Blach Ghost vs. Fengädda?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tessilago
    • July 2007
    • 373

Blach Ghost vs. Fengädda?

Funderr på att köpa en black ghost sedan när jag fått igång mitt SA-kar, men jag vill verkligen vara noga med vad jag köper för fisk. Just nu har jag en fengädda som är min absoluta favoritfisk och jag skämmer bort honom rejält. Han ska få flytta till mitt SA-kar och få bo tillsammans med peru altum scalarer och ett större stim tetror. Jag är mycket väl medveten om att tetrorna kommer ryka, men de kommer delvis få tjänstgöra som foderfisk så det är okej.

Men hur kan en black ghost fungera tillsammans med min fengädda? Han är 18 cm och växer extremt snabbt. Jag vet att man aldrig kan gardera sig, men jag vill veta hur troligt eller otroligt det är att de kommer ryka ihop.
    Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.
  • tessilago
    • July 2007
    • 373

Ingen?

Kommentar

• spun_as_hell
      • January 2008
      • 42

SA-kar? (är nybörjare)

Kommentar

• Malcus
        • June 2006
        • 555

Beror ju lite på hur stor BGKn är... Men en fengädda på 18cm kan ju lätt trycka i sig mindre firrar (BGK är ju rätt så långsmala oxo).

Vad är det för fengädda?

Kommentar

• tessilago
          • July 2007
          • 373

spun: Förstod frågan fel lite, men SA-kar betyder Sydamerika-kar.

Malcus: Oh ja, fengäddan min satte i sig två guramis som var i största laget. Knivfisken jag kommer köpa är relativt stor, runt 20 cm. De matchar alltså varandra i storlek. Men kan de vara aggro mot varandra? Vill absolut inte det, fengäddan är min favoritfisk samtidigt som jag väldigt gärna vill ha en vacker BGK.

Och det är en sadelfengädda jag har. P. Endlicheri endlicheri. Helt underbar rackare! Fet och nyfiken.
          Senast redigerad av tessilago; 23 January 2008, 00:29.

Kommentar

• Auroraswe
            • November 2007
            • 55

jag hade en P. Ornatipinis tillsammans med min black ghost. tror de blev någon revir fajt... allafall så hade BGn ett bett på magen en dag. såg ut ungefär som när man biter i en macka BG dog rätt snabbt...
            www.myspace.com/auroraswe

Kommentar

• tessilago
              • July 2007
              • 373

Ojoj! Hur stort akvarium hade du till dem?

Kommentar

• Amaro
                • January 2007
                • 1709

Hade det tex vart en senegalus (en av dem mindre typerna) så skulle jag säga att det är värt ett försök iallafall. 50-50.

Men en endchileri endchileri blir ju så mycket större så risken är stor för att det går åt pipan så att säga. spelar heller ingen roll att din BGK är i samma storlek. Gäddan kommer växa betydligt snabbare än black ghosten vilket tillslut leder till att blackghosten blir ett godkänt byte för den
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Auroraswe
                  • November 2007
                  • 55

hade dem i ett 375 l...
                  www.myspace.com/auroraswe

Kommentar

• Malcus
                    • June 2006
                    • 555

Ursprungligen postat av tessilago
                    Malcus: Oh ja, fengäddan min satte i sig två guramis som var i största laget. Knivfisken jag kommer köpa är relativt stor, runt 20 cm. De matchar alltså varandra i storlek. Men kan de vara aggro mot varandra? Vill absolut inte det, fengäddan är min favoritfisk samtidigt som jag väldigt gärna vill ha en vacker BGK.

Och det är en sadelfengädda jag har. P. Endlicheri endlicheri. Helt underbar rackare! Fet och nyfiken.
                    Okaj, jo endy's är kända för att kunda trycka i sig de mesta. Har tre stycken själv + 10 andra fengäddor av arterna senegalus, delhezi o ornatipinnis. Men endyn är lätt favoriten

De kan funka ett tag, men är rädd att det kommer sluta med att endlicherin växer ikapp och BGK'n som endy "leavings".

