Pilnäbb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    #16
    sök på tiretrack istället så hittar du mer

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      De mest kända släktena är väl Macrognathus och Mastacembelus, och det finns arter som blir ca 10 cm, och så´na som blir närmare en meter. En av mina favoriter, som blir lagom stor är Mastacembelus circumcinctus, den blir 15-20 cm, och är vackert spräcklig/randig i rödbrunt och svart. En sak man bör veta dock, är att de har luktsinne som blodhundar, och har man tänkt att odla ciklider, så är pilnäbbar inte lämpliga att ha i samma kar, då de känner lukten av äggen på långt håll. Hade M. circumcinctus ihop med ett lekpar av Laetacara dorsiger vid ett tillfälle, och pilnäbben låg vid sidan av roten de la äggen på, och åt upp dem så fort honan la dem
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #18
        Ursprungligen postat av Fischy
        Hej, jo jag vet att den här tråden är väldigt gammal men jag har också tänkt att skaffa pilnäbb. Såg en som var ungefär 20 cm lång och undrar nu om den kan gå med en lika lång fengädda(polypterus delhezi) som går i ett 450L akvarium.
        Tror ni att det går?
        Det beror ju på vilken art av pilnäbb det är. Det finns närmare 90 arter i Asien och Afrika. De minsta blir inte ens en decimeter och den största över metern. De skiljer sig också åt i beteendet. Jag har provat 5-6 arter. Vissa är ganska oskygga, andra visar sig aldrig - fast sånt beror inte bara på art...

        ***

        Snygg timing Animaniac!
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 05 June 2013, 21:06.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #19
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Det borde nog gå tills pilnäbben växt till sig o käkar upp fengäddan
          Mina föräldrar har haft några pilnäbbar, vissa arter är väldigt agressiva och växer rätt fort så det gäller att tänka till innan man köper en sån fisk.

          //NiXoN
          Eh? Vilka arter menar du då skulle äta upp en fengädda?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • rgolsson
            • May 2012
            • 189

            #20
            jag har en tire track och en fengädda och det funkar jätte bra.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #21
              Jo, jag har en 70cm eldål och har haft de flesta större arter av pilnäbbar och mängder av de mindre.. jag har fengäddor på 50cm+ och har haft dem tillsammans i alla tänkbara storlekskombinationer under många år och det enda jag varit med om är att en fengädda knaprade i sig en pilnäbb.. därför blev jag så spänd på dessa aggressiva, snabbväxande och fengädde-ätande pilnäbbarna det talades om..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #22
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Eh? Vilka arter menar du då skulle äta upp en fengädda?
                Det verkar inte som om någon av de stora pilnäbbarna är mycket till fiskätare i det vilda åtminstone (villket jag hade för mig, men jag blandade ihop dem med sumpålar som dom troligen är nära släkt med). Och fengäddor är inte särskilt lättätna. Däremot är det inte särskilt lätt att äta upp en pilnäbb om man försöker, och risken att en fengädda skulle försöka är ganska stor. Jag hittade en gång en orm i Sydindien som försökt äta upp en lång pilnäbb. Bara stjärtfenan stack ut ur munnen på ormen, men bägge var döda. (jag har bilder) Pilnäbben har långa taggar längs hela ryggen som gör att rovfisken/ormen inte kan kräkas upp fisken om det skulle bli för mycket för den. Den sitter fast nere i svalget.

                Så även om inte pilnäbbarna utgör något hot i sig, så skall dom nog inte kombineras med rovfiskar hur som helst.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #23
                  Nope.. därav spiny eels osv.. jag har rätt bra koll på dem.. blev mest överraskas över påståendet.. de stora pilnäbbarna går alldeles utmärkt att kombinera med rovfisk.. aggressiva fiskar, nja.. rovfisk, absolut.. många "rovfiskar" är 100 ggr bättre i temperamentet än de flesta ciklider och går att kombinera med allt som inte ggår in i munnen.. oftast riskerar de inte att svälja ihjäl sig på ett byte som är gränsfall heller och jag kombinerar hellre en dyr fisk med en 80cm arowana än en guldsöm.. jag menar bara på att tråden är för att folk ska lära sig om pilnäbbar.. jag kommenterar inte på levandefödare, saltvatten eller odlandet av neontetror just för att det finns så många här som är mer kompetenta och jag vill undvika att sprida information som inte stämmer.. därav undrade jag vilka arter av pilnäbb som skulle äta upp en fengädda..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #24
                    Min styvmor hade en monsterpilnäbb som jag inte lyckats fastställa nåt ID på, en var en som avvek från dom pilnäbbar butiken beställt.
                    Ingen vidare mönstring eller distinkta färger, mest likt en erythrotaenia fast utan mönster eller skarpa färger.
                    Sen om den käkar upp nåt annat beror självklart på storleksförhållandet men den tuggade i sig nästan allt man hade i burken.
                    Den vi hade käkade hela räkor sista tiden och den drog i sig en Circumcintus som var något mindre än den själv.

                    Beklagar att jag fick en flashback från sötvattenstiderna, skall se till att hålla mig på min kant

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #25
                      Hahaha.. jag menade inte så.. måste ha varit en ovanligt bitter eldål då..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...