Varför händer detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MadamHex
    • July 2011
    • 9

    Varför händer detta?

    Hej jag har ett akvarier på 125 L och har en blandning av olika fiskar i. Det som finns i är : Tigerbarber, Neontetra, Leopard danio, Guppy, Mal, Röd och Svart Fantom mantra. Nu i går såg jag att tigerbarbena åt på den svarta Fantom mantras ryggfena. Och tyvärr så blev det så stor skada att jag var tvungen att ta bort honom ;( . Jag har även förlorat 4 Guppysar. Varför gör Tigerberbena så? Ska jag ta bort dem helt för jag vill inte förlora flera fiskar. Det tråkiga är att de Svarta Fantom mantra paret hade börjat leka och om jag läser av de röda rätt så kommer de oxå att börja leka snart. Måste tillägga att det är mitt första akvarier så jag är inte så hajj på detta Hoppas någon har ett bra svar, råd eller tipps till mig. Tackar på förhand.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    Tigerbarb är en fenbitare. det är därför dom biter dom andra fiskarna, så om du vill behålla resterande fiskar bör du nog byta ut tigerbarberna mot någon annan fisk som inte biter i fenor.

    /H
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tigerbarber skall man alltid hålla i stora stim, för då brukar de inte bita i fenorna.
      Fast självklart skall man dock aldrig hålla dom ihop med fiskar med långa fenor
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MadamHex
        • July 2011
        • 9

        #4
        Tack för svaren MrH och Kjell Fohrman. Då byter jag ut dem, lite synd för de är häftiga och roliga att titta på. Tycker att det är konstigt att försäljaren på Zoobutiken inte sa något när jag köpte alla fiskar. Men man lär sig av sina misstag
        Tack ännu en gång

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av MadamHex
          Tack för svaren MrH och Kjell Fohrman. Då byter jag ut dem, lite synd för de är häftiga och roliga att titta på. Tycker att det är konstigt att försäljaren på Zoobutiken inte sa något när jag köpte alla fiskar. Men man lär sig av sina misstag
          Tack ännu en gång
          Tja, tyvärr verkar en del affärer mest vara intresserade av kortsiktiga vinster, typ "sälja här och nu!" mer än nöjda kunder och fiskar som trivs. Eller så är de bara okunniga, vilket också är illa, man bör ju kunna nå´t om det man säljer, det är ju ändå levande djur. Är det fantomtetra du menar förresten?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • MadamHex
            • July 2011
            • 9

            #6
            hehe Ja Animaniac det kanske var så de hette Jag hade för mig att de heter Fantom mantra men jag är glad för att ni förstod vad jag menade.

            Ja det är som du säger, bara för att det är fisk så är det juh levande varelse. Men som jag oxå skrev innan man blir juh lite ledsen eftersom de hade börjat leka och jag hade hoppats på att det kanske hade kunnat bli något där Får bara hoppas att jag har läst av de röda fantom tetrorna och hoppas på att de börjar leka snart

            Kommentar

            Arbetssätt...