Livslängd på akvariefiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erk
    • September 2006
    • 43

Livslängd på akvariefiskar

Hejsan!

Jag undrar livslängden på Endlers. Läste att de blev ett år, högst två, och tyckte att det lät lite underligt. Är det sant och i så fall varför lever de inte längre?

Hur länge lever fiskar i allmänhet i akvarium? Är det relaterat till storlek (på fisken) eller hur är det?

P.S Såg några yngel i karet idag, förmdoligen endlers. Skogsglad
    Jag skriver låtar åt Mats Rådberg....2 stycken.
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

Det varier nog VÄLDIGT mycket mellan olika fiskarter. Guppys och andra levandefödare, blir nog högst ett par år, många inte mer än ett, medan en del malar blir 20-30 år. Guldfiskar och slöjstjärtar lär ju också komma upp i medelåldern innan de trillar av pinn...
    222 liter Malawi

Kommentar

• mmm
      • June 2004
      • 901

Här kan du hitta lite åldrar på fiskar (är i och för sig på tyska), men tyvärr finns inte Endlers med där.

/Mattias

Kommentar

• Fellan
        • June 2006
        • 551

Ursprungligen postat av mmm
        Här kan du hitta lite åldrar på fiskar (är i och för sig på tyska), men tyvärr finns inte Endlers med där.

http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
        Medellivslängden är det där(för pansarmalar kan iaf bli mkt mer än 7-15 år), det är ju inte den längsta
        Always look on the bright side of life!
        Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

• HazelCR

Ursprungligen postat av mmm

http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm

Hur pålitliga är dessa länkar?

Det står t.ex. att Guppy kan bli 9 år och Malawicikliden "Golden" 6 år.

Min gissning skulle snarare bli att Golden kunde bli 10 år och Guppy betydligt yngre än 10 år.

Jag är definitivt inte en pålitlig källa själv, men vilken uppfattning har ni zoopetare om den tyska ålderslistan, länk nummer 2 ovan?

Kommentar

• HazelCR

Nu har jag kikat lite mer på länken och Guppy förekommer på två ställen och på det andra stället anges 1 resp 2 år. Men det är samma latinska namn.

Kommentar

• mmm
              • June 2004
              • 901

Ingen aning om hur säker den är, men tanken är väl att man kan skicka in ålder på fiskar till den här listan. Ju fler som gör det, ju säkrare blir den .

Men när det gäller Guppy, så på det andra stället så är det väl odlingsvarianter, kanske de inte är lika långlivade??? På det andra stället heter de ju Poecilia reticulata peters, vad innebär detta peters? Men jag har aldrig haft guppy så vad som är rimligt vet jag inte alls .
              /Mattias

Kommentar

Arbetssätt...