Scalare, black molly, ancistrus - och vad mer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mlip
    • March 2008
    • 64

Scalare, black molly, ancistrus - och vad mer?

Hej,

Sitter med ett nystartat 200 liter och planerar fiskar som bäst. Efter lite hjälp på traven har vi kommit fram till:

1. Fyra Black Molly som inkörningsfiskar
    2. Tre-fyra veckor senare - sex scalarer för utparning (ska endast behålla ett par)
    3. Tre ancistrus
    4. ? Ja, det är frågan. Funderat lite på dvärggurami, och kanske ett gäng små tetror av ngt slag?

Medveten om att mollyn egentligen vill ha hardare och saltare vatten än övriga, men tänkt lösa det med att köpa garanterat europaavlade, samt lägga dH pa omkring 9-10, vilket ju ska fungera för resten.
    Någon med förslag? Något ovan som är galet?

Tack på förhand!

Marlene
    Senast redigerad av Mlip; 02 March 2008, 19:11.
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

Det med salt kan diskuteras tycker jag! Annars låter det väl trevligt.. Väldigt vanligt o småtråkigt men det kan funka bra!
    MVH Henrik

Kommentar

• Lothar
      • February 2008
      • 30

Scalare, black molly, ancistrus -och vad mer

Hej !
      Skippa black mollyn oc tag ett antal kardinaltetra istället så slipper du att laborera så mycket med vattnet. Sedan kan jag rekommendera att du lägger en strumpa med torvgranulat i ditt filter, det ger en naturlig miljö.
      hls Torbjörn

Kommentar

• Mlip
        • March 2008
        • 64

Vi har planerat on lite blev ett akvarium till på ynka 60 liter, där jag tänkt placera lite räkor och eventuellt en bunt guppy. 200 litraren - planerna på scalare och ancistrus står kvar. Jag är efter lite mer efterforskning väldigt sugen på ett par dvärgguramis, och har tänkt ersätta planerade mollisar med sorgmanteltetror.

Henrik von Jyndevad - småtråkigt? Vågar oss inte på något för knepigt, jag har inte haft akvarium de senaste 7-8 åren, och min sambo är gröngöling.. Har du något mer intressant alternativ?

Lothar - finns inte risken att torvgranulat färgar vattnet?

mvh,
        Marlene

Kommentar

• Henrik_von_Jyndevad
          • January 2006
          • 272

Ursprungligen postat av Mlip
          Vi har planerat on lite blev ett akvarium till på ynka 60 liter, där jag tänkt placera lite räkor och eventuellt en bunt guppy. 200 litraren - planerna på scalare och ancistrus står kvar. Jag är efter lite mer efterforskning väldigt sugen på ett par dvärgguramis, och har tänkt ersätta planerade mollisar med sorgmanteltetror.

Henrik von Jyndevad - småtråkigt? Vågar oss inte på något för knepigt, jag har inte haft akvarium de senaste 7-8 åren, och min sambo är gröngöling.. Har du något mer intressant alternativ?

Lothar - finns inte risken att torvgranulat färgar vattnet?

mvh,
          Marlene
          Jag menade inget illa Marlene!
          Hmm, rödmunstetror är coola, eller kanske glödbandstetror.. Ju fler av samma art desto snyggare! Kanske bilbukar vid ytan?
          Kanske lite roliga corydoras på botten?
          Annars kan nån annan liten ciklid kanske vara kul.. Kanske nån apistogramma? Risken är väl att de blir liiite för stressade, beror på inredningen... Det finns hur mycket som helst!

Tänker svara på Lothars förslag; jo torv färgar vattnet väldigt krafigt men det sänker KH och pH vilket t.ex. scalarerna gillar. Finns dock preparat att köpa som gör samma konst utan att färga av sig.
          MVH Henrik

Kommentar

• Mlip
            • March 2008
            • 64

No offense taken

Jag har lite svårt för de där "små, tunna" tetrorna. Därav valet sorgmanteltetror. Medveten om att färgskalan där kanske inte är den mest intressanta, dock... hm. Jag kanske borde ge mej på den fronten och låta min sambo få sina eftertjatade (men i mina ögon tråkiga) neontetror.

Blibukarna var något av det tuffaste jag sett, ett par såna skulle absolut inte vara fel! Kruxet blir väl bara att få en av Luxemburgs FEM akvarieaffärer att köpa hem dem... kanske kan åka och hämta fiskar i nån av grannländerna. Hur långt vågar man egentligen transportera dem?

Jag tror inte corydoras skulle uppskatta vårt akvarium - ett icke genomtänkt inköp av kantigt bottensubstrat på 2-3 mm satte nog stopp för den saken... annars är de väldigt söta.

Apistogramma fanns det ju hur många varianter av som helst, måste minsann kika lite noggrannare.

Tack för tipsen!

mvh,
            Marlene

Kommentar

• Whistler84
              • November 2007
              • 850

Ursprungligen postat av Lothar
              Hej !
              Skippa black mollyn oc tag ett antal kardinaltetra istället så slipper du att laborera så mycket med vattnet. Sedan kan jag rekommendera att du lägger en strumpa med torvgranulat i ditt filter, det ger en naturlig miljö.
              hls Torbjörn
              Kardinaltetror och skalarer? Blir inte det middagsbjudning å det grövsta?

Kommentar

• FredrikH
                • February 2007
                • 724

De borde klara sig om scalarerna är små från början och kardinalerna i hyffsad storlek - de vänjer sig vid kardinalerna från liten storlek och då är kardinalerna garanterat i vuxen storlek när scalarerna är det?
                200l SA
                Pågång: Biotopakvarium Östasien!

- Vem är den där lol alla snackar om?

Kommentar

• oskarwallin
                  • February 2008
                  • 1080

jo, jag har scalar med kadinal tetra och det funkar utmärkt
                  60,58 liter
                  **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                  *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar