dario dario hur många & sällskap

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

dario dario hur många & sällskap

Hur många Dario Dario kan man ha i ett 70 liters?

Kan man ha räkor ihop med dem, förstår att små räklingar kommer att ryka men funkar det med vuxna räkor?

Vad kan man mer ha ihop med dem?
    / dtoppen /
  • evus
    • September 2006
    • 729

Problemet med Dario dario är att hanarna är starkt revirhävdande vilket gör att det kan vara svårt att ha flera hanar i samma akvarium. Jag har dock sett att det kan gå om man har så pass mycket växter (i princip igenväxt) att de kan hålla sig ifrån varandra.

Jag har mina hanar, 5 st i olika räkburkar för att de inte ska jaga ihjäl varandra... De äter med glädje upp nyfödda räklingar så de får gå med de sorter som inte förökar sig hos mig

Det stora problemet med Dario Dario är att det i princip är omöjligt att få tag på honor. De som exporterar dariorna säljer bara hanar eftersom dessa är färgglada och säljs mycket bättre i USa och i länder där men inte är lika intresserade av att odla på sina fiskar....

Ang andra fiskar så har jag några i mitt 260l med diverse småfisk och det går utmärkt, de bryr sig inte ett dugg om varandra
    Senast redigerad av evus; 07 March 2008, 16:45.
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

Kommentar

• rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

ok,
      Har inte tätt med växter så det får bli en hane per akvarium då, tack för ett snabbt svar
      / dtoppen /

Kommentar

• Aquario
        • October 2007
        • 670

Ursprungligen postat av evus
        Det stora problemet med Dario Dario är att det i princip är omöjligt att få tag på honor. De som exporterar dariorna säljer bara hanar eftersom dessa är färgglada och säljs mycket bättre i USa och i länder där men inte är lika intresserade av att odla på sina fiskar....
        Jovisst är det svårt att hitta dario honor, jag sökte igenom google och kunde bara hitta annonser(spanska) från drygt ett år sen! Till slut efter mycket letande hittade jag en amerikansk hemsida som skeppade fiskar och växter, där dem bla hade darios(både honor och hanar), vildfångade. Haken,bland en del, var ju att det var en skeppning från usa till lilla sverige.
        112L växt/sällskapsakvarium

Kommentar

• nille
          • March 2002
          • 323

Dario dario har uppenbarligen funnits i butik med båda kön i Sverige.
          Hur vet jag detta?
          Jo en medlem i MAF har köpt djur på Akvarietjänst i Malmö.
          Han har sedan fått ungar utav dem.
          niclas

Kommentar

• Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

Jo, den odlas på flera håll i landet (jag känner till minst tre odlare i Stockholmstrakten), men det blir väl knappast så mycket yngel så det täcker efterfrågan. Mina hanar tappade det röda efter några generationer. Till slut hade jag en ensam grå hane kvar. Det är nog inte fel att ha dem själva i ett ganska stort akvarium (mer än 100 liter), eventuellt tillsammans med någon liten stimfisk. Annars får sönerna - och för all del även döttrarna - svårt att växa upp. Det är ganska mycket aggressivitet i så lite fisk!
            Senast redigerad av Erik Åhlander; 08 March 2008, 01:02. Anledning: komplettering

Kommentar

Arbetssätt...