Vad ska nästa akvarium ha för biotop?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

Vad ska nästa akvarium ha för biotop?

Hej!
    I början av 2008 flyttar vi till större hus, då har föräldrarna tillåtit mig att skaffa större akvarium. 144 liters ska stå i vardagsrummet medans jag har det nya karet i mitt rum, som blir mellan 300 och 540 liter(troligen 540).
    Innan har jag haft sällskapsakvarium, tanganyika, och några akvarium ska bli räk, och sydamerika.
    I det nya akvarium ska jag satsa på något nytt, om det inte blir ett till sydamerika, men vill ju även prova nåt nytt. Vad tycker ni jag ska satsa på?
    Har funderat på Tanganyika (det jag har nu är bara på 72 liter dvs inte så mkt fisk), Centralamerika, Malawi.. Då ska jag satsa på den större fisken. Diskus har jag varit inne på ett tag, men har inte tid och ork att göra dessa ständiga vattenbyten!
    Kom med idéer, vad skulle ni gjort och varför?
    Det är ju ganska gott med tid att planera.
    Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!
  • morrhoppa
    • October 2006
    • 755

Jag skulle lätt ha gjort ett malawikar av det
    Eller varflr inte ett med slöjstjärtar? :P

Det är vad jag skulle ha gjort
    Man blir inte vuxen bara äldre!

Kommentar

• macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

Ursprungligen postat av Vic
      Hej!
      I början av 2008 flyttar vi till större hus, då har föräldrarna tillåtit mig att skaffa större akvarium. 144 liters ska stå i vardagsrummet medans jag har det nya karet i mitt rum, som blir mellan 300 och 540 liter(troligen 540).
      Innan har jag haft sällskapsakvarium, tanganyika, och några akvarium ska bli räk, och sydamerika.
      I det nya akvarium ska jag satsa på något nytt, om det inte blir ett till sydamerika, men vill ju även prova nåt nytt. Vad tycker ni jag ska satsa på?
      Har funderat på Tanganyika (det jag har nu är bara på 72 liter dvs inte så mkt fisk), Centralamerika, Malawi.. Då ska jag satsa på den större fisken. Diskus har jag varit inne på ett tag, men har inte tid och ork att göra dessa ständiga vattenbyten!
      Kom med idéer, vad skulle ni gjort och varför?
      Det är ju ganska gott med tid att planera.

varför inte skalarer.......jag har blivit frälst i dem.....dom är jätte fina......eller kanske någon tetra som kongotetra,silvertippstetra osv........eller varför inte ett malawi akvarium??......skulle passat bra i ditt blivande 540
      MVH macke_fisk

Kommentar

• Vic
        • November 2006
        • 1533

morrhoppa: Ja, malawi är ju något som passar perfekt eftersom dom flesta arter vill ha ett akvarium över 200 liter, fiskarna är väldigt snygga, men vill gärna ha ett kar med en del växter.
        macke fisk: Ja, om det skulle blivit ett sydamerikanskt(vilket det tippar mest åt) skulle det garanterat vara scalarer i det. Troligen altum också om jag får tag i det.
        Mvh Viktor

Kommentar

• macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

morrhoppa: Ja, malawi är ju något som passar perfekt eftersom dom flesta arter vill ha ett akvarium över 200 liter, fiskarna är väldigt snygga, men vill gärna ha ett kar med en del växter.
          macke fisk: Ja, om det skulle blivit ett sydamerikanskt(vilket det tippar mest åt) skulle det garanterat vara scalarer i det. Troligen altum också om jag får tag i det.

då hade jag valt sydamerika om du vill ha växter......och altum har för mig att de är svåra på att få tag på........läste om det i en tråd här på zoopet ........och så hade jag haft några L-malar i där osså
          MVH macke_fisk

Kommentar

• Vic
            • November 2006
            • 1533

Jag läste den tråden också. Man kanske har tur och hittar någon som vill sälja sina Altum.
            L-malar är ett klart val om det skulle bli ett SA!
            Mvh Viktor

Kommentar

• Richard.R
              • December 2006
              • 1872

Vic Växtakvarium som gäller ffs
              396L SA biotop
              128L SA biotop
              54L SA biotop
              54L SA biotop

Kommentar

• jimmyas
                • March 2006
                • 65

vad sägs om lite mer rovgiriga fiskar
                tex ,channor ,fennisar m.m
                --------------------------------------------------------------------------
                jag gillar bara små och snälla fiskar

http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=7672

Kommentar

• rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

Det spelar ingen roll vilka fiskar du köper, byta vatten kommer du att få göra ändå inte byter jag nå mindre vatten på platys än på discus.

Kommentar

• Vic
                    • November 2006
                    • 1533

det får nog bli ett lowtech växtakvarium med sydamerikansa invånare, ändå.
                    Mvh Viktor

Kommentar

• alcar
                      • April 2005
                      • 1398

det får nog bli ett lowtech växtakvarium med sydamerikansa invånare, ändå.

klart att du ska ha sydamerika om du inte vill ha diskus så kan du ha skalarer och dvärgciklider!
                      mvh alexander
                      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• Richard.R
                        • December 2006
                        • 1872

alcar om man har vuxna diskusar behöver man väl bara byta 30-50% i veckan?
                        396L SA biotop
                        128L SA biotop
                        54L SA biotop
                        54L SA biotop

Kommentar

• alcar
                          • April 2005
                          • 1398

Ursprungligen postat av Richard.R
                          alcar om man har vuxna diskusar behöver man väl bara byta 30-50% i veckan?
                          själv byter jag 1 gång i månaden min kompis bytte 50 % i gång i månaden även åt ungfisk och jag kan inte se några fel på dom fiskarnajag tycker det räcker med 1 gång i månaden
                          mvh alexander
                          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• Richard.R
                            • December 2006
                            • 1872

okej :P
                            396L SA biotop
                            128L SA biotop
                            54L SA biotop
                            54L SA biotop

Kommentar

• Vic
                              • November 2006
                              • 1533

Enligt amazondiscus så ska man byta 50% vatten per dag och mata minst 5 ggr om dagen annars blir fenformen fel, ögonen blir stora jämfört med kroppen, dom blir inte "fullvuxna" utan stannar i växten.. Säkert nåt mer..
                              Fast detta gäller då diskusar som är under uppväxt.
                              Jag kan länka till diskussionen jag startade. Det 5:te inlägget.
                              Mvh Viktor

Kommentar

Arbetssätt...