Hjälp mig artbestämma Cikliderna:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    Hjälp mig artbestämma Cikliderna:(

    Kan ni hjälpa mig att artbestämma dem?

    Fick ju med en MASSA Cilider med nya akvariumet igår.. Just nu går de i lilla akvariet så det är ju rätt akut..

    Jag är ju inte intresserad av Ciklider på det viset och det verkade de som hade akvariet vara.. MEN de hade bara köpt såna de tyckte var fina utan att ta reda på vad det hette eller hur de skulle leva. Maken vill ju ha Ciklider men han vill ju GÄRNA veta vilka det är, så att han kan leta info. Vissa vill han inte ha och dessa får ju gå i något annat akvrium om de får plats..

    Just nu är det överfullt i lilla 180L burken kan jag säga.. Så jag har tagit lite bilder, tog en omgång först där jag upptäckte att allt vattenstänk från i natt syntes vääldigt väl på rutan..*S*.. Så jag gjorde ren rutan och fick med den vackra blixten istället. Jag hoppas att det syns vad det är för fiskar iallafall..

    Snälla, hjäääääälp....
    La dem i mitt pixbox album...



    Mvh Lotta
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Ursprungligen postat av Ramnissan
    Kan ni hjälpa mig att artbestämma dem?

    Fick ju med en MASSA Cilider med nya akvariumet igår.. Just nu går de i lilla akvariet så det är ju rätt akut..

    Jag är ju inte intresserad av Ciklider på det viset och det verkade de som hade akvariet vara.. MEN de hade bara köpt såna de tyckte var fina utan att ta reda på vad det hette eller hur de skulle leva. Maken vill ju ha Ciklider men han vill ju GÄRNA veta vilka det är, så att han kan leta info. Vissa vill han inte ha och dessa får ju gå i något annat akvrium om de får plats..

    Just nu är det överfullt i lilla 180L burken kan jag säga.. Så jag har tagit lite bilder, tog en omgång först där jag upptäckte att allt vattenstänk från i natt syntes vääldigt väl på rutan..*S*.. Så jag gjorde ren rutan och fick med den vackra blixten istället. Jag hoppas att det syns vad det är för fiskar iallafall..

    Snälla, hjäääääälp....
    La dem i mitt pixbox album...



    Mvh Lotta
    Jag är ingen höjdare på ciklider, men jag några stycken kände jag allt igen:
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89 (Golden)
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155 (Röd ciklid, dock osäker på den)
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=74 (Blå delfinciklid)

    Hoppas någon mer kan ge dig namnen på lite fler av dina ciklider, samt rätta mig om jag har fel om de ovanstående
    Senast redigerad av Solid; 03 November 2007, 08:35.

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Tackar!
      En bra början
      Röjer kontoret så att mitt akarium ska få plats just nu..*S*..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        1/ Sciaenochromis fryeri
        2/ Sc. fryeri + Metriaclima zebra (omöjligt att ange vilken)
        3/ Sc. fryrei
        4/ Labidochromis caeruleus, Kakusa + Aulonocara ? (en odlingsform)
        5/ Hemichromis art - omöjligt att ange vilken
        6/ Cyrtocatra moorii
        7/ Aul. ? (odlingsform)
        8/ Sc. fryeri
        9/ Metr. zebra (omöjligt att ange vilken)
        10/ Cyrt. moorii
        11/ Copadichromis borleyi, Kadango
        12/ Lab. caeruleus, Kakusa
        13/ den närmast - Cichlasoma hybrid - kallad papagojciklid
        14/ Archocentrus octofasiatus
        15/ Lab. caerueleus, Kakusa + Metr. zebra (omöjligt att ange vilken)
        16/ Metr. zebra (omöjligt att ange vilken) + Metriaclima estherae, Minos Reef
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          1/ Sciaenochromis fryeri
          2/ Sc. fryeri + Metriaclima zebra (omöjligt att ange vilken)
          3/ Sc. fryrei
          4/ Labidochromis caeruleus, Kakusa + Aulonocara ? (en odlingsform)
          5/ Hemichromis art - omöjligt att ange vilken
          6/ Cyrtocatra moorii
          7/ Aul. ? (odlingsform)
          8/ Sc. fryeri
          9/ Metr. zebra (omöjligt att ange vilken)
          10/ Cyrt. moorii
          11/ Copadichromis borleyi, Kadango
          12/ Lab. caeruleus, Kakusa
          13/ den närmast - Cichlasoma hybrid - kallad papagojciklid
          14/ Archocentrus octofasiatus
          15/ Lab. caerueleus, Kakusa + Metr. zebra (omöjligt att ange vilken)
          16/ Metr. zebra (omöjligt att ange vilken) + Metriaclima estherae, Minos Reef
          Tusen tackar!
          Nu kan Gubbset, kika igenom vad det är för något och ta bättre beslut
          Är det några av dessa som blir jättestora? tanken är att ha några kvar i 180L burken om det går...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Ramnissan
            Tusen tackar!
            Nu kan Gubbset, kika igenom vad det är för något och ta bättre beslut
            Är det några av dessa som blir jättestora? tanken är att ha några kvar i 180L burken om det går...
            Du hittar alla i Zoopets artregister - där anges också lämplig akvariestorlek
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ramnissan
              • October 2007
              • 514

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Du hittar alla i Zoopets artregister - där anges också lämplig akvariestorlek
              Självklart!..*hjärnan tog tillfälligt semester*

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hmm, får jag upp helt andra bildnummer? Jag är inte särskilt inne på malawiciklider, kan några, men ser att det är några centralamerikaner med också.

