Röd sebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    Röd sebra

    såg en fisk till i djuraffären som han inte hade så mycket info om.. den hete "röd sebra" och såg ut som en vanlig sebra fisk fast den va helt röd, eller rosa. det var naturfärgen sa han.
    har aldrig sett någon sådan förut, han sa att den va helt ny och att det inte va någon "färgad" fisk.
    tyckte den va fin i alla fall.. någon annan som vet mer exakt vad det är för fisk?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    det finns framavlade sebrafiskar med färger, men det handlar då mest om genmodifierade kromosomfiskar... finns tillochmed nån självlysande sebrafisk med gener från eldflugor...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      Ursprungligen postat av Vandal
      det finns framavlade sebrafiskar med färger, men det handlar då mest om genmodifierade kromosomfiskar... finns tillochmed nån självlysande sebrafisk med gener från eldflugor...
      et låter ju inte så bra i så fall.. vilken tur att jag inte köpte dom.. dom såg faktiskt gasnka onaturliga ut. inte ofta man ser en helt rosa fisk.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det lär knappast handla om en genmodifierad zebrafisk (de är mixade med en manet och inte med eldflugor) i detta fall eftersom de dels är väldigt dyra och dels inte får importeras till Europa.

        Jag tror dock inte på att det rör sig om en naturform - utan snarare om en "målad"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det lär knappast handla om en genmodifierad zebrafisk (de är mixade med en manet och inte med eldflugor) i detta fall eftersom de dels är väldigt dyra och dels inte får importeras till Europa.

          Jag tror dock inte på att det rör sig om en naturform - utan snarare om en "målad"
          ja de kan nog stämma för dom här va inte dyra i alla fall.. tror han tog 20kr för dom. han sa till mig extra noga att dom inte va "sprayade" men jag vet inte.. men att det var en naturform förstod nästan jag oxå att det inte var.
          synd att han tar in sådanna i så fall om dom är målade.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            En affär som jag ofta åker till, tar också in färgade fiskar ibland, t.ex färgade vita sorgmanteltetror (kallas regnbågstetra), färgade glasabborrar, och papegojciklider, även de färgade varianterna. Han har ett akvarium fullt med papegojor, som var blå, gröna och så vidare, men nu har de tappat färgen, tack och lov får man nog säga. Tror inte han fått sålt dem, och köpt in nya, så stor omsättning är det nog som tur är inte på dem, utan det är nog snarare så att de tappat färgen. Han brukar själv säga att han inte gillar dem nå´t vidare, men tar in dem på grund av att de efterfrågas, av kineser mest tydligen. Men de måste väl vara en försvinnande liten del av kundkretsen, så att han inte måste ta in så´nt för att överleva?

            Hur som helst är det en annars en affär jag gillar, med hyfsat utbud, bra priser, och fräscha akvarier, sällan man ser nå´n död fisk där.

            Men en sak funderar jag på, om det är förbjudet att att importera de genmodifierade zebrafiskarna, borde det väl vara det att importera de färgade fiskarna också? Är man förresten säker på att de är genmodifierade? De kanske också är färgade, fast med självlysande färg? Låter lite mysko om de skulle kunna få in manetgener i fisken, och se´n få det att fungera. Dessutom är väl de maneter som är självlysande djuphavslevande, vilket väl skulle göra det vanskligt att få tag i dem, bara för att leka gud, och skapa självlysande zebrafiskar.

            Förresten, det är väl zebrafiskar du menar, och inte malawicikliden rödzebra? Av dem förekommer det röda i naturen.
            Senast redigerad av Shepard; 17 November 2006, 11:25.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              tycker oxå det är synd, för han är väldigt seriös med allt annat. fina friska fiskar som är väldigt billiga och han är desutom väldigt kunnig.

              när handlaren beställer hem en sådan fisk,, får dom då alltid reda på om dom är färgade eller genmodifierade?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Men en sak funderar jag på, om det är förbjudet att att importera de genmodifierade zebrafiskarna, borde det väl vara det att importera de färgade fiskarna också? .
                Lagen gäller inte för fisk specifikt utan allt genmodofierat. Man kan för övrigt ta in sådant om man har tillstånd men det är ekonomiskt en myckert dyr apparat och sedan lär man inte få tillstånd för akvariefisk om det inte handlar om vetenskapliga ändamål eller något sådant.

