Riktpriser på fiskyngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

Riktpriser på fiskyngel

Är lite nyfiken på riktpriser på fisk yngel. Jag har ett vanligt sällskaps kar odlar alltså inte men det kan ju hända att man får både Ancistrus, svärdbärare och palettciklid yngel mfl och det är ju omöjligt att behålla i såfall
    Och då kan man ju kanske byta dem mot någon annan fisk i zooaffären men man vill ju inte bli blåst därför undrar jag om man kan få veta på ett ungefär va man ska få för dem
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • scooby
    • April 2005
    • 65

hej svärdbärare kan du nog få mer av privatpersoner i zoo affär kanske 7kr st ancistrus ca15krst om det är någorlunda storlek lycka till
    scooby

Kommentar

• bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

ok

kan man få mer info på internet och i såfall var? eller är det ett känsligt ämne? bara nyfiken
      /bobbyfuller
      **Juwel Trigon 190L**

Kommentar

• Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

Hoppar in och undrar om någon vet vad man kan få för en 10 cm lång och ganska tjock siamensis?

Kommentar

• scooby
          • April 2005
          • 65

hej mer info om inköpspriser finns inte tillgängliga för privat personer men fråga i din zooaffär beror på vad de själva kan köpa in fisken för jag tror inte att man köper dyrare fisk av privatpersoner.det som de flesta affärer kanske vill köpa in privat är lite dyrare fiskar.själv köper jag aldrig in av privat personer pga smittorisk och olika bakteriekulturer som kan medfölja.
          scooby

Kommentar

• MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

det finns nog x antal trådar..
            men odlare säljer la inte för mindre än 1/3 av priset i affären, men då skall ju detta ses emot storleken på fisken oxå,,,
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• bobbyfuller
              • October 2005
              • 538

Ursprungligen postat av scooby
              .själv köper jag aldrig in av privat personer pga smittorisk och olika bakteriekulturer som kan medfölja.
              men om du köper av en odlare eller en privatperson som du har förtroende för
              en bra kund. så måste du väl ha fisken i karantän ett tag ? för odlad fisk är väl inte automatisk bättre fisk?
              tanken med det hela var att av ren nyfikenhet få veta lite vad som gäller
              jag får väl bli den första som tar reda på och skriver en "yngelpris guide för nyfikna privatpersoner"

bobbyfuller
              **Juwel Trigon 190L**

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Tror inte att det går att ge något svar - allt beror på storleken och kvaliten och på arten.
                Sedan är det ju som nämns ovan alltid en risk att köpa in från många håll eftersom då risken är stor att man får in bakteriekulturer som inte funkar ihop.

På den tiden jag hade affär så var jag mycket försiktig med att köpa in fisk från privatpersoner jag inte kände.

men odlare säljer la inte för mindre än 1/3 av priset i affären,
                Om en affär lägger på så litet på levande så får de det nog svårt. OK om kunden byter mot foder eller nåt sånt (då har de ju först tjänat på det) så kan det vara OK men inte annars.
                Räknar man in sådant som lokalhyra, löner, skatter, el , vatten, utbildning, skötsel, svinn (döda fiskar, men främst sådana man inte får sålt) så måste det levande bli mycket dyrare. Då jag hade affär så var det mer lönsamt att sälja kattmat (med 20% eller nåt sånt i pålägg) än fisk (med 500% eller nåt sånt i pålägg).
                Det är visserligen några år sedan nu, men jag tror snarare att skillnaden borde vara ännu större idag.

Så jag tycker
                1/ att odlare och grossister borde höja sina priser med 50% på fisk
                2/ att affärer borde höja sina priser på fisk med 100%
                3/ att tillbehören borde bli billigare i affärerna
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Bucket
                  • February 2004
                  • 1020

Jag får 1€ för anctistrus, 1€ för scalare , 0.50€ för Black mollys och svärdbärare.

Men det är juh här i finland det då

Jag får 0.80€ för Black Molly på ett annat ställe men han tar inte in så många i taget

Jag brukar vara med runt 60 varannan månad ungefär till en affär.
                  Dom är runt 3-4cm

Men du blev väl inte klokare på priser i SEK
                  jävla massa akvarium!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Först bör man ju ta ställning till vad det är man odlar och hur mycket man odlar.
                    Är det i små mängder så är det bättre att sälja privat.
                    Odlar man i lite större mängder (minimum det Bucket anger) så är det bästa sättet att bygga upp en "relation" till en affär (eller 2)
                    Odlar man mycket så är det till en grossist man skall vända sig.

Många gör felet att de är "otrogna" - dvs springer runt till alla affärer på orten + att man säljer fiskarna till nästan samma pris till privatpersoner. Det gör att affärerna inte får sålt de fiskar de köpt av dig och nästa gång du kommer säger de nej.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• scooby
                      • April 2005
                      • 65

hej jag håller med kjell bara vi kunde få grossisterna att höja fiskpriserna för oss så att det blir en gemensam höjning för alla plus att sänka tillbehörspriserna så tror jag att vi är på rätt väg.inom andra djur så håller de som är dyra på tillbehör att försvinna de billigare blir kvar priserna pressas ner.en hundvalp kostar 10000kr.jämför prisnivån på mindre levande djur som fiskar 4kr för neontetror det är löjligt lågt nej kjell du får starta grossist verksamhet igen och styra upp detta ha ha pia
                      scooby

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

kjell du får starta grossist verksamhet igen och styra upp detta ha ha pia
                        Ja du att starta en grossistverksamhet med utgångspunkten att höja priserna rejält är nog ganska döfött - affärerna är definitivt mer intresserade av köpa till låga priser än av kvalité.
                        Samma visa är det väl för affärerna - också här är kunderna klart intresserade av lägre pris än kvalité (vilket visas om inte annat av alla trådar här på Zoopet om var man kan köpa fisk billigast).
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• bobbyfuller
                          • October 2005
                          • 538

Ursprungligen postat av Bucket
                          Jag får 1€ för anctistrus, 1€ för scalare , 0.50€ för Black mollys och svärdbärare.

Men det är juh här i finland det då

Jag får 0.80€ för Black Molly på ett annat ställe men han tar inte in så många i taget

Jag brukar vara med runt 60 varannan månad ungefär till en affär.
                          Dom är runt 3-4cm

Men du blev väl inte klokare på priser i SEK
                          jodå det är kul att få veta lite i detta hemliga ämne
                          /bobbyfuller
                          **Juwel Trigon 190L**

Kommentar

• skrabbe
                            • October 2005
                            • 90

Jag har än så länge bara behövt sälja ett par guppys och de sålde jag inte ens utan gav bort den, jag tror knappast man kan tjäna stora pengar på att odla fisk :P

40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
                            150 liters; Rödörad vattensköldpadda
                            2 * 20 liters; Tomma

Kommentar

• bobbyfuller
                              • October 2005
                              • 538

det är det inte frågan om heller

Ursprungligen postat av skrabbe
                              Jag har än så länge bara behövt sälja ett par guppys och de sålde jag inte ens utan gav bort den, jag tror knappast man kan tjäna stora pengar på att odla fisk :P
                              Allt jag ville få veta va vad olika sorters yngel är värda inte för jag skulle tjärna pengar på det men kanske byta till sig andra varor om "olles zoo" köper ancistrus yngel för 1 kr styck och "kalleszoo" ger 5 spänn går man ju till kalle
                              /bobbyfuller
                              **Juwel Trigon 190L**

Kommentar

Arbetssätt...