Vad är detta för ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kallan
    • September 2009
    • 15

    Vad är detta för ciklid?

    Hej jag är ny här på forumet och undrar vad det är för fisk jag egentligen har.... affären sa vad den hette men det är bortglömt sedan länge. om nån har tid kan ni vell skriva var den kommer ifrån och lite fakta, om det är nån som har erfarenhet om dem.





    tack på förhand // kallan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Kallan
    Hej jag är ny här på forumet och undrar vad det är för fisk jag egentligen har.... affären sa vad den hette men det är bortglömt sedan länge. om nån har tid kan ni vell skriva var den kommer ifrån och lite fakta, om det är nån som har erfarenhet om dem.





    tack på förhand // kallan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det är en jaguarciklid, Parachromis managuense.

      Såg att du hann före Kjell. Fick en varning om datorhot när jag öppnade första länken, fick du också det?
      Senast redigerad av Shepard; 13 September 2009, 21:13.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Såg att du hann före Kjell. Fick en varning om datorhot när jag öppnade första länken, fick du också det?
        Nej
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kallan
          • September 2009
          • 15

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Det är en jaguarciklid, Parachromis managuense.

          Såg att du hann före Kjell. Fick en varning om datorhot när jag öppnade första länken, fick du också det?
          Tack för svaren. Just nu är han 28 cm lång och bor i ett 95 L Kar. det Som e det lustiga är att han i affären sa att det skulle bli en liten fisk som va ganska lugn och va bra som nybörjarfisk. jag tror att jag har haft han i 2 år ungefär och undrar nu vad jag ska göra med han. Jag läste att den kunde bli ca 50 cm långa och ska ha ett kar på 1300L, och den kunde endast hållas i mycket stora kar. Är helt chockad att det var en sådan fisk,

          Vad ska jag göra tycker ni? jag tycker annars att den e trevlig men bör nog större utrymme.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, ett tydligt exempel på en affär som antingen säger vad som helst för att få sålt fisken, eller också är okunnig, och drar till med nå´t han/hon tycker låter bra. Affären kan i och för sig ha fått fel info i sin tur.

            Antingen får du byta in fisken nå´nstans, eller skaffa ett större akvarium.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kallan
              • September 2009
              • 15

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Tja, ett tydligt exempel på en affär som antingen säger vad som helst för att få sålt fisken, eller också är okunnig, och drar till med nå´t han/hon tycker låter bra. Affären kan i och för sig ha fått fel info i sin tur.

              Antingen får du byta in fisken nå´nstans, eller skaffa ett större akvarium.
              jag vill inte sälja/byta den. hur många år kan den tänkas leva? Skulle jag kunna lägga i nån hona eller nått för att få lite mer liv. han e ju så aggressiv hur ska jag gå till väga då? glaskiva i mellan så de får vänja sig?

              Mvh kallan

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Kallan
                jag vill inte sälja/byta den. hur många år kan den tänkas leva? Skulle jag kunna lägga i nån hona eller nått för att få lite mer liv. han e ju så aggressiv hur ska jag gå till väga då? glaskiva i mellan så de får vänja sig?

                Mvh kallan
                Ett par i det akvariet kommer nog inte att funka. Kan tänka mig att de kan leva i 10-20 år, om de sköts rätt.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kallan
                  • September 2009
                  • 15

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Ett par i det akvariet kommer nog inte att funka. Kan tänka mig att de kan leva i 10-20 år, om de sköts rätt.
                  Tack för svaren!

                  Då får det bli ett större akvarium.
                  Jaguarciklid får det bli. bara o hitta en passande hona.

                  Åter igen tack för svaren!

                  mvh kallan

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kallan
                    Tack för svaren. Just nu är han 28 cm lång och bor i ett 95 L Kar. det Som e det lustiga är att han i affären sa att det skulle bli en liten fisk som va ganska lugn och va bra som nybörjarfisk. jag tror att jag har haft han i 2 år ungefär och undrar nu vad jag ska göra med han. Jag läste att den kunde bli ca 50 cm långa och ska ha ett kar på 1300L, och den kunde endast hållas i mycket stora kar. Är helt chockad att det var en sådan fisk,

                    Vad ska jag göra tycker ni? jag tycker annars att den e trevlig men bör nog större utrymme.
                    Byt affär och gör dig av med fisken. Det är djurplågeri att ha den i ett så litet akvarium. Det är en rejält tuff fisk som behöver ett mycket, mycket stort akvarium för att han inte skall slakta honan.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kallan
                      • September 2009
                      • 15

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Byt affär och gör dig av med fisken. Det är djurplågeri att ha den i ett så litet akvarium. Det är en rejält tuff fisk som behöver ett mycket, mycket stort akvarium för att han inte skall slakta honan.

                      Hej igen!
                      Jag undrar nu va den minsta möjliga liter volymen jag kan ha om jag ska ha 2 st Jaguarciklider.

                      mvh Kallan

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kallan
                        Hej igen!
                        Jag undrar nu va den minsta möjliga liter volymen jag kan ha om jag ska ha 2 st Jaguarciklider.

                        mvh Kallan
                        OM du har TUR så kan det funka i ett 175 cm långt akvarie, men längre är helt klart att förerdra.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kallan
                          • September 2009
                          • 15

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          OM du har TUR så kan det funka i ett 175 cm långt akvarie, men längre är helt klart att förerdra.
                          Tack för hjälpen.

                          Kommentar

                          • MickeK
                            • April 2009
                            • 34

                            #14
                            Tänk på att Kjell sa "OM du har TUR". Jag skulle aldrig drömma om att köpa en Jaguarciklid till mitt 375-liters. Ska du ha två Jaggar bör du nästan sikta på minst ett 1000 liters akvarium.

                            Jag skulle lämna bort honom även om det svider. Det finns massor av andra roliga ciklider.

                            Kommentar

                            • Kallan
                              • September 2009
                              • 15

                              #15
                              Ursprungligen postat av MickeK
                              Tänk på att Kjell sa "OM du har TUR". Jag skulle aldrig drömma om att köpa en Jaguarciklid till mitt 375-liters. Ska du ha två Jaggar bör du nästan sikta på minst ett 1000 liters akvarium.

                              Jag skulle lämna bort honom även om det svider. Det finns massor av andra roliga ciklider.
                              Det svider som satan! men jag håller på och kolla på ett 2m x 60cm x 60cm men om det inte blir det så blir det endå ett nytt akvarie med andra fiskar. lite jobbigt att lämna ifrån sig en fisk som man haft ett tag :/

                              tack iallafall

                              Kommentar

                              Arbetssätt...