                Är man förresten säker på att de är genmodifierade? De kanske också är färgade, fast med självlysande färg? Låter lite mysko om de skulle kunna få in manetgener i fisken, och se´n få det att fungera. Dessutom är väl de maneter som är självlysande djuphavslevande, vilket väl skulle göra det vanskligt att få tag i dem,
                Men nu är det så och det finns rätt hyfsad vetenskaplig dokumenattion om detta. Fiskarna är inte framtagna specifikt för akvariebruk utan de skall gå utanför kärnkraftanläggningar och liknande. Där ändrar de färg om föroreningar släpps ut - dvs ungefär samma varningsfunktion som kanariefåglar var i gruvor förr i tiden
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

                  #9
                  kom att tänka på att det faktiskt finns fler danios... och de kan ju korsa sig hejvilt iallafall inom brachydanio släktet...
                  menmen skulle nog gissa på ngn blå danio (B.albolineatus, B.kerri) som ju kan få röda band...
                  det brukar ju bara vara honorna som får lite rosa ton på vanliga zebrafiskar, men de kan ju ha urvalsodlat på just de rosa generna och fått fram det på ett bra sätt...
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                  http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • miluhe
                    • June 2006
                    • 2090

                    #10
                    Jag köpte en pandaslöjstjärt svart och vit. Jättesöt men den blir mer och mer orange som vanlig slöjstjärt. Helt klart färgad. men den är jättefin ändå. Lite trist att de lurar oss så men de försöker väl i den hårda konkurransen.

                    Kommentar

                    • icejoy
                      • August 2006
                      • 593

                      #11
                      Det här med att fiskarna är genmanipulerade och blandade med maneter fick mig att tänka på ett program jag tittade på. Det var något om forskning, där visade dom självlysande möss.
                      Så vetenskapen har gått lite långt, för långt?
                      ___________________________________________
                      ___________________________________________
                      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                      Kommentar

                      • Fellan
                        • June 2006
                        • 551

                        #12
                        självlysande grisar har jag hört om, får rota lite o se om jag hittar länken...

                        Tillägg: I found it!! http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11527236.asp

                        Det tycker iaf jag är att gå för långt...
                        Senast redigerad av Fellan; 18 November 2006, 21:15.
                        Always look on the bright side of life!
                        Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                        Kommentar

                        • KimTell
                          • December 2006
                          • 6

                          #13
                          Hmm finns en djuraffär där jag bor som säljer "RARITET" Röd zebrafisk rosa och röd randig längs med fisken "vågrätt" sjukligt fina skall köpa en drös 350:- för 10 och 59:-/Styck. Aldrig sett finare sötvattenfisk. Dom har funnits ett bra tag och jag vet att ägaren tar fisk från en seriös egen uppfödare.

                          Kommentar

                          • luke the drifter
                            • December 2005
                            • 122

                            #14
                            Ursprungligen postat av KimTell
                            Hmm finns en djuraffär där jag bor som säljer "RARITET" Röd zebrafisk rosa och röd randig längs med fisken "vågrätt" sjukligt fina skall köpa en drös 350:- för 10 och 59:-/Styck. Aldrig sett finare sötvattenfisk. Dom har funnits ett bra tag och jag vet att ägaren tar fisk från en seriös egen uppfödare.
                            låter inte seriöst eftersom de är dryga böter på att ta in sån fisk, senaste branchtidningen står det om böter på 80 000 euro !! häftigt, då måste man sälja mycket röd zebrafisk om det skall löna sej att bryta mot lagen, nej fram för rena stammar utan artificiellt färgade djur, och för fler naturformer
                            375l Malawi
                            180l blandade levandefödare
                            112l västafrika
                            54l sydamerika
                            50l endlers guppy
                            12l behandlingsburk
                            15l 10 st hongiyngel
                            15st olika från 27-43 liter yngelkammere

                            min zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=596629

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Citat:
                              Ursprungligen postat av KimTell
                              Hmm finns en djuraffär där jag bor som säljer "RARITET" Röd zebrafisk rosa och röd randig längs med fisken "vågrätt" sjukligt fina skall köpa en drös 350:- för 10 och 59:-/Styck. Aldrig sett finare sötvattenfisk. Dom har funnits ett bra tag och jag vet att ägaren tar fisk från en seriös egen uppfödare.

                              låter inte seriöst eftersom de är dryga böter på att ta in sån fisk, senaste branchtidningen står det om böter på 80 000 euro !! häftigt, då måste man sälja mycket röd zebrafisk om det skall löna sej att bryta mot lagen, nej fram för rena stammar utan artificiellt färgade djur, och för fler naturformer
                              Fiskarna som nämns ovan är inte genmodifierade utan möjligen "bara" målade - möjligen tråkig affärsmoral, men definitivt inte olagligt
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...