mindre ål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abborrmaster
    • March 2005
    • 101

    mindre ål

    går ju inte o söka på ål nästan här på zoopet... Sååååååå.... Vad tusan finns det för lite mindre ålliknande fiskar?? Såg en supercharmig som jag inte minns vad den hette i dag... Förslag tas GÄRNA emot! Behöver inte vara just den såklart (den var lätt silvrig tror jag kanske femton cm men det blir väl större) utan något ålliknande vill jag gjärna ha i mitt akvarium. Det var inte en albino-kuhlii, den här var större!

    tack som tusan på förhand!

    /Simon
    Killing Is My Business... And Business is good!
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Pansarål/Öronål?
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      kan rekommendera Pilnäbbsålen. Blev själv förälskad i dessa små varelser, blir inte längre än ca 15 cm och är fredliga och mysiga.. Har man fin sand så gräver dom ner sig så att bra huvudet syns.

      Bifogar en bild på en av mina Piläbbsålar
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • Kockfrallan
        • March 2005
        • 462

        #4
        vädurål kanske?
        // Marcus
        450L
        5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
        1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
        1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Ursprungligen postat av elinor
          kan rekommendera Pilnäbbsålen. Blev själv förälskad i dessa små varelser, blir inte längre än ca 15 cm och är fredliga och mysiga.. Har man fin sand så gräver dom ner sig så att bra huvudet syns.

          Bifogar en bild på en av mina Piläbbsålar

          Åhh! Den var lagom fin!!! Hur stort akvarium behöver den? Vilken mat? Pris?
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Hej Hanna! jag gav ca 25 kronor per styck för mina men då var de ganska små (längdmässigt). Det finns olika storlekar även här men just den här arten blir max 20 cm.. Skickar med en bild på hur den (se nedan) och lite information om den jag hittade på en engelsk sida..



            Mongabay seeks to raise interest in and appreciation of wild lands and wildlife, while examining the impact of emerging trends in climate, technology, economics,and finance on conservation and development.


            Zig Zag Eel Mastacembelus circumcinctus, är namnet på min Pilnäbbsål
            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              #7
              Ursprungligen postat av elinor
              Hej Hanna! jag gav ca 25 kronor per styck för mina men då var de ganska små (längdmässigt). Det finns olika storlekar även här men just den här arten blir max 20 cm.. Skickar med en bild på hur den (se nedan) och lite information om den jag hittade på en engelsk sida..



              Mongabay seeks to raise interest in and appreciation of wild lands and wildlife, while examining the impact of emerging trends in climate, technology, economics,and finance on conservation and development.


              Zig Zag Eel Mastacembelus circumcinctus, är namnet på min Pilnäbbsål
              Vill inte hoppas på för mycket men funkar 112l? *don't think so*
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • elinor
                • February 2003
                • 1323

                #8
                På sidan jag rekommenderade så står det:
                TANK: A tank measuring 36” (91 cm) with a capacity of 35 gallons (132 L) is sufficient for fish to 6" (15 cm). Larger fish require at least a 48” (122 cm) or 55 gallon (209 L) tank.

                Med andra ord så är ett akvarium i storleken ca 132 liter passande till en Pilnäbbsål som är runt 15 cm lång. Är det en större Pilnäbbsål bör karet ha en volym på ca 210 liter. Så jag skulle nog säga att du iaf kan ha en Pilnäbbsål i ditt kar.
                Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  Ska tänka på det. Om jag nu hittar en kanske jag köper en. Men har inte Hanna lite för mycket bottenfisk nu *vissla*?
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • abborrmaster
                    • March 2005
                    • 101

                    #10
                    sån vill jag defenitivt ha... Nån zoobutik i sthlm som har?

                    /Simon
                    Killing Is My Business... And Business is good!

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Elinor; var köpte du den? Åker te akvarielagret nu i helgen..ska kolla då, annars ber jag nog de beställer in. (om jag bestämt mig för att ha en sån här goding!)
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • elinor
                        • February 2003
                        • 1323

                        #12
                        Ursprungligen postat av gladhertha
                        Elinor; var köpte du den? Åker te akvarielagret nu i helgen..ska kolla då, annars ber jag nog de beställer in. (om jag bestämt mig för att ha en sån här goding!)
                        Jag köpte mina Pilnäbbsålar här i Lidköping. Vart det kan finnas nånstans där du bor har jag ingen aning om
                        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                        Kommentar

                        • figo
                          • October 2004
                          • 480

                          #13
                          jag köpte min pilnäbb på akvarielagret.
                          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                          Kommentar

                          • alcar
                            • April 2005
                            • 1398

                            #14
                            du kan ju köpa ormgjöling (taggöga ) kanske
                            mvh alexander
                            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                            Kommentar

                            • C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

                              #15
                              Se upp så ni inte köper den pilnäbb som kan bli 45cm lång. (Har dock aldrig hört talas om de "små" ålarna) Har en på ca 15cm och han tycker det är mumms att äta mina kardinaltetror. De är rovfiskar och äter det levande som kommer in i deras munn och mygglarver.
                              //Camilla
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...