Förslag på fiskart man kan avla på i low tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antiss96
    • April 2010
    • 16

    Förslag på fiskart man kan avla på i low tech

    Hej

    Jag har i helgen startat ett 60 liters low tech med Diana Walstads metod. Jag kör med jordbotten och utan pump. Jag skulle villja avla någon fisk i det och inte bara ha det som växtakvarium. Arten ska vara hyfsat produktiv eller i alla fall ska det kunna gå att få några yngel av den utan att det ska vara nästintill omöjligt. Vattnet kommer vara stilla och vara svagt surt av jorden. Jag är ganska öppen för de flesta förslag på fiskar som kan leva i denna miljö (dock inte killi, levandefödare, malar eller apistogrammor då jag redan har det i andra akvarium).

    Jag har blivit lite förtjust i pennfiskarna (Nannostomus) men vet inte om de är så enkla för någon som inte försökt sig på tetror förut. N. Beckfordi har ju ett rykte om att inte äta sin rom så det är ett plus, däremot är N. Eques min favorit. Sedan har jag även kollat lite på Citron-, koppar-, vinkel- och riotetran som verkar passa bra i ett akvarium som delvis kommer bli igentäppt av växter (tänkte då att rom och yngel har det enklare att överleva).

    Berätta gärna om era erfarenheter om släktet Nannostomus eller någon annan art som skulle passa i de här förhållandena.

    Tack på förhand
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Nån Betta kanske...?
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Om du ska köra utan någon syresättning så får det nog bli någon labyrintfisk eller killi.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • antiss96
        • April 2010
        • 16

        #4
        Okej, tänkte att växterna producerar tillräckligt med syre så man kan ha andra fiskar än killi och labyrintfisk. Men om det ska bli någon labyrintfisk blir det nog någon chokladgurami eller lakritsgurami.

        Finns det kanske någon gobie som tål stillastående vatten? vissa arter ska ju vara ganska enkla att få yngel av.

        Men tack för svaren
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Som gjort för någon växtlekande killi tycker jag.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...