Kommentar

• tessilago
                      • July 2007
                      • 373

Malcus: Ja, jag ska verkligen fundera på om jag vill köpa en BGK. Jag måste köpa större kar snart(inom ett år iaf), minst 720, då jag planerar inköp av rocka när vattenkvalitéten blivit bra på mitt 540. Då får alla flytta utom min endy. Kanske bäst att vänta lite och köpa en BGK då?

Kommentar

• Malcus
                        • June 2006
                        • 555

Ursprungligen postat av tessilago
                        Malcus: Ja, jag ska verkligen fundera på om jag vill köpa en BGK. Jag måste köpa större kar snart(inom ett år iaf), minst 720, då jag planerar inköp av rocka när vattenkvalitéten blivit bra på mitt 540. Då får alla flytta utom min endy. Kanske bäst att vänta lite och köpa en BGK då?
                        Jo, jag skulle nog väntat

Du har ingen bild på din endlicheri du kan lägga upp?

Kommentar

• tessilago
                          • July 2007
                          • 373

Malcus: Ja, jag ska fundera på det! Min endy är väldigt vänlig mot andra fiskar, när han inte är hungrig då. ;D Han går just nu tillsammans med en sötvattensmuräna och de brukar ligga tillsammans! Huvud i huvud eller 69:an. Endyn skulle lätt kunna nypa honom, men har aldrig ens försökt. Muränan får slingra sig under fengäddan om han känner för det och "lyfta upp" honom. Riktigt kul att se att de kommer så bra överens. Mycket väl medveten om att det kan huggas till någon dag, det är trots allt rovfisk, men den dagen den sorgen.

Tror jag bara har ett väldigt snällt och tolerant exemplar. Han ligger alltid framme vid rutan och störs inte av att man sussar runt vid vattenbyte och ansning av växter. Han tillåter t.o.m att man klappar på honom lite försiktigt med ett finger.

(nej, han är inte sjuk! Han är pigg, utfärgad, fet och aktiv. )

Här finns bilder på mina två "monster".

Kommentar

• Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

Fan, jag som kände att jag redan var någorlunda nöjd me mina fiskar, nu fick dina bilder mig att tänka - Damn i want those fishes. Riktigt fina var dem, grymt fin teckning på endlicherin

Blir lite tjurig på att det inte finns en havannazoo här i min stad, vore grymt att kunna se rovfiskarna och välja ut den man vill ha istället för att bara beställa ett ex man aldrig sett. (ps vi har ett riktigt bra ställe vi också men de har självklart inte lika många rovfiskar i själva butiken)

En fråga, hur stor var endlicherin då du fick den och hur lång tid tog det den att bli så stor som den är idag ? (hur stor e den idag)

Mvh Amaro
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• tessilago
                              • July 2007
                              • 373

Amaro: Jag är både glad och ledsen att det finns ett havanna zoo. Utan dem hade jag inte fått mina speciella fiskar, men samtidigt blir jag ledsen när de säljer fisk som verkligen inte kan vårdas på ett tillfredställande sätt av hobbyakvaristen. Det är där jag blir arg på de butiksansvariga. En arapaima hör aldrig någonsin hemma i något annat än stora offentliga akvarium eller ute i naturen.
                              Förstå mig rätt, jag älskar rovfiskar/monsterfisk. För att de är oerhört vackra och trevliga djur. Jag kommer nog alltid vara en monster fish keeper i hjärtat. Däremot kommer de alltid med ett enormt ansvar då de har så speciella krav på miljö, utfodring och framförallt storlek på kar.

Jag köpte min endy strax innan jul, och då var han kanske 14 cm? Sedan dess har han färgat ut ordentligt och vuxit hela 5 cm(!) på bara några veckor. Tack vare en väldigt varierad diet och riktigt bra vatten. Pan (ja, han har ett namn. ) får levande foderfisk för att främja sina jaktinstinkter, räkmix, röda mygg, bitar av räkor och krossad laxpellets. Han växer både på längden och bredden må jag säga. Han är en riktig liten tjockis!

Vad har du för rovfiskar då?

Kommentar

Arbetssätt...