Ny fiskbesättning - tips o råd önskvärt : )

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Ny fiskbesättning - tips o råd önskvärt : )

    Ja nu ska jag byta fiskbestånd igen. Har tröttnat på Zebraciklidernas ständiga parningar och alla yngel som växer ur min 375:a här.

    Jag vill ha växter, sand, rötter och lite grottor...precis som nu, men tänkte mig lite mer färgglada invånare.
    Vilka Ciklidarter kan lämpa sig som inte äter växterna och inte bökar sönder hela botten? Zebracikliderna var ganska snälla på det viset o nafsade bara lite lätt i topparna på växterna, samt bökade bara där de skulle lägga ägg.

    Jag vill gärna ha tips på färgglad Ciklidart som kan hållas fler än ett par, MAXstorlek bör väl hamna runt 15 cm, och de får inte bete sig som vegetariska grävskopor : )

    Glömde - pH bör ju rimligen befinna sig någonstans kring kranvattnets ursprung, dvs. mjukt vatten här i Kalmar.
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #2
    Verkar inte vara det lättaste att hitta en Ciklid som uppfyller mina kriterier, av svaren att döma : )

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av perfetto
      Ja nu ska jag byta fiskbestånd igen. Har tröttnat på Zebraciklidernas ständiga parningar och alla yngel som växer ur min 375:a här.

      Jag vill ha växter, sand, rötter och lite grottor...precis som nu, men tänkte mig lite mer färgglada invånare.
      Vilka Ciklidarter kan lämpa sig som inte äter växterna och inte bökar sönder hela botten? Zebracikliderna var ganska snälla på det viset o nafsade bara lite lätt i topparna på växterna, samt bökade bara där de skulle lägga ägg.

      Jag vill gärna ha tips på färgglad Ciklidart som kan hållas fler än ett par, MAXstorlek bör väl hamna runt 15 cm, och de får inte bete sig som vegetariska grävskopor : )

      Glömde - pH bör ju rimligen befinna sig någonstans kring kranvattnets ursprung, dvs. mjukt vatten här i Kalmar.
      Vad har du för växter är de iaf någorlunda hårdbladiga typ javaormbunke och crinumlökar eller är det mjukare sorter? Frågar mest eftersom vi får börja där, finns antingen en jävla massa arter och välja på eller relativt begränsat beroende på vilka växter du har eller hur rädd du är om just de finbladiga växterna om du nu har sådana.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Vad har du för växter är de iaf någorlunda hårdbladiga typ javaormbunke och crinumlökar eller är det mjukare sorter? Frågar mest eftersom vi får börja där, finns antingen en jävla massa arter och välja på eller relativt begränsat beroende på vilka växter du har eller hur rädd du är om just de finbladiga växterna om du nu har sådana.
        - Jag har både finbladiga och lite grövre, och de har stått pall iallfall för Zebracikliderna som väl sägs vara lite elaka vid växter?

        Men några regelrätta grävskopor som bökar upp hela sandbotten är jag alltså inte intresserad av.

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Varför inte röda juvelciklider? Jag är inte säker på hur snälla de är med växterna.. men de är fördömt vackra och blir inte enorma heller. ^^
          Finns flera här på zoopet som har/har haft dem och säkert kan berätta mer.
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av Pickles
            Varför inte röda juvelciklider? Jag är inte säker på hur snälla de är med växterna.. men de är fördömt vackra och blir inte enorma heller. ^^
            Finns flera här på zoopet som har/har haft dem och säkert kan berätta mer.
            - Ja den ser fin ut iof, men verkar både yngla av sig rejält och gräva duktigt.

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Elbukar brukar inte röra växterna speciellt mkt förutom möjligtvis de allra finaste som typ hornsärv, vattenpest mfl. De hör dessutom till de cikliderna som ändå inte leker alldeles för frekvent heller eller gräver överdrivet mkt (lägger man dessutom lite stenar kring växterna så skall det vara lugnt).
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av Rooster
                Elbukar brukar inte röra växterna speciellt mkt förutom möjligtvis de allra finaste som typ hornsärv, vattenpest mfl. De hör dessutom till de cikliderna som ändå inte leker alldeles för frekvent heller eller gräver överdrivet mkt (lägger man dessutom lite stenar kring växterna så skall det vara lugnt).
                - Tack för tipset. Ska kika på info runt Eldbuk.

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  No probs, ja gör det.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...