Vilka färgglada fiskar passar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issa83
    • September 2009
    • 48

Vilka färgglada fiskar passar?

Hejsan
    I mitt akvarium(112L) bor nu 6 glödbandstetror, 1 kampfiskhane och 5 äppelsnäckor.

Akvariet är ganska nyuppstartat men snart är det dags att fylla på med nån mer fin fisk.
    Det jag vill ha är en riktigt färgglad fisk, inte för stor, men kanske snäppet större än tetrorna och platyna. Har funderat på nån dvärgciklid i nån lysande färg men tror inte en sån skulle trivas.

Mina värden i vattnet är
    Ph ligger mellan 7.6-8
    Kh 5
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

Hej!
    Varför tror du inte dvärgciklider skulle trivas?
    Tycker annars det skulle passa bra med ett par dvärgciklider. har själv Dorsigerus. Kan jag rekomendera. Jättefina färger.
    Tycker oxå du kan köpa några glödbandstetror till så du har kanske 10-12 st + 2-3 kampfisk honor till hanen. Lycka till!

Kommentar

• issa83
      • September 2009
      • 48

Ursprungligen postat av Falconer
      Hej!
      Varför tror du inte dvärgciklider skulle trivas?
      Tycker annars det skulle passa bra med ett par dvärgciklider. har själv Dorsigerus. Kan jag rekomendera. Jättefina färger.
      Tycker oxå du kan köpa några glödbandstetror till så du har kanske 10-12 st + 2-3 kampfisk honor till hanen. Lycka till!
      Jag trodde inte att de skulle trivas pga att ciklider vill ha så lågt Ph ca(6.5) Mina äppelsnäckor och deras skal måste ha över 7, gärna 7,5.8...
      Annars tyckte jag fjärilscikliden avr väldigt fin

Men nu har jag fastnat för mosaikguramin så det blir ett par sådana
      Kampfisken överlevde tyvärr inte nyuppstarts-nitritspiken så då kan jag även stoppa i ett litet stim guppy sen och även göra som du föreslog, köpa till några glödbandstetror till de jag redan har

Kommentar

• Ullisbaby
        • September 2009
        • 92

Fjärilsciklid! Supersnygga med lysande ljusblå prickar och ränder. Kolla runt i olika affärer för dem kan vara lite bleka på vissa ställen medan dem på andra är väldigt färggranna. Kolla även här i artregistret för det finns två olika varianter och det är den mer färggranna jag talar om (som alltså kan skilja sig åt från affär till affär.

2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

Kommentar

• wallström
          • March 2009
          • 1092

Tror fjärilarna kan gå ganska hårt på kamphanen...
          Ett par Apistogramma cacatuoides kanske?
          Emil

Kommentar

• issa83
            • September 2009
            • 48

Ursprungligen postat av wallström
            Tror fjärilarna kan gå ganska hårt på kamphanen...
            Ett par Apistogramma cacatuoides kanske?
            Skrev det här i ett inlägg längre upp att kampfisken inte överlevde nitritspiken jag fick precis i början Så för den skull är det ingen fara att stoppa i fjärilsciklider. men som sagt, jag trodde ciklider ville ha neutralt till surt vatten(6.5-7 ph) och jag försöker hålla Ph:t närmare 8 för mina äppelsnäckors skull

Fisken du föreslog hade ju verkligen gott om färg iallafall

Kommentar

• wallström
              • March 2009
              • 1092

Så kamphanen är borta?

Isåfall kanske någon gurami. Dvärggurami kanske?
              Emil

Kommentar

• issa83
                • September 2009
                • 48

Ursprungligen postat av wallström
                Så kamphanen är borta?

Isåfall kanske någon gurami. Dvärggurami kanske?
                japp kampisen är tyvärr borta jo gurami har fångat mitt intresse en hel del nu när jag suttit och spanat runt lite här på nätet. Har förälskat mig i mosaikgrami så tror det blir 3 st sånna. 1 hane, 2 honor

Kommentar

Arbetssätt...