Finns det algätare till 60 liters och som skulle funka med t ex kampfisk?
"algätare" till små akv?
Kollaps
X
-
Otocinclus är väldigt effektiva, men annars är nog räkor ett kul alternativ. Finns säkert flera men jag kommer inte på så många fler. Ska vara Ancistrus då som jobbar på bra, men du har lite väl litet kar till sådana. Om du skaffar dig räkor så får du förhoppningsvis räklingar som blir krubb till dina fiskar -
Snäckor är perfekta för ett litet kar men annars så tycker iaf jag att ett par Sewellior eller liknande knappast skulle må dåligt i ett 60l. Dock så ska de vara lite känsliga för dålig cirkulation och taskiga vattenvärden.180l Sällskap:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
60l Asien:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663Kommentar
-
Har nästan helt gått över till posthornssnäckor i mina småakvarium. Helt klart smidigast och kräver i princip ingetKommentar
-
Föder man upp ancistrus kan man låta yngel gå där till de når den storleken ungefär och sen byta ut med nya yngel. Risken är annars att de inte blir större än så och då inte utvecklas som de ska.Kommentar
-
Snäckor o räkor fanns inte heller. Nu hade jag bråttom o hade inte tid o gå in på djurmagasinet, får bli nästa vecka.
Kommentar
-
Jag var inne i en av zoo butikerna idag, de hade inte en aning om vad Sewellior vad för något. Och det var inte en vikarie eller i övrigt okunnig person utan han har sysslat med akvarier i många år??Snäckor o räkor fanns inte heller. Nu hade jag bråttom o hade inte tid o gå in på djurmagasinet, får bli nästa vecka.
tummregel = Ha alltid det latinska namnet på den fisken du sökerinte handelsnamnet. De flesta fiskaffärer ska ha en fiskbok m latinsk namn, eller internet, om de inte kan hitta fisken kanske man ska se sig om en annan affär
Personligen tycker ja inte att Sewellior skulle vara det bästa algätaren. Köp /be om posthornsnäckor, Det finns jätte fina och så gör de sitt jobb
alger får man av olika anledningar. Matat för mkt ?Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
FiskbloggenKommentar
-
Förvånar mig inte. Sewellior heter på latinska Sewellia lineolata, skriv ner på ett papper och sen gå tillbaka till affären.
tummregel = Ha alltid det latinska namnet på den fisken du sökerinte handelsnamnet. De flesta fiskaffärer ska ha en fiskbok m latinsk namn, eller internet, om de inte kan hitta fisken kanske man ska se sig om en annan affär
Personligen tycker ja inte att Sewellior skulle vara det bästa algätaren. Köp /be om posthornsnäckor, Det finns jätte fina och så gör de sitt jobb
alger får man av olika anledningar. Matat för mkt ?Kommentar
-
Äter de alger överhuvudtaget? Det brukar väl inte vara botiors/grönlingars favoritmat direkt...
De liknar, och är släkt med den fisk som ytterst felaktigt brukar säljas som Hong Kongpleco, som vare sig är från Hong Kong, eller en pleco, det är ingen mal överhuvudtaget"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Äter de alger överhuvudtaget? Det brukar väl inte vara botiors/grönlingars favoritmat direkt...
De liknar, och är släkt med den fisk som ytterst felaktigt brukar säljas som Hong Kongpleco, som vare sig är från Hong Kong, eller en pleco, det är ingen mal överhuvudtagetLivet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
FiskbloggenKommentar
-
(tycker jag, andra skulle kanske hålla med dig) snäckorna är jätte fina och hittar man snygga posthornsnäckor som har fina färger så blir det som ett färgklick i karet
Googla på Posthornsnäckor. Inte nog med att de är snygga de gör en nytta i karet oxå
De städar upp efter matrester och håller karet snyggt
En duktig städpatrull
Räkor bör man inte ha i ett nystartad kar, de är känsliga för nystartad akvarium så skippa de....ialf förräns du fått balans i karet och alla nyttiga bakterier har flyttat in i filtret (det är meningen att de ska göra det)
Har du några planer på vad du vill ha för framtida fiskar i karet? =)Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
FiskbloggenKommentar
-
Mina Sewellia Sp. "Spotted" (En släkting till Lineolata som inte fått namn än) äter alger hela dagarna och jag har bevis på att de t o m kan ge sig på bruna/svarta alger! Ser även roligt ut när jag gör vattenbyten då rutan är helt prickig när de gått med sina små munnar och städat.
Kompletterar deras kost med spirulina-, mix- och animaliska tabletter och broccoli. Resten av kosten fyller de själva ut med alger, dåliga växtdelar och allt annat de kan hitta i ett inkört kar.
180l Sällskap:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
60l Asien:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663Kommentar
-
Pittbull pleco har jag totalt glömt bort! Ja de är duktiga algätare om något. Har själv 3 st
Men kanske inte de bästa fiskarna att ha i ett 60l.Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
FiskbloggenKommentar
Kommentar