Vilka fiskar är roligast att ha ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannaep
    • July 2011
    • 20

    Vilka fiskar är roligast att ha ??

    Hej!!

    Jag ska skaffa mig fiskar i september eller oktober eller nått. SÅ då undrar jag som rubriken lyder * Vilka fiskar är roligast att ha * ??
    Vill gärna ha lite olika fiskar i akvariumet också . Så om ni har några tips SKRIVVV!!
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej,
    Om det är ditt första akvarium så skulle jag rekommendera:
    Kardinalfisk (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283) - bilden där gör inte riktig rättvisa - de är mer färggranna. De är tåliga och roliga att titta på när de busar med varandra. Du bör ha ett stim av dem.

    Vad det gäller andra bra fiskar som är vackra och har intressanta beteenden så är svärdbärare (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37) en favorit. Hannens uppvaktning av honan då hannen simmar med snabba rörelser baklänges är intressant. Det finns många fina färgvarianter.

    Sedan är ett stim (ca: 5-7 stycken) pansarmalar (finna många olika varianter; men exempelvis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308) roliga och trevliga. De livar upp bottendelen av akvariet.
    Senast redigerad av fisheye; 24 July 2011, 07:23.

    Kommentar

    • Gur4m1
      • June 2011
      • 96

      #3
      Vad som räknas osm roligt är ju olika. För mig rä det roligt med aktiva och samtidigt vackra fiskar. Vilka roliga fiskar du kan ha beror ju på volymen av akvariet

      Jag tycker att labyrintfiskar är roligast Dvs Gurami (många olika arter och avelsformer av dessa arter) och kampfisk(variationerna i färg och fenform är oändliga). Har inte så stor koll på de mindre guramifiskarna men det finns riktigt söta och även vackra sådana som passar i mindre akvarium och kampfiskar känner väl de flesta till- och de finns i alla möjliga former och färger. Dessa fiskar har ett organ (labyrintorganet) som används som en lunga och de andas alltså från luften. De bygger även skumbon (hannarna) när de trivs, det är väldigt kul att titta på tycker jag (när de är igång och bygger).

      Dvärggurami (mycket vackrare i verkligheten- finns olika röda och blå färgvarianter)
      Honugsgurami - som också är finare än på den bilden.
      Blå Gurami -Blir ganska stor (15 cm) och finns i olika odlingsformer med andra mönster/färger (en snyggare och mer talande bild här)

      Kampfiskar som denna eller denna eller denna eller vad som nu faller dig i smaken!
      Med dessa fiskar är man begränsad på det sättet att de inte gillar strömt vatten och de är revirhävdande och man får tänka på vilka fiskar man sätter ihop beroende pås torlek, inredning och individ.

      Jag tycker att Platy är en "rolig" fisk. Speciellt i ett större stim med bandade färger- eller en vacker, klar färg i ett större akvarium. De är livliga nyfikna och sociala och finns i många olika, klara färger. Detär dessutom en ganska tålig och bra nybörjarfisk, då det inte riktigt framgår om du haft akvarium tidigare eller om du bara ska starta upp igen

      Jag har ett litet gäng på 4 Röda wagtails platy i mitt akvarium och de är verkligen en färgklick och alltid i farten, antingen med varandra eller i jakt på föda.
      Senast redigerad av Gur4m1; 24 July 2011, 08:42.
      Nothing fancy, no tricks...

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Ciklider alla gånger! Beteer sig ju som däggdjur och tar hand om sina ungar, har revir, etc. Blev såld första gången när brorsan släpade hem palletciklider som fick yngel. Det var -91 kanske. Varit ciklider som gällt sedan dess. Nu är det diskus som gäller. Ett par simmar med en kull ungar i sällskapsakvariet. Svårslaget med ciklider tycker jag!
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • hannaep
          • July 2011
          • 20

          #5
          Ja , jag har haft fiskar för ett bra ta sedan nu ( 2 år kanske ) för jag hade bokhyllan åvanför akvariumet och så brakade den ner på fiskarna
          Men nu ska jag börja igen. Har funderat på kampfiskar och ciklider och platy och svärdbärare. Men platy och svärbärare kunde man inte ha tillsammans för de kunde få ungar tillsammans. och ciklider kunde man tydligen inte ha med andra fiskar . och kampfiskar kunde man bara ha med neon tetra stod det på nätet.

          Men stämmer det ? Någon som vet ? Vill också veta vilka fiskar som man kan ha tillsammans , som också är roliga nybörjar fiskar.

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Ursprungligen postat av hannaep
            Ciklider kunde man tydligen inte ha med andra fiskar .Men stämmer det ? Någon som vet ? Vill också veta vilka fiskar som man kan ha tillsammans , som också är roliga nybörjar fiskar.
            Där har någon lurat dig ordentligt!!! De flesta mindre ciklider rör inte andra fiskar annat än föser iväg dem från ungarna. Reviren bryr de sig annars bara om när det gäller andra ciklider och ofta är det bara med ungar de bryr sig då också. Du kan ha 99% av alla ciklider med andra fiskar. Fråga oss här på tråden vilka som skulle kunna passa till de fiskar du har bara.

