Hjälp med identifikation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Hjälp med identifikation

    Såg en liten liten fisk i djuraffären igår, fanns ingen lapp där än och dum som jag var frågade jag ingen heller. Men nu kom jag på att jag faktiskt är nyfiken...

    Så i alla fall, den var ca 3cm lång, en del färg på den (kommer inte riktigt ihåg vilka färger nu bara...grönt och lite rött om jag inte minns fel?) men det mest framträdande var att den hade som långa bukfenor (fast lite lik guramisarnas spröt) som den verkade spänna ut ibland, så de stod rakt ner. Skithäftig liten fisk som jag tror jag sett nånstans förut... vet bara inte vad den heter.. Om nån vill ge sig på att gissa, visa gärna bilder på era förslag Själv gissar jag på att det är nån afrikansk firre..
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Kan det vara en ciklid? jag tänker på en som kan nog stämma in på din beskrivning men jag kommer inte på namnet XD.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Olfi
      • January 2007
      • 174

      #3
      hmm... jag vet inte riktigt. Tänkte inte på det, första tanken var inte ciklid, men det är kanske möjligt

      Den var för övrigt smal, avlång.. alltså ingen knubbig ciklid - kanske det var därför jag inte tänkte tanken? Jag har nåt svagt minne av den fisken från nån annanstans.. västafrika ligger bra i munnen. Nää, jag är så tveksam..

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        hmmm, har du kollat i artbeskrivningarna efter den? den jag tänkte på var fel, men lycka till efter ditt sökande :P.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Olfi
          • January 2007
          • 174

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          hmmm, har du kollat i artbeskrivningarna efter den? den jag tänkte på var fel, men lycka till efter ditt sökande :P.
          Jag har sökt, men utan resultat...

          Kommentar

          • suzanne.h
            • March 2005
            • 223

            #6
            Jag tänkte det kanske kan vara Iriatherina werneri. Den har inte spröt men långt utdragna fenor.

            Kommentar

            • Olfi
              • January 2007
              • 174

              #7
              Ja, den är det!! Tack för hjälpen..

              Kommentar

              Arbetssätt...