Kampfisken vs eldstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sumthing
    • July 2010
    • 16

    Kampfisken vs eldstjärt

    Införskaffade en kampfisk (för första gången) till mitt 54 liters akvarium igår. Idag åkte jag och min pojkvän och köpte en eldstjärt då han hade en sådan när han var liten och ville ha en.

    För ca en timme sen fann jag eldstjärten upp och ner på botten av akvariet, nästan färglös. Han andades dock, så jag startade upp mitt lilla 20 liters akvarium och flyttade över honom dit. Jag hoppas att han repar sig, vore synd att ta död på killens favoritfisk. =/ Den är ju bara en bebis än så länge, så akvariet är stort nog.

    Hursomhelst, när vi bestämde oss för att skaffa eldstjärten så läste jag lite om den, och den ska ju tydligen vara ganska aggressiv mot sin egen art, men inte mot andra. Att kampisen kan vara aggressiv visste jag, men såhär! Jag antar att de två behöver större yta för att stå ut med varandra.

    Jag tänkte byta plats på kampisen och eldstjärten om han repar sig, och ha kampisen i 20liters akvariet. Frågan är, är det för litet? Och borde jag skaffa två honor till honom för lite sällskap? Alla verkar tycka olika.
    If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?
  • Sumthing
    • July 2010
    • 16

    #2
    Fann eldstjärten död imorse i sjukakvariet. Inte helt oväntat, men det känns ju lite synd =/ Men iochmed det så spelar den här tråden egentligen ingen roll längre, då behovet att flytta kampisen inte längre finns.
    If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      nog tycker jag 55L är för lite även för små eldstjärtar för små är kan man ha dom i 90-100L och som äldre 200-300L, jag tror inte bråk är det som ligger bakom eldstjärtens död.

      låter som som syrebrist eller förgiftning. är det nyligen uppstartat ? hur mycket mat ger du ? hur mycket vatten byter du i veckan/månaden ? vad har du för pump ?

      kampfisk tål nitrit och syrebrist bättre än eldstjärt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror heller inte det är kampfisken som avgjorde Eldstjärtens öde, utan det är säkerligen någon annan faktor.
        Köp nu ingen ny Eldstjärt innan ni skaffat ett större kar...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Sumthing
          • July 2010
          • 16

          #5
          Det är ett nyuppstartat akvarium, men alla värden var utmärkta. Kontrollerade självklart ph och liknande innan jag flyttade in några fiskar. Byter 1/3 vatten i veckan. Jag matar fiskarna med en nypa flingfoder om dagen, alternativt 1/3 frysta röda mygglarver. Mina siameser får även gröna algtabletter. Jag har en Eheim internal filter pickup 2008. den pumpar 150-300 liter i timmen, så syre är knappast ett problem.
          Jag har två stycken 350 liters akvarium, men ingen plats för dom för tillfället, därför fick eldstjärten bo i 54 liters akvariet tillsvidare.
          Jag tror dock fortfarande att kampfisken jagade ihjäl honom, för han var efter honom hela kvällen, och alla andra fiskar mår utmärkt, och de är ju inte tåliga kampfiskar heller.
          If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jag är nog på din teori om att de har rykt ihop. Kampisar är överlag inte överdrivet aggresiva, men tvekar heller inte att försvara sig mot ciklider av samma storlek, så därigenom tycker jag det känns troligt att kampisen blev attackerad av eldstjärten, försvarade sig, vann fighten och sedan ville ha bort eldisen från sitt revir.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...