Munruvare??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hisingislandman
    • December 2006
    • 176

Munruvare??

Jag undrar vad det finns för munruvande fiskar?
    Det är så att mina barn sett malawiciklider hos en kompis och nu vill dom också ha fiskar med yngel i munnen. Men jag har ett sydamerika akvarium och tänkte hålla det som ett sånt .
    Finns det sydamerikanska munruvare som är fredliga?

Vore toppen med tips!!
  • mazzej
    • November 2005
    • 63

Ursprungligen postat av Hisingislandman
    Jag undrar vad det finns för munruvande fiskar?
    Det är så att mina barn sett malawiciklider hos en kompis och nu vill dom också ha fiskar med yngel i munnen. Men jag har ett sydamerika akvarium och tänkte hålla det som ett sånt .
    Finns det sydamerikanska munruvare som är fredliga?

Vore toppen med tips!!
    Detta är kanske inte mycket till hjälp men en väldigt fredlig munruvare som kan gå i sällskapskar är den egyptiska munruvaren.. De flesta munruvare är i familjen tanganika eller malawi.. Dock finns det vissa som går ihop i ett sällskapskar.. Finns några olika sorters jordätarciklider som är relatift fredliga.. Men jag skulle rekomendera den egyptiska munruvaren Har själv några i mitt 250 liters kar.

HA det fint

MVH MAzzej
    Ha Det Gött!!

MvH MaZzej

"250 liters Sällskapskar"

"73 liters Yngelkar"

"63 liters Reservkar Om Något Skulle Hända"

Kommentar

• Hisingislandman
      • December 2006
      • 176

Tack men sydamerika då?

Finns det inga i sydamerika som munruvar? Spelar ingen roll egentligen vad det är bara dom inte käkar tetror o guppys..

:-)

Kommentar

• CarroNeo
        • January 2007
        • 5

Ursprungligen postat av Hisingislandman
        Finns det inga i sydamerika som munruvar? Spelar ingen roll egentligen vad det är bara dom inte käkar tetror o guppys..

:-)

Vet inte om den här tråden fortfarande är aktuell, men isf finns det ju gamla trådar som har tagit upp samma ämne se här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=42511

Kommentar

• UffeS
          • January 2007
          • 59

Geophagus steindachneri är en mycket fin sydamerikansk firre som ockå är munruvare... jag rekommenderar den skarpt

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=183
          Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

Kommentar

• Hisingislandman
            • December 2006
            • 176

Ursprungligen postat av UffeS
            Geophagus steindachneri är en mycket fin sydamerikansk firre som ockå är munruvare... jag rekommenderar den skarpt

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=183
            Går dom att ha i samma kar som tetror?

Kommentar

• Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

Det finns flera släkten med munruvare även i Sydamerika. Ytterligare ett släkte är Bujurquina som först lägger rommen på ett dött löv som dom släpar runt på och sedan när rommen kläckts övergår till munruvande är ju väldigt trevliga. Men alla arter jag kan komma på blir så stora så en och annan kardinaltetra eller guppy kan slinka ned som mat. Alla cichlider blir dessutom mer eller mindre territoriella åtminstone under leken vilket gör att det inte bara är att släppa ned dem i sällskapsakvariet och titta på när dom vårdar sina yngel...

Sedan finns det ju munruvare som inte är cichlider, men om dom måste komma från Sydamerika och inte äta guppy så kommer jag nog inte på någon.

Kommentar

Arbetssätt...