Ingen Ciklidart som fungerar med växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #16
    Ursprungligen postat av Rossi
    Apisto är en väldigt trevlig art. Själv håller jag 2 lekpar Nyckelhål och ett lekpar Kurvciklid i en 250l balja med mycket växtlighet, och det är inga som helst problem!
    - Hur stora blir de på ett ungefär?

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #17
      Ursprungligen postat av perfetto
      - Hur stora blir de på ett ungefär?
      Läs artikeln om dvärgciklider:
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #18
        Ursprungligen postat av Guy Palm
        - Tack för tipset, men där står väl egentligen inte hur stor resp. variant inom arten blir? Såg (vid en snabbkoll visserligen) bara att maxstorleken för dvärgciklider ligger runt 15 cm.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av perfetto
          - Tack för tipset, men där står väl egentligen inte hur stor resp. variant inom arten blir? Såg (vid en snabbkoll visserligen) bara att maxstorleken för dvärgciklider ligger runt 15 cm.
          Inom en art skiljer sig de olika varianterna (om det finns några) minimalt åt.
          Inom släktet Apistogramma är det stora skillnader från ungefär 4 cm till ca. 10. Kolla i artbeskrivningarna vilken Apistogramma-art du är intresserad av.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #20
            Som fullständig amatör vad gäller Ciklider, blir jag en smula fundersam då jag läser att dvärgcikliderna rör sig inom storleksområdet 3-4 cm till uppemot 15 cm, och jag i "Nordiska Ciklidsällskapet"´s artregister inte hittar någon över tio centimeter.

            Förmodligen är jag dålig på att hålla isär arter/grupper/typer/varianter osv....men vilka dvärgciklider är det som överstiger 10 cm i längd egentligen?

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #21
              Cleithracara maronii
              Crenicichla regani
              Laetacara curviceps
              Laetacara thayeri
              Är några av de arter som blir över 10 cm
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #22
                Tackar

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av perfetto
                  Som fullständig amatör vad gäller Ciklider, blir jag en smula fundersam då jag läser att dvärgcikliderna rör sig inom storleksområdet 3-4 cm till uppemot 15 cm, och jag i "Nordiska Ciklidsällskapet"´s artregister inte hittar någon över tio centimeter.

                  Förmodligen är jag dålig på att hålla isär arter/grupper/typer/varianter osv....men vilka dvärgciklider är det som överstiger 10 cm i längd egentligen?
                  Gå in på fiskartbeskrivningarna - markera fisklängd 10-20 cm samt Sydamerikanska dvärgciklider och klicka på sök så får du upp en lista
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Gå in på fiskartbeskrivningarna - markera fisklängd 10-20 cm samt Sydamerikanska dvärgciklider och klicka på sök så får du upp en lista
                    - Japp, gjorde faktiskt det nyss här. Det är så sabla mycket Ciklider o gå igenom annars.

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #25
                      Nyckelhålsciklider kanske?

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #26
                        Ursprungligen postat av NIC
                        Nyckelhålsciklider kanske?
                        - Kikade på dem idag i zoobutiken här : )

                        De verkade dock väldigt skygga. Vet inte om det berodde på den lilla tank de gick i, och den växtboll som de kunde söka skydd i.

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #27
                          De kan vara lite skygga av sig. Så fort jag gör vattenbyte så blir de mörka och gömmer sig (vilket iofs mina skalarer också gör). Men om det finns lite växter och rötter de kan ta tillflykt till så blir de genast mycket tryggare och håller sig framme mest hela tiden. Simmar inte iväg och gömmer sig om man sitter framför karet och tittar utan kan till och med bli lite nyfikna av sig. När det är matdags är de rejält på hugget, de har inga problem med att sno åt sig mat från skalarerna som är betydligt större.

                          En stor favorit för mig, gillar dem skarpt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...