En ciklid och en mal. Vad är de för några?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Centifolia
    • December 2007
    • 7

    En ciklid och en mal. Vad är de för några?

    Tacksam för lite hjälp.
    Har fått min brors gamla akvarium och har nu suttit och letat efter vad alla fiskar heter och hur man tar hand om dem.
    Har dock fått problem på två av dem, tror att den ena kan vara en Dimidiochromis compressicops men inte säker.
    Den andra är en mal och där har jag helt kört fast.
    Bild på de båda kan ses här http://s242.photobucket.com/albums/f...ent=fiskar.jpg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Cikliden är denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=75
    Malen eventuellt Liposarcus pardalis
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Japp, cikliden är en Dimidiochromis compressiceps. Malen ser ut som en Liposarcus pardalis.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Centifolia
        • December 2007
        • 7

        #4
        Tack!
        Vad roligt med ett forum som är så aktivt att man inte ens hinner blinka innan man får svar

        Kommentar

        • hfh75
          • April 2005
          • 595

          #5
          Ursprungligen postat av Centifolia
          Tack!
          Vad roligt med ett forum som är så aktivt att man inte ens hinner blinka innan man får svar
          Här brukar det gå undan...
          /Fredrik

          -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Malen ser ut att vara en Pterygoplichthys pardalis....släktet Liposarcus finns inte mer

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Lutt
              Malen ser ut att vara en Pterygoplichthys pardalis....släktet Liposarcus finns inte mer
              Nja det där finns det olika åsikter om och många anser att Armbrursters placering av dessa i släktet Pterygoplichthys är är felaktig.
              I den malbok som jag just nu översätter till svenska står det därför Liposarcus/Pterygoplichthys. Så man kan välja vilket man vill - bägge släktnamnen är OK.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Nja det där finns det olika åsikter om och många anser att Armbrursters placering av dessa i släktet Pterygoplichthys är är felaktig.
                I den malbok som jag just nu översätter till svenska står det därför Liposarcus/Pterygoplichthys. Så man kan välja vilket man vill - bägge släktnamnen är OK.
                Sant jag var en av dom...men kollar man lite noga på arterna så skiljer det inte så mycket iaf, visst gibbicepsen är mer högryggad än pardalis. Kolla bara på släktet Peckoltia, hur många där är egentligen Peckoltior?
                Man måste leva i nuet och jag vet inte när ingo seidel skrev den boken du har översatt men jag chansar på att det är typ när de bytte namn.

                Kommentar

                Arbetssätt...