Endlerssällskap & fiskätande mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Endlerssällskap & fiskätande mal

    Endlerssällskap;
    Hur pass stora fiskar kan endlers bo med? Hanarna är ju jättesmå.
    Fiskar på 5-6 cm borde väl gå i alla fall?

    Fiskätande mal;
    Var till djuraffären förra veckan. Stod och kollade på en fisk som jag tycke var mycket vacker (vet ej ras, var ca 5 cm) när plötsligt en mal dök upp och slukade fisken! Jag trodde inte att malar åt något annat än alger?
    Kan det bero på att det var stor storleksskillnad på dem?
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    #2
    Hallojs. Jag har mina endlers ensamma. Funkar med andra "valiga" guppy men det blir korsningar då vilket är lite trist. Hittade en annan tråd om ungefär samma sak men då handlade det om vanliga guppy:




    Hur såg den usla malen ut? Var det en jättelik plecostomus/gibbiceps med sugmun eller var det en "rovmal"? Rovmalar har breda raka munnar - alltså ingen sugmun.
    Man ser ganska lätt vad en viss fisk äter av formen på munnen. Bred mun - stora byten. Böjd mun (näbb) alger & mat ur ex snäckor mm. Jag har hört att jättelika sugmunsmalar ibland kan ta småfisk men 5 cm låter lite väl mycket.
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

    Kommentar

    • zezzan_linn
      • November 2007
      • 132

      #3
      Ursprungligen postat av karinfredholm
      Hallojs. Jag har mina endlers ensamma. Funkar med andra "valiga" guppy men det blir korsningar då vilket är lite trist. Hittade en annan tråd om ungefär samma sak men då handlade det om vanliga guppy:




      Hur såg den usla malen ut? Var det en jättelik plecostomus/gibbiceps med sugmun eller var det en "rovmal"? Rovmalar har breda raka munnar - alltså ingen sugmun.
      Man ser ganska lätt vad en viss fisk äter av formen på munnen. Bred mun - stora byten. Böjd mun (näbb) alger & mat ur ex snäckor mm. Jag har hört att jättelika sugmunsmalar ibland kan ta småfisk men 5 cm låter lite väl mycket.
      Jag tänkte inte på hur munnen såg ut. Det enda jag lade på minnet var väl att den var randig.

      Kommentar

      • zezzan_linn
        • November 2007
        • 132

        #4
        Skulle det gå med neontetror?

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Kolla in chokladmal här på artbeskrivningarna, kanske en sån?

          Kommentar

          • karinfredholm
            • September 2008
            • 290

            #6
            Neontetror brukar fungera med många mindre fiskarter. Nu menar jag inte tigerbarb eller nåt sånt utan platy, molly, guppi ex. Större fiskar tar n. tetror som mat.
            Testa neontetron/kardinaltetror som sällskap tycker jag. De är ju jättefina i ett stim om minst 10 st.

            Jag har en chokladmal. Den har "rovmalsmun" fast inte lika bred som de vanliga rovmalarna, ex red tail catfish m.fl. Den äter dock nyfödda yngel. Men den har aldrig någonsin rört någon annan fisk. Oavsett fiskens storlek.

            Kan faktiskt ha varit en red tail catfish du såg.
            Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

            Kommentar

            • karinfredholm
              • September 2008
              • 290

              #7
              ...men & andra sidan ;-) varför i h.....e skulle affären sätta ihop en red tail med småfisk...

              Men & andra sidan så har jag sett en akvarieaffär som la ner neontetror till sina scalarer som mat & detta "in public" så varför inte.
              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

              Kommentar

              • Estetfjortiz
                • March 2009
                • 365

                #8
                jag stoppade in min endlerhane i mitt stora akvarium för han terroriserade endlershonorna så mycket. I det akvariumet har jag bla. en över 20 cm lång hästnosalgätare (acantopsis dialuzona) och hanen har då inte blivit uppäten trots att han mycket väl skulle kunna få plats i hästnosens mun
                Senast redigerad av Estetfjortiz; 13 July 2009, 15:10.
                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                Kommentar

                Arbetssätt...