Fisk skål.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IssaL
    • January 2006
    • 13

Fisk skål.

Hej.
    För ungefär ett år sen hade jag en rätt mobbad Kampfisk. För att han skulle överleva så fick jag låna en så kallad "Guldfisk skål" att lägga honom i tills en annan lösning kunde hittas. Nu står skålen tom och jag undrar vilka slags fiskar man skulle kunna ha i den.
    Från vad jag har kunnat se och gämföra så är den större an normala skålar men jag vet inte hur mycket det rymmer.
  • bena
    • April 2006
    • 1245

testa och fyll den med ett litersmått.
    sen kan vi ge tips.
    fast det lutar åt räkor alt någon snigel 'bara'.

Kommentar

• Kyssguramin
      • October 2006
      • 227

triops

Kommentar

• Kyssguramin
        • October 2006
        • 227

vandrande pinne ^^

Kommentar

• morrhoppa
          • October 2006
          • 755

Det finns glasfiskar som hänger i snören med en boll på ytan sånna får säkert plats
          Man blir inte vuxen bara äldre!

Kommentar

• Jennan
            • December 2005
            • 28

Det är en plåga för fiskar och att vara i en skål. Den är för liten och det finns inga hörn eller något!
            Kräfta eller något liknande, kanske.

Kommentar

• Malcus
              • June 2006
              • 555

Ursprungligen postat av Jennan
              Den är för liten och det finns inga hörn eller något!

Va spelar det för foll om det finns hörn elr inte? Skulle man ha en gigantisk skål skulle den funka lika bra som ett vanligt akvarium...

Kommentar

• _Lena_
                • June 2006
                • 1273

Eller mät omkretsen på det störta stället så kan du räkna ut volymen

pi=3.14,O=omkrets,d=diameter,r=radie,V=volymen

O=pi*d
                d=2*r
                V=4/3*pi*r*r*r

Ifall omkretsen är i diameter blir svaret i liter.

Kommentar

• alcar
                  • April 2005
                  • 1398

Ursprungligen postat av IssaL
                  Hej.
                  För ungefär ett år sen hade jag en rätt mobbad Kampfisk. För att han skulle överleva så fick jag låna en så kallad "Guldfisk skål" att lägga honom i tills en annan lösning kunde hittas. Nu står skålen tom och jag undrar vilka slags fiskar man skulle kunna ha i den.
                  Från vad jag har kunnat se och gämföra så är den större an normala skålar men jag vet inte hur mycket det rymmer.
                  räkor kan du ha
                  mvh alexander
                  min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• Isolde81
                    • August 2006
                    • 233

Ursprungligen postat av _Lena_
                    Eller mät omkretsen på det störta stället så kan du räkna ut volymen

pi=3.14,O=omkrets,d=diameter,r=radie,V=volymen

O=pi*d
                    d=2*r
                    V=4/3*pi*r*r*r

Ifall omkretsen är i diameter blir svaret i liter.
                    Under förutsättning att skålen är ett klot.
                    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

Kommentar

• _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

Ursprungligen postat av Isolde81
                      Under förutsättning att skålen är ett klot.
                      Visst är det under förutsättning att skålen är ett klot men det är iaf en bra approximation då de flesta är mer eller mindre klot.

Kommentar

• polysperma
                        • January 2007
                        • 550

jag hade 1 kamp, 2 platy och 2 amanoräkor i en "guldfiskskål".... det resultera i att platyna var konstant sjuka och kampen håglös.
                        kampen och räorna fick flytta in i 112L karet medans platyna medicinerades för 3dje gången på kort tid, dom hann bara bli friska så var det dags igen.
                        kampen fick rena energi kicken av att byta kar och i förrgår fick platyna gå ner i 112an oxå.

min teori är att dom blir stressade av skålformen, det tar aldrig stopp.
                        sen är det jätte svårt att få cirkulation i ett runt kar.
                        jag slängde i ett innerfilter för 20-60 liters kar, fick strypa ner den till 20L kapacitet för att inte riva upp hela botten, självklart så blev flödet då för dåligt för att filtret ska ge effekt.

ett vanligt 60 liters med så lite fisk behöver vattenbyte med 40% en gång i veckan, jag upptäckte snabbt att mitt runda behövde 50% byte 3 gånger i veckan och ändå var vattnet snabbt gult och luktade gammalt kar.

och om det nu är sånna problem i en så stor skål, hur stort problem ska det då inte vara i en mindre?

glas å plastfiskar låter utmärt eller kanske göra low-tech av det å peta i några räkor??
                        Även den bästa akvarist kan fela

Kommentar

• Öronräv
                          • March 2007
                          • 754

Jag har en skål men en kamphanne och två sniglar.
                          Till den har jag ett luftpumpsdrivet bottenfilter med kolfilterdel.
                          Kampfisken är så pigg och glad en kamfisk kan bli, visar inte något som helst tecken på den minsta stress (som han däremot gjorde i zoobutiken i ett 100L välplanterat kar, där låg han i ett hörn och tryckte).
                          Jag har inga problem med cirkulation (hur menar du att det skulle vara svårare i ett runt kar?), jag byter ca 30% två gånger i veckan, vattnet är kristallklart, vattenvärdena är stabila, växterna frodas, sniglarna.. sniglar.

Inga problem alls med andra ord.

Ett mindre akvarium behöver inte nödvändigtvis betyda att det ska bli problem, visst, det är svårare att sköta än ett större men jag lyckas väldigt bra med det så det är uppenbarligen inte omöjligt.

Formen ska inte heller ha någon betydelse för hur fiskarna mår om man bortser från de fall då skålar är för spartanskt möblerade så att fisken inte får någon trygg sida. Det är stressande.
                          Jag håller med om att en rund behållare är inte naturlig för en fisk, men det är inte heller lodräta väggar och vinkelräta hörn.
                          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

http://oeronraev.bilddagboken.se/

Kommentar

• eldstjärten
                            • January 2006
                            • 28

köp honor till din kamp hane

Kommentar

Arbetssätt...