Sydamerikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

Sydamerikaner

Om ett par månader ska jag köra igång mitt 170 liters och har bestämt mig för att rikta in mig på sydamerikanska arter.
    Detta då jag vill lägga fokus på neontetran som varit lite av en "idol" sedan jag var liten.

Tänkte därför fråga om någon har förslag på andra lämpliga arter?
    Har försökt att söka här på zoopet men det är så svårt att komma fram till något över huvudtaget i och med att det inte går att söka på ursprung. Som gröngöling inom akvariehobbyn blir man då väldigt villrådig!

Om jag skulle skaffa någon annan slags tetra... Eller, en stimfisk som är snarlik neonen... Stimmar arterna enskillt eller tillsammans då?
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Jag tycker personligen att det ser bättre ut att ha flera av en art, än att färre av fler arter, även om jag är rätt usel på att följa det

Jag skulle föreslå att du har ca 30 neoner. Om du vill ha nå´n annan tetra, skulle jag nog rekommendera en högbyggd art som inte liknar neonen, kan nog lätt se plottrigt ut annars. Rosentetra, svart fantomtetra, och citrontetra är några vackra arter. Om du vill ha nå´t som livar upp ytregionen är ett stim bilbukar inte fel. Neoner skulle nog stimma med t.ex kardinaler, kan jag tänka mig, då de är snarlika, men rent estetiskt är nog ett "rent" stim med bara en art att föredra, tycker jag.

Du skulle även kunna ha dvärgciklider, t.ex fjärilar (vanliga eller bolivianska), Apistogramma, eller nå´n art ur det vackra släktet Laetacara. Nyckelhålscikliden skulle också passa, och den är en av mina favoritfiskar.

Och så får vi inte glömma malarna. Ett stim pansarmalar, ca 6-10 stycken, är nog mer eller mindre ett måste i ett sydamerikanskt sällskapsakvarium enligt mig. Några Ancistrus som algätare (de går dessutom att odla) är nog en ganska bra avrundning, och då har du fiskar som kompletterar varandra genom att de föredrar olika nivåer i akvariet.
    Senast redigerad av Shepard; 04 February 2007, 01:02.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• saralund28
      • February 2006
      • 122

Tack för ett jättebra svar Micke!

Jag är helt och hållet inne på samma linje som du vad gäller olika arter... Det blir betydligt mer estetiskt om man har få arter men fler av dem.

Har i dagsläget 10 neoner och en fjärilsciklid och kommer utöka beståndet av både och.
      Några malar som kronan på verket låter inte helt fel!
      Ska kika vidare på de olika arter du nämnt

Kommentar

• Shepard
        • March 2003
        • 13992

Kul att kunna hjälpa till Berätta gärna vad du skaffar.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

Kommentar

• saralund28
          • February 2006
          • 122

Måste bara fråga...

Kikat vidare på nyckelhålscikliden då den tilltalar mig väldigt mycket!

Tänkte bara... Den blir ju väldigt stor! Kan det göra att mina neoner blir middag?
          Inte direkt en risk jag vill ta...

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Nja, stor och stor, den kan bli upp till 15 cm, men blir nog vanligtvis inte mer än 10 cm. Jag hade ett par i 5-6 år, som nog inte blev mer än ca 10 cm. Enligt min erfarenhet är de inte särskilt glupska, och har rätt små munnar. De kan nog inte svälja fullvuxna neoner, och jag tror inte de skulle försöka heller. Köper du dessutom små nyckelhål som får växa upp ihop med neonerna, så är nog risken ännu mindre.
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...