                Här är i alla fall hur bilderna ser ut för mig:

                Malen på bild 1 och 9 är en Synodontis eupterus från Afrika (men inte malawi).

                Den randiga fisken på bild 2 är en centralamerikansk zebraciklid (Cryptoheros nigrofasciatus), en hane.

                Nummer 10 ser ut som en Metriaclima zebra, en fläckig variant.

                Nummer 11 är ett centralamerikanskt zebraciklidpar, hane till vänster, hona till höger.

                De blå fiskarna i mitten på nummer 12 är Cyrtocara moori, blå delfiner.

                Nummer 14 visar golden, med en centralamerikansk zebraciklidhona
                (Cryptoheros nigrofasciatus), och nedan nämnda papegojciklid, med på ett hörn.

                Nummer 15 visar ett gäng malawi, som jag inte vågar mig på att artbestämma, samt en framavlad ciklid kallad papegojciklid (i grunden en centralamerikan).

                Nummer 16 är en centralamerikan, Jack Dempsey, (Parachromis, Archocentrus?) octofasciatum, med bakänden på en blå delfin.
                Senast redigerad av Shepard; 06 November 2007, 23:58.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Verbal-slaughter
                  • June 2007
                  • 272

                  #9
                  Nog är det fullt alltid i ditt akvarium, man ser på bilderna att många utav dom är rätt så stora, stora pannpucklar osv ^^ Jag har nog ungefär lika mycke fisk men mina e forf jättesmå

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #10
                    Tackar!
                    Ska be Gubbset kika på fiskarna igen, så at han inte behåller något han inte vill ha
                    Den malen är jättefin! Den bor i Gubbsets akvarium och verkar trivas iallafall
                    Hmmm, så den randiga på bild 2 är inte en malawi alltså?

                    Ja det är så överbefolkat(fiskat)i akvriet att jag verkligen lider med dem! Men på Lördag får de flytta till två akvariehandlare i Örebro, så de får överleva ett tag till i det trånga akvariet.
                    Sa till en kompis igår att man inte kan klaga på att det är dåligt med liv och rörelse i akvariet iallafall..*S*..

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Hmm, får jag upp helt andra bildnummer? Jag är inte särskilt inne på malawiciklider, kan några, men ser att det är några centralamerikaner med också.
                      Ja, jag var tvungen att numrera dem i efterhand för jag blev så förvirrad när jag skulle kolla vilken fisk som hörde till vilken bild..*S*.. Det blev lite enklare när de blev numrerade.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ramnissan
                        Ja, jag var tvungen att numrera dem i efterhand för jag blev så förvirrad när jag skulle kolla vilken fisk som hörde till vilken bild..*S*.. Det blev lite enklare när de blev numrerade.
                        Det blev ju inte direkt enklare för mig eftersom det nu är fler foton än tidigare och de inte ligger i samma turordning
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Ramnissan
                          • October 2007
                          • 514

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det blev ju inte direkt enklare för mig eftersom det nu är fler foton än tidigare och de inte ligger i samma turordning
                          Nej jag har inte lagt upp fler foton Bara numrerat direkt på pixbox under bilderna. Kan det vara så att alla bilderna inte var uppladdade när du kikade kanske, ibland tar det tid för pixbox att ladda upp alla bilderna tyvärr
                          Men din lista var till stor hjälp iallafall!Det tackar jag för! Tog namnen och kikade på nätet och såg där vilka det var.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ramnissan
                            Tackar!
                            Ska be Gubbset kika på fiskarna igen, så at han inte behåller något han inte vill ha
                            Den malen är jättefin! Den bor i Gubbsets akvarium och verkar trivas iallafall
                            Hmmm, så den randiga på bild 2 är inte en malawi alltså?

                            Ja det är så överbefolkat(fiskat)i akvriet att jag verkligen lider med dem! Men på Lördag får de flytta till två akvariehandlare i Örebro, så de får överleva ett tag till i det trånga akvariet.
                            Sa till en kompis igår att man inte kan klaga på att det är dåligt med liv och rörelse i akvariet iallafall..*S*..
                            Näpp, den randiga är en centralamerikan, en lättlekt och rätt ilsken typ Men intressant.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Näpp, den randiga är en centralamerikan, en lättlekt och rätt ilsken typ Men intressant.
                              Okidok, har sett att de inte är så vidare värst snälla, men det är Gubbsets akavrium och han får välja själv

                              Själv ska jag inte ha såna Ciklider alls, fast jag fick ju ta över två Discusar. Funderar på att köpa fler, för de trivs väl bäst när de är flera har jag för mig..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...