Akvariefiskar anpassar sig

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nettrax
    • February 2002
    • 790

Akvariefiskar anpassar sig

Igår var jag och en kompis i en zoobutik och kikade lite. Kompisen vill ha ett akvarie på ca 100 liter. Hon kom på att hon ville ha kyssgurami, då sa jag att akvariet är alldeles för litet eftersom den blir rätt stor. Kompisen säger då; de anpassar sig efter utrymmet (kompisen kan inget om akvariefisk coh vägrar att lyssna på goda råd från mig) Hon tyckte oxå att det går att ha guldfisk i en liten "guldfiskskål" med motiveringen att de anpassar sig.
    Hur är det med detta? Till vilken grad anpassar sig fisken till ett för litet utrymme? Om den gör det alls.
    Jag tänker iaf. fortsätta upplysa folk ifall de har för litet utrymme till fiskarna.

Mvh. Ninni
    Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

Kort svar: NEJ
    Lång svar: Nej och ja. Det finns t ex. ett fenomen hos abborrfiskar att de kan bli könsmogna i tidig ålder. Fenomenet kallas stunting på engelska. Ett exempel är tusenbröder hos abborrar. Ett annat är Tilapia zilli som normalt blir könsmogen vid 2-3 års ålder och 200-300 mm men i dammar kan de bli könsmogna vid några månaders ålder och 100 mm. Man säger (på engelska) att de är stunted. Troligtvis kan alla ciklider bli stunted. Dessa förblir dvärgar eller kommer åtminstone inte i närheten av sin maximala storlek. Det är ett helt naturligt fenomen men lite mat och dåligt med utrymme bör ju ändå inte uppmuntras. Risken för missbildningar är dessutom mycket stor vid sådana förhållanden. Sedan växer fiskar sämre under usla förhållanden. Den kan knappast betraktas som en anpassning utan ett sjukdomstillstånd. Ämnen från fiskens metabolism gör dessutom att de växer sämre. Om någon hade tryckt in en människa i en mycket liten behållare när hon var liten samt låtit henne vada runt i sina egna exkrementer så skulle även hon "anpassa" sig efter det lilla utrymmet och inte blivit alls lika lång som hon annars skulle bli. Risken är också stor att hon skulle dö i förtid vilket gäller kyssgurami i hundra liter och guldfisk i guldfiskskål också.

Mvh.

Ola
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

Kommentar

• nettrax
      • February 2002
      • 790

Okej, vad bra.
      Alltså det som var bra är att jag nu har något ordentligt att svara med när folk säger att de anpassar sig.
      Tack Ola.

Mvh. Ninni
      Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

Kommentar

• imported_n/a
        • January 2002
        • 585

Hej

Jag håller med Ola i det han skriver(i stort). Men endast med utgångspunkten att människan är där och "pillrar". Ett exempel där detta existerar i naturen är Cyprinodon diabolis(vilken Ola känner till), där första generatinonen som växter upp i ett akvarium får en förändrad kroppsform(enligt uppgift). Vad jag förstår blir den mer utsträckt i kroppen. Den(fisken) kan anpassa sig men sedan om det går att påstå att det är ett sjukdomstillstånd är nog mer tveksamt.

Rickard Berg, SKS 100
        http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

Kommentar

• Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

Rickards exempel går snarare in under "och ja" även om jag inte vet orsakerna till skilnaderna. Kanske saknas något som gör att den fysiologiska anpassningen i naturen inte utvecklas. Rudor som går tillsammans med gäddor får t ex mycket högre kroppsform. Visst kan fiskar anpassa sig fysiologiskt efter olika förhållanden. Det var därför jag nämnde stuntingexemplet. Med sjukdomstillstånd menar jag de fenomen som uppstår i små akvarier (mycket mindre än vad fisken någonsin skulle uppleva i naturen) med extremt höga halter av kväveföreningar och den seglivade "myten" "fiskar anpassar sig" som folk använder för att berättiga vilka förhållanden som helst till sina husdjur. "Fiskar känner inte smärta" är en annan helt felaktig uppfattning som folk använder för att berättiga fiskplågeri (vi kan inte veta om något djur känner smärta eftersom vi inte kan fråga det, men fiskar, hundar, männsikor m fl registrerar potentiell och verklig vävnadsförstörelse på samma sätt).

Mvh.

Ola
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

Kommentar

• eduardo
            • September 2005
            • 14

hej:
            jag har ett litet dilema angående "pricksjukan".
            en del säger att man behöver inte flytta fiskar från sälskapsakvariumet och andra tvärtom men jag behöver medicinera några som är sjuka i första stadium,alltså dom börjar att visa några prickar på kroppen(två neon tetror och två praktbottior).
            hur kan man göra så att fiskar kan medicineras utan nåt problem och inte röra på dom.
            nästa fråga är hur mycket medicin och vilka får man använda för endamålet och hur många dagar måste man hålla på.
            tack för svaret.

ha en bra dag.

Kommentar

• andreassofus
              • November 2005
              • 5643

Ursprungligen postat av eduardo
              hej:
              jag har ett litet dilema angående "pricksjukan".
              en del säger att man behöver inte flytta fiskar från sälskapsakvariumet och andra tvärtom men jag behöver medicinera några som är sjuka i första stadium,alltså dom börjar att visa några prickar på kroppen(två neon tetror och två praktbottior).
              hur kan man göra så att fiskar kan medicineras utan nåt problem och inte röra på dom.
              nästa fråga är hur mycket medicin och vilka får man använda för endamålet och hur många dagar måste man hålla på.
              tack för svaret.

ha en bra dag.

starta du en ny tråd om detta eftersom dina frågor har ingenting med denna tråden o göra..
              annars kan du börja med o söka i forumet.. där finns dom flesta frågor man behöver veta
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

Kommentar

Arbetssätt...