Vad är det här för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Vad är det här för fisk?

    Skulle någon kunna hjälpa mig att identifiera den här fisken?
    Den har simmat runt i ett litet akvarium hos mina föräldrar i 6-7 år (!) och är ganska aggressiv av sig (6-7 cm lång). Vi gissade att det kanske var en barb eller rasbora av något slag, men jag hittar ingen som verkar stämma in, speciellt vad gäller analfenan. Är det kanske någon sorts tetravariant?


    Har inte så bra koll på olika fiskarter så om någon bevandrad kan hjälpa mig skulle jag vara tacksam...
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det är i alla fall en tetra.
    Men jag kommer inte just nu på namnet.
    Får se om jag återkommer.....
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Blodtetra kanske?

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        eller Serpae-tetra
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Två något mindre arter än den längd du angett som liknar bilden är
          Hyphessobrycon eques, Jewel tetra, , Characins; tetras, aquarium , maturity

          Hyphessobrycon sweglesi, Red phantom tetra, , Characins; tetras, aquarium

          Som rodnar när dom är på "gott humör"...
          Men det är bara förslag
          Ingen slutgiltig artbestämning...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Två något mindre arter än den längd du angett som liknar bilden är
            Hyphessobrycon eques, Jewel tetra, , Characins; tetras, aquarium , maturity

            Hyphessobrycon sweglesi, Red phantom tetra, , Characins; tetras, aquarium

            Som rodnar när dom är på "gott humör"...
            Men det är bara förslag
            Ingen slutgiltig artbestämning...
            Det var precis de där två som jag valde mellan innan jag skrev. Den första du nämner är ju blodtetran eller serpeatetra.
            Den andra, fantomtetran är nog den som är mest vanlig i akvariebutikerna, tror jag.

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              Tack för all hjälp!

              Tror absolut att det måste vara en blodtetra (serpeatetra) då både teckning och form verkar stämma mycket bra, även om detta ex verkar vara åt det mer oranga hållet. Det enda som inte stämmer är ju storleken då denna är knappt över 5 cm (kontrollmätte nu), men den är ju också ganska gammal..
              Den aggressivitet som beskrivs i artbeskrivningen känns även igen då den fullkomligt slaktade ett neontetrastim för några år sedan (2 st överlevde). Därefter fick den tydligen vara isolerad bakom en glasskiva ett par månader innan de andra kunde ta vara på sig själv...

              Kommentar

              Arbetssätt...