ormliknande östersjöfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ambjörn
    • February 2008
    • 77

    ormliknande östersjöfisk

    Hittade i dag en mysko fisk i Stockholms skärgård. Har ingen fiskbok så jag slänger in frågan här.

    15-20 cm lång, 5 mm tjock där kroppen var som tjockast (bakom huvudet). Huvud 1.5-2 cm, med en lång (minst 1 cm) avsmalnande "nos" och en liten mun längst fram i nosen (riktad framåt, inte nedåt eller uppåt - tror jag)
    Gulbrun färg, med turkosblå korta längsgående strimmor på främre delen av kroppen.
    Inga fenor vad jag kunde se! Slingrade sig som en orm längs botten på 20 cm djupt vatten. Gick inte upp till ytan, kunde inte ta sig fram på land och den andades tydligt under vatten, gälarna rörde sig hela tiden. Och den hade inga ben

    Vad tusan är detta? Såg en i går också, i morgon tar jag med kameran!
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det var inte en snok som jagade du såg ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • ambjörn
      • February 2008
      • 77

      #3
      Ursprungligen postat av drd
      Det var inte en snok som jagade du såg ?
      Näpp, absolut inte
      Efter konsultation med uråldrig fiksbok har jag kommitfram till att det är Mindre/Vanlig havsnål eller Brednäbbad kantnål (Tångsnälla). Ska titta efter den i morgon igen...

      Kul fisk var det i alla fall - jag kunde plocka upp den med handen!

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Ursprungligen postat av ambjörn
        Hittade i dag en mysko fisk i Stockholms skärgård. Har ingen fiskbok så jag slänger in frågan här.

        15-20 cm lång, 5 mm tjock där kroppen var som tjockast (bakom huvudet). Huvud 1.5-2 cm, med en lång (minst 1 cm) avsmalnande "nos" och en liten mun längst fram i nosen (riktad framåt, inte nedåt eller uppåt - tror jag)
        Gulbrun färg, med turkosblå korta längsgående strimmor på främre delen av kroppen.
        Inga fenor vad jag kunde se! Slingrade sig som en orm längs botten på 20 cm djupt vatten. Gick inte upp till ytan, kunde inte ta sig fram på land och den andades tydligt under vatten, gälarna rörde sig hela tiden. Och den hade inga ben

        Vad tusan är detta? Såg en i går också, i morgon tar jag med kameran!
        Jag vet vilken fisk du menar (om det nu är en fisk) men vet inte vad den heter. Vi kallar dem för nålgäddor men det är sannolikt inte det riktiga namnet. Ser dem ofta i Åbolands skärgård.
        h. Johan

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det var nästan säkert en Tångsnälla. De är ganska vanliga i stockholms skärgård, och är nästan komiskt dåliga simmare - dvs lätta att fånga med händerna.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Det var nästan säkert en Tångsnälla. De är ganska vanliga i stockholms skärgård, och är nästan komiskt dåliga simmare - dvs lätta att fånga med händerna.
            Ja, det är den jag menar. De exemplar jag sett har varit mellan 10 och 15 cm och är som sagt lätta att fånga med handen. Vid vinterfiske med nät kan det komma upp av dem i stora mängder fastän de inte fastnar i nätet.
            h. Johan

            Kommentar

            • rick
              • April 2005
              • 1012

              #7
              många ungars första fisk att lyckas håva innan de får fatt i spiggen
              / Rickard

              Kommentar

              • ambjörn
                • February 2008
                • 77

                #8
                Lutar också åt Tångsnällan. Helmysko firre. :-)

                Kommentar

                • CuRSeD
                  • April 2009
                  • 186

                  #9
                  kanske är en nejonöga? :P

                  Kommentar

                  Arbetssätt...