Svart kuhliiål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mystan
    • August 2006
    • 7

    Svart kuhliiål?

    Köpte ett gäng svarta kuhliiålar för några veckor sedan och alla utom en ser precis ut som en vanlig (randig) Kuhliiål fast de är svarta. Men en av dem är längre, smalare och mer silverglänsande. Han gräver också ner sig helt i gruset vilker de andra sällan gör, detta gör det mkt svårt att få någon bild på honom men jag ska göra ett försök. Kan det vara en annan underart av kuhlii eller har jag fått något helt annat.
    / Eva
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Ingen av dem är Pangio kuhlii. Släktet Pangio omfattar ca 30 arter av vilka många är enfärgat mörka. Ser de olika ut är det troligen fråga om olika arter. Det behövs ganska bra bilder för att man skall kunna artbestämma dem. Speciellt om man inte vet varifrån de kommer kan det vara knepigt eftersom det finns flera arter som ännu inte är artbeskrivna och fått något namn.

    Sedan finns det andra fiskar som erinrar om släktet Pangio, t ex familjen Chaudhuriidae som inte alls är nissögefiskar utan närmare släkt med pilnäbbar - men chansen att du skall ha råkat få tag i en sådan är ganska liten.
    Senast redigerad av Erik Åhlander; 10 February 2007, 23:08. Anledning: tillägg

    Kommentar

    • Guest

      #3
      precis som erik säger så finns det en hel del i det släktet, och de är inga underarter till den vanliga kuhliin.

      ett tips kolla på www.loaches.com för att se om du hittar din fisk

      Kommentar

      • Mystan
        • August 2006
        • 7

        #4
        Jag vet att det inte är en Pangio kuhlii men den liknar inte heller de bilder som finns på svart kuhlii (Pangio pangia) men jag nöjer mig nog helt enkelt med att de t är en Pangio. Ska försöka få tag på en till så den har lite sällskap istället för ha n verkar inte bry sig om mina Pangio pangia.
        Men tack för hjälpen/ Eva

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Pangio pangia har du troligen inte om du inte vet att dom är exporterade från Indien

          Kommentar

          Arbetssätt...