Nej det stämmer inte, dom är betydligt klyftigare än så.
Dom minns ju utan problem att när jag närmar mig karet så är det matdags, men inte om barnen går nära karet tex.
Dom vet också vart maten släpps ner (vilken ände av karet). Byter man ställe så simmar dom först dit fär man brukar mata.
Dessa är bara observationer från min sida men att minnet är betydligt längre än ett par sekunder är det inget tvivel om. Guldfiskens dumhet är i mina ögon bara en myt för att kunna rättfärdiga att dom hålls i små runda "syltburkar". "Äh, det är lungt, dom har ju ändå glömt allt efter ett varv i skålen"
Gjorde inte "pojkarna" i "Mythbusters" ett expriment föresten, där de lärde fisken att simma i en labyrint för att få mat?!
Minne eller inte. Men min Goldengupp 1+6 lekte för jämnan i ett 300 liters kar, men när jag flyttade dem till ett 140 och hade dem som ensam grupp, så blev det slut på lekandet.
Jag flyttade dem åter till 300 karet och vips , så satte de igång och lekte igen.
Minne eller inte???
Om följande videoklipp är autentiskt så är det ett tecken på att fiskar har ganska bra minne. Det är dessutom hyfsat imponerande att man kan dressera fiskar.
Om följande videoklipp är autentiskt så är det ett tecken på att fiskar har ganska bra minne. Det är dessutom hyfsat imponerande att man kan dressera fiskar.
Kommentar