Vad är detta för fiskar - del 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    • December 2007
    • 261

    #16
    Bild 06 är en Loricaria men de är lika svåra att id som Otocinclus och man behöver veta var den var fångad, bild 08 är Panaque sp. L204 och bild 09 är en Megalancistrus barrae från Rio Sao Francisco i Brasilien även om den ser lite annorlunda ut med framskjutet munparti på den bilden, normalt är nosen mer rundad.

    Janne

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ja det var tydligen väldigt svårt detta - speciellt verkar regnbågarna vara kluriga.
      Det enda som verkar någorlunda säkert är 08 samt 09 som Janne tipsade om.

      Stort tack till er som lägger ner energi på att svara - ser fram emot ännu fler svar

      01.
      02.
      03. Otocinclus vittatus
      04.
      05.
      06. Loricaria simillima? (eller någon annan Loricaria)
      07. Melanotaenia trifasciata?
      08. Panaque sp. 'L204'
      09. Megalancistrus barrae
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #18
        01. Tror jag är Melanotaenia praecox och 02. en Melanotaenia boesemani-hona.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #19
          Ursprungligen postat av oaken
          01. Tror jag är Melanotaenia praecox och 02. en Melanotaenia boesemani-hona.
          instämmer,Praecoxen är en hona
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av oaken
            01. Tror jag är Melanotaenia praecox och 02. en Melanotaenia boesemani-hona.
            Nja - det är fiskar Heiko Bleher hade på någon utställning och han brukar definitivt inte ha de allra vanligaste utan det brukar vara ovanliga arter.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #21
              Visst. Men logiken i det argumentet försvinner någonstans en bit ner på den här sidan http://www.aquapress-bleher.com/inde...lang=it&id=293 t.ex. Nu ska jag säga att jag verkligen inte är särskilt bra på att identifiera regnbågsfiskar men det finns ju faktiskt även ovanligare varianter av t.ex. M. boesemani också (som väl av en händelse just Heiko Bleher har upptäckt?). Sen passar fisken på bild 02. in perfekt på en M. boesemani-hona med de mörka banden och längsgående röda ränderna. Och det är ju en viss skillnad på en M. praecox från en ovanlig lokalitet och en massodlad M. praecox. Just 01. är jag inte helt hundra på dock, ska jag ärligt talat säga.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av oaken
                Visst. Men logiken i det argumentet försvinner någonstans en bit ner på den här sidan http://www.aquapress-bleher.com/inde...lang=it&id=293 t.ex. Nu ska jag säga att jag verkligen inte är särskilt bra på att identifiera regnbågsfiskar men det finns ju faktiskt även ovanligare varianter av t.ex. M. boesemani också (som väl av en händelse just Heiko Bleher har upptäckt?). Sen passar fisken på bild 02. in perfekt på en M. boesemani-hona med de mörka banden och längsgående röda ränderna. Och det är ju en viss skillnad på en M. praecox från en ovanlig lokalitet och en massodlad M. praecox. Just 01. är jag inte helt hundra på dock, ska jag ärligt talat säga.
                Jepp du har rätt: någon "Boesemani-variant" kan det mycket väl vara, men knappast praecox. Jag har ju sett dessa fiskar IRL och just preacox har själv haft ett antal gånger och OM det hade varit sådana hade jag nog inte tvekat.
                Boesemani är väl nästan ännu vanligare men den kan ju se ut på lite olika sätt så där kanske det är den. Jag träffar dock Heiko nästa vecka på Interzoo så jag får försöka komma ihåg att ta med mig en utskrift och fråga honom.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • C113
                  • April 2008
                  • 95

                  #23
                  Jag hugger:
                  1. Cairnsichthys rhombosomoides? Alldeles för utdraget guvud för praecox tycker jag
                  2. Mel. boesemanii hona Ajtinjo lake? (vita kanterna på fenorna rätt typiskt)
                  4,5,7: Mel. splendida splendida „Wallaby Creek“?
                  Kristian Adolfsson
                  ------------
                  www.corydoras.net

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #24
                    Jag tycker 01. stämmer väldigt bra överens utseendemässigt med den bild som visas på en M. praecox-hona i Adrian R. Tappers bok. Cairnsichthys rhombosomoides tycker jag har en annan form på munnen (iofs svårt att se på Kjells bild), och den ska ha en gul-brun/vit-silver-aktig grundfärg.

                    Men jag utgår bara ifrån den information jag har tillgänglig . Jag har ingen direkt erfarenhet av dessa fiskar i övrigt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Jag tänkte också M. praecox första gången jag såg den bilden, men i så fall en hane, eftersom honorna har gula fenor, och hanarna har röda.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • C113
                        • April 2008
                        • 95

                        #26
                        1. Det är fel form (för praecox) på fisken för att vara så stor. praecox är den enda regnbåge jag odlat och ynglen får mycket högre panna redan vid 2-3 cm längd och de är kortare i förhållande till längd. Det går 4 yngel i källaren!
                        Edit: menar att de har kortare "nos" och trubbigare mun.
                        Senast redigerad av C113; 10 May 2012, 13:14.
                        Kristian Adolfsson
                        ------------
                        www.corydoras.net

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #27
                          Ursprungligen postat av C113
                          1. Det är fel form (för praecox) på fisken för att vara så stor. praecox är den enda regnbåge jag odlat och ynglen får mycket högre panna redan vid 2-3 cm längd och de är kortare i förhållande till längd. Det går 4 yngel i källaren!
                          Edit: menar att de har kortare "nos" och trubbigare mun.
                          Jag hänvisar än en gång till Adrian R. Tappins bok (kan laddas ned gratis här: http://www.mediafire.com/?ehmtjmkdkww). Där visas bilder på vildfångade M. praecox som inte har hög panna och jag skulle anta att de är betydligt större än 2-3 cm. Tappin skriver också att det finns honor av M. praecox som har röda fenor precis som hanarna.

                          Nu hänvisar jag som sagt bara till Tappins bok då jag inte har någon direkt erfarenhet av dessa fiskar själv. Och utifrån den så tycker jag att fisken på bild 01. är mest lik M. praecox. Det kan förstås lika gärna vara någon obeskriven art.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Som sagt - jag är nästintill säker på att 01. inte är en praecox - men jag skall i alla fall skriva ut ett foto och ta med till Nurnberg nästa vecka och där fråga Heiko Bleher så får vi se vem som har rätt.

                            Fler synpunkter efterlyses på de övriga fotona
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Hmm, kan #1 kanske vara en Melanotaenia herbertaxelrodi, icke utfärgad hane, eller en hona kanske? Eller en dito M. trifasciata?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Joakim Lundgren
                                • August 2006
                                • 631

                                #30
                                04 och 07. Melanotaenia Herbertaxelrodi
                                AKA: Lizardking

                                Kommentar

                                Arbetssätt...