            Tips:

            1. Skit i malawi
            2. Dvärgciklider han du ha med det mesta mellan 2.5cm till 10cm
            3. Ha inte arter som är jättelika varandra om inte akvariet är väldigt stort. Kan hjälpa dig här
            4. Scalarer kan du nästa ha med allt om du bara har stort akvarium.
            5. Kolla i projekttrådar eller amerikanska ciklider efter tex SA-akvarium eller dvärgciklider och se vad andra har!!
            Senast redigerad av sme_h; 25 July 2011, 07:03.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Ursprungligen postat av hannaep
              Ja , jag har haft fiskar för ett bra ta sedan nu ( 2 år kanske ) för jag hade bokhyllan åvanför akvariumet och så brakade den ner på fiskarna Men nu ska jag börja igen. Har funderat på kampfiskar och ciklider och platy och svärdbärare. Men platy och svärbärare kunde man inte ha tillsammans för de kunde få ungar tillsammans. och ciklider kunde man tydligen inte ha med andra fiskar . och kampfiskar kunde man bara ha med neon tetra stod det på nätet. Men stämmer det ? Någon som vet ? Vill också veta vilka fiskar som man kan ha tillsammans , som också är roliga nybörjar fiskar.
              Eftersom du haft fiskar och om du vill lägga ner mer tid på fiskarna så håller jag med om att ciklider är mer intressanta och roliga. Mina första förslag var mer utifrån att det var ditt första akvarium - även om de oberoende av det är bra och roliga fiskar som funkar med det mesta.För den som vill lägga ner lite mer tid och intresse så håller jag med sme_h om att cikliderär mer spännande.Själv är jag mest förtjust i dvärgciklider. Mina favoriter är borelli och fjärilciklider. Men det där är en smaksak. De går hursomhaver bra ihop med andra fiskar som vill ha ungefär samma miljö.Jag brukar råda till att man bestämmer sig för en grundfisk för akvariet och utgår från den. Så det första valet man vill ha bestämmer övriga. Här på zoopet kan duläsa på om fisken och sedan se vilket pH, temperatur, omgivning, hur den leker etc för att designa akvariet med stenar grottor rötter etc. Först därefter skulle jag söka efter nästa fisk plocka in.Men som redan sagt det var nog någon som läst på lite snabbt om att ciklider inte går med andra - de går bra i flera fall. Men ett tips är att hålla koll på munstorleken om en fisk kan få in en annan fisk i munnen och om tillfälle ges så kommer fisken att käka upp den mindre fisken - det finns många som kan berätta om undantag men det är en enkel regel som sällan gör en besviken. Vidare handlar det om hur man introducerar dem i akvariet. Revirhävdande fiskar tolererar sällan helt oproblematiskt nya fiskar - åtminstone inte sådana som liknar varandra eller kan vilja åt samma revir.Som exempel så tyckte vår apistogramma hongsloi inte om badis badis då de under en tid gick i samma akvarie - min tolkning är att hongsloihonan uppfattade badis badis honan som annan ciklid åtminstone gjorde hon samma revirhävdande beteende då de möttes. Övriga fiskar var inga problem.Kampfiskar funkar med många andra fiskar än neoner - DEFINITIVT.

              Kommentar

              • Gur4m1
                • June 2011
                • 96

                #8
                Ursprungligen postat av hannaep
                Ja , jag har haft fiskar för ett bra ta sedan nu ( 2 år kanske ) för jag hade bokhyllan åvanför akvariumet och så brakade den ner på fiskarna
                Men nu ska jag börja igen. Har funderat på kampfiskar och ciklider och platy och svärdbärare. Men platy och svärbärare kunde man inte ha tillsammans för de kunde få ungar tillsammans. och ciklider kunde man tydligen inte ha med andra fiskar . och kampfiskar kunde man bara ha med neon tetra stod det på nätet.

                Men stämmer det ? Någon som vet ? Vill också veta vilka fiskar som man kan ha tillsammans , som också är roliga nybörjar fiskar.
                Hört folk som mist sina neoner till kampfisken :/
                Ciklider är också trevliga fiskar, finns mycket att lära sig där.
                Nothing fancy, no tricks...

                Kommentar

                • hannaep
                  • July 2011
                  • 20

                  #9
                  men vad menar du med att man inte ska ha fiskar som liknar varandra ? Varför ska man inte ha det? :O

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannaep
                    men vad menar du med att man inte ska ha fiskar som liknar varandra ? Varför ska man inte ha det? :O
                    Undvik tex att blanda olika apistogramma-arter där alla arter är ganska lika. Vet inte den exakta psykologin men jämför tex med människor och grävlingar kanske. Vi är rädda för dem och de för oss.

                    Sen tenderar ju olika arter att söka olika delar av akvariet. Tex apistogramma vill ha grottor/växtlighet på botten och scalarer vill ha lite simutrymme i mitten av akvariet tex.
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • hannaep
                      • July 2011
                      • 20

                      #11
                      okej tack för alla svar !

                      Jag har funderat lite och jag tror att jag ska ta kampfiskar men jag vet inte vilka fiskar man kan ha med dom , snälla om ni vet skriv

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #12
                        Ett sista försök att övertyga en icke övertygad:

                        Skaffa 1 par Apistogramma Borellii istället. De är jättesmå, jättesnälla, skitsnygga (ev lite lite lika kampfiskar faktiskt), De går att ha i små akvarium och de tar skitbra hand om sina ungar. Du kommer inte ångra dig.

                        Lite ispiration kanske?

                        http://www.youtube.com/watch?v=Vmt6yxTbQ9A'


                        Och bilder på hanar
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Härliga filmer

                          /Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • kullgren
                            • June 2010
                            • 160

                            #14
                            +1 på borellin, en riktigt fin dvärg. Har aldrig haft den själv så vet inte hur den ligger i svårighetsgrad?
                            Har du bestämt hur stort kar du ska ha?
                            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                            Kommentar

                            • kryddan803
                              • July 2011
                              • 241

                              #15
                              Jag tycker lätt at du ska ha guppies och kanske någon mer snäll fisk! Guppies är de mest fantastiska fiskar någonsin! De är aktiva och "sociala", de är snälla och roliga och är så himla vackra. Ett plus är ju också att de kommer i oändligt många färge!

                              Kram S.E

                              Kommentar

                              Arbetssätt...