Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

för många fiskar?

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

för många fiskar?

Hej, Jag har ett akvarium som jag startade upp för drygt 1 år sen. Däri finns just nu: 6 sebrafiskar, 5 koppartetror, 5 sorgmanteltetror, 5 neontetror, 1 blågurami, 1 ancistrus, 3 siamesiska algätare och 2 pakistanbotior. Är lite orolig för att tetrorna känner sig ensamma och blåguramin (En hona. Dödade sin "kompis") Kan jag då, om jag flyttar sebrafiskarna skaffa en marmorguramihane till honan (är ju samma art) och lägga till lite tetror. Isåfall blir fiskbeståndet ungefär såhär: 7 koppartetror, 5 sorgmanteltetror (eller går det ha fler?) 8 neontetror, blågurami och en marmorgurami. 1 ancistrus, 3 siamesiska algätare och pakistanbotiorna. Eller blir det för många fiskar?? Akvariet är på 152 liter och måtten är: 96x40x40. Jag byter vatten varannan vecka ungefär och filtret är 1 FLUVAL 4 PLUS innerfilter. / Ibis
    54 liter WTF

Nån som har några funderingar??
    54 liter WTF

Kommentera

Ser man på det lite snabbt så tycker jag det är lite mycket fisk i det karet, "felet" du har gjort är att de flesta fiskarna håller sig på någorlunda samma nivåer.
      Du har tre olika sorters stimfisk i ett ganska litet kar, något som jag själv tycker kan bli lite rörigt, då skulle det vara bättre att ha lite fler av en eller max två sorter för att även skaffa en hanne till din guramihona.
      Sedan blir ett flertal av fiskarna du har ganska stora och det fort med, så ett 152 liters kanske är i minsta laget för att de ska komma till sin rätta.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentera

Ok. men vad sägs o att flytta neontetrorna och sebrafiskarna (om det nu går) och öka på stimmet koppartetror + skaffa hanne till guramihonan. Det kanske blir bra??
        54 liter WTF

Kommentera

Det skulle bli mycket lugnare i karet om du gjorde så, och jag tror du får mer ut av det då fiskarna kommer mer till sin rätt. Ett lite större stim på kanske ett 20-tal koppartetror kommer att bli skitsnyggt!
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentera

Jaa (sitter och drömmer nu) Men problemet är att jag undrar vad mamma o pappa skulle säga om jag sa: Jag vill slänga ut neontetrorna och sebrafiskarna och skaffa 15 koppartetror till. Men det är ju iaf jag som bestämmer över mitt kar. Får väl sälja dom till nån. ev. skänka dom. Jag är ju bara 12 år
            54 liter WTF

Kommentera

Men du är på god väg att få akvariesjukan!
              Du får helt enkelt prata med dina föräldrar och höra vad de tycker, men visst borde din gurami få sällskap iaf?
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentera

mm bra. Guramin ska nästan helt säkert få lite sällskap. tyckte dom med. Jag får se. ska prata med dom ikväll
                54 liter WTF

Kommentera

Du får skriva hur det gått, men säg till dem att det snart är jul!
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentera

Ja det ska jag
                    54 liter WTF

Kommentera

Japp. nu har jag snackat med mamma om det och hon tyckte att "det lät väl bra" men så sa hon att hon inte hänger med i sånt där. Jag ska prata med pappa sen om han får tid. För vi bygger om lite i huset så han är ganska upptagen. Men jag funderar då på att ha det såhär: Blåguramin och marmorguramin, ca 15 koppartetror, 7 sorgmanteltetror(klarar mig inte utan dom ) 1 ancistrus, 3 siamesiska algätare och dom två pakistanbotiorna. Det låter väl ganska bra, eller??
                      54 liter WTF

Kommentera

Sköter du vattenbytena, matar "lagom" och rengör pumpen när det behövs så ska det nog bli bra med den kombinationen.
                        Lycka till med samtalet.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentera

tackar. Pappa jobbar idag så det blir någ ikväll. Jag tror det är han som kommer att ha något "emot" det om han nu inte tycker att det blir bra
                          54 liter WTF

Kommentera

Jaa okej nu har vi pratat men de hände rätt mycket...
                            För att göra en låång historia kort: Samtalet gick åt h*****e. Pappa typ skrek åt mig o.s.v och sen sa mamma massa grejer. Men sen sa hon att hon missuppfattat mej så det gick liite bättre sen. Men Jag säger inget till pappa just nu. Men sebrafiskarna ska i allafall ut. Och en hane till guramihonan ska komma. Sebrafiskarna ska jag skänka till mammas "jobb" dom har ett akvarium där men jag kan inte flytta dom än för dom har ingen pump eller doppvärmare. Bara syresten. Så det kommer nog att lösa sig iallafall!
                            54 liter WTF

Kommentera

Tur att det kanske löser sig till slut iaf...
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentera

Sparar...
                              X