Någon snigel och praktbotia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Någon snigel och praktbotia?

    Hej, funderar på om det finns någon snäcka eller snigel som kan föröka sig i sötvatten, som klarar 24 grader varmt, äter alger och som funkar med praktbotier?

    Om det inte finns så samma fråga fast skippa förökande delen, finns det någon sådan?

    Har en del alger som jag stör mig på, trådvarianten och enligt uppgift så är sniglar rätt bra på dom. Har även funderat på siamesisk algätare men är mer sugen på en snigelvariant.

    Någon som har ett förslag?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • Johan0201
    • June 2007
    • 708

    #2
    Jag skulle rekomendera siamesiska algätare =)
    1* 540 liter med SA/CA ciklider
    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

    www.tvspel.ifokus.se

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Problemet jag har med den är att jag tycker att den är fruktansvärt tråkig Tar den trådalger bra? det handlar främst om vattenpest som börjar se ut lite som sockervadd.

      Hur många är lämpligt i ett 540 akvarium med gott om fiskplats kvar för att det ska vara relativt rent och funka bra? (ju fler desto bättre kanske, en liten grupp?, minimiantal osv?) , det går nu en gibbiceps, två sewallior och 4 ancistrus där i.
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Johan0201
        • June 2007
        • 708

        #4
        Jag har själv en som i affären heter "algätande räka" Amanoräka eller något tror jag att den heter, det jobbar på hyffsat faktist=)
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

        www.tvspel.ifokus.se

        Kommentar

        • Lellel2
          • September 2009
          • 199

          #5
          Fast den om någon borde väl bli dyrt mellanmål för botierna? (har två små pansarålar och två blåciklider tillsammans med 6 praktbotier men tror ändå på att botierna skulle bli räkornas mördare )
          "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
          Work smart, not hard

          Kommentar

          • Johan0201
            • June 2007
            • 708

            #6
            Beror väll på lite hur mycket växter du har, men risken finns ju att det blir lite mellanmål
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

            www.tvspel.ifokus.se

            Kommentar

            • Krickan
              • May 2008
              • 72

              #7
              Av egen erfarenhet fungerar inte snäckor eller räkor ihop med praktbotier. Mina stora snäckor (gula äppelsnäckor) höll på att bli mat, det var tänkt att de skulle få vara ihop med botierna tills min 2:a burk blev klar. De lät snäckorna vara ifred i ca 4 dagar, sedan upptäckte de att de kunde äta på snäckorna. Trodde mina var döda efter 2 dygn, men flyttade de till det nya karet och de återhämtade sig.

              Kommentar

              • Johan0201
                • June 2007
                • 708

                #8
                Snackar vi om "stora" snäckor? :O
                1* 540 liter med SA/CA ciklider
                9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                www.tvspel.ifokus.se

                Kommentar

                • Lellel2
                  • September 2009
                  • 199

                  #9
                  Nää, äppelsnäckor hade jag redan gett upp, vad jag förstått finns det två olika varianter av snäckor, dom som bara har skalet för att det är estetiskt och dom som har det för att skydda sig. Äppelsnäckor tillhör den första katigorin. däremot typ zebra snäckor en bättre variant för dom skyddar sig bättre.
                  "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                  Work smart, not hard

                  Kommentar

                  • Lellel2
                    • September 2009
                    • 199

                    #10
                    Ny uppdate, jag köpte 5 st siameser, har bara sett en av dom, tror mina kongotetror åt upp dom. vad gör jag nu? har satt ut annong som att köpa äldre siameser som är stora nog att inte bli mat för tetrorna men det verkar vara ett svalt intresse. djuraffären säljer bara pyttesmå

                    Förslag på vad jag ska göra? Det ser verkligen för jä....t ut, har gott om växter i karet vallenseria, har förstärkt med extra pump av någon anledning, blåser ordentligt där inne nu men trådalgerna fortsätter att ta mark mot mig, har gått ned till först 2*4 timmar ljus och nu har jag gått ne till 6 timmar ljus om dagen. Akvariet står inte i solen. Har satt in skräp-snäckor i BTN filtret och hoppas dom ska hjälpa med den allmäna saniteten.

                    Vad ska jag göra, börjar bli desperat Tjänar jag något på att klippa av de längre växterna som det börjat växa alger på? dom kommer nog växa ut igen på en vecka eller så? (få bort lite växtmassa kanske hjälper av för mig okänd anledning)
                    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                    Work smart, not hard

                    Kommentar

                    Arbetssätt...