Dvärg Kulfisk uppfödning :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MadeleineThunholm
    • June 2011
    • 21

    Dvärg Kulfisk uppfödning :)

    Hej!


    Jag har 5st dvärg kulfiskar i mitt 60L akvarium. Jag skaffade mig mina underbara fiskar i Juli 2011.. Dem började leka redan efter ca 1 månad, och dem håller på än. Det är så himla kul att studera dessa fiskar, dem är så otroligt söta och nyfikna. Men det jag ville komma till.. Är att jag har ett ''yngel/ägg'' kar på 30liter. Där jag har en nio dagar gammal liten dvärg kulfisk. Och två till kläcktes igår, och idag damsög jag tanken och hittade ännu 5st ägg till. Jag är helt bombsäker på att minst två av dessa ägg är befruktade, det visar sig dem närmsta dagarna iaf. (skulle gärna vilja lägga upp bilder, så ni får se. Men har ingen aning om hur man gör, någon som har lust att hjälpa mig?)..

    Tänkte att jag ville visa er deras utveckling, och ge lite information om hur det går till. (om ni själva är intresserade att kanske börja avla, eller bara är allmänt nyfikna.) För helt ärligt så tycker jag att det finns alldeles för lite fakta om avel, eller rättare sagt kulfiskar helt allmänt på svenska.. Finns en hel del engelska trådar osv, men när man översätter till svenska via google translate blir det ju en minst sagt skum och en aning fel översättning. Då man inte förstår allt som står och som kanske är oerhört viktigt att veta om man försöker sig på uppfödning osv.

    Håller ni inte med mig ni som själv har den underbara varelsen i erat kar hemma?
    • Mvh Madeleine
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    #2
    Kan alltid vara kul att se sånt hära men om man ska lägga upp bilder direkt här på forumet måste man vara guldmedlem. och det kan säkert någon trevlig "guldis" berätta om hur man gör då jag inte har satt mig in i det ännu ^^. Och google translate är skit, det vet nog nära på alla :P Men väldigt trevligt initativ!

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Häftigt!

      Kolla pufferforum

      Annars finns en riktigt bra artikel om kulfiskar i senaste Ciklidbladet.
      Checking out...

      Kommentar

      • MadeleineThunholm
        • June 2011
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av firejackan
        Kan alltid vara kul att se sånt hära men om man ska lägga upp bilder direkt här på forumet måste man vara guldmedlem. och det kan säkert någon trevlig "guldis" berätta om hur man gör då jag inte har satt mig in i det ännu ^^. Och google translate är skit, det vet nog nära på alla :P Men väldigt trevligt initativ!
        Tack för ditt svar, det kanske går att starta en blogg och länka till bilderna så kan man titta på dem den vägen! Ja google translate är förfärligt dåligt..
        • Mvh Madeleine

        Kommentar

        • MadeleineThunholm
          • June 2011
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Häftigt!

          Kolla pufferforum

          Annars finns en riktigt bra artikel om kulfiskar i senaste Ciklidbladet.

          Jag har kollat runt lite och faktist hittat en hel del som hjälpt mig på traven, bla Irene Mikrut har skrivit någon bra artikel och avel på kulfiskar och vad jag förstått gör hon även föreläsningar. Men jag har verkligen fått leta som en tok på något vettit, Men ska kolla in dem artiklarna, tack för din hjälp!
          • Mvh Madeleine

          Kommentar

          • MadeleineThunholm
            • June 2011
            • 21

            #6
            Ett ägg obefruktat och vit imorse, 4 st kvar!

            När jag vaknade imorse såg jag att ett av mina 5 ägg och hade blivigt vitt, det betyder alså att det är obefruktat. Så jag plockade bort det så att det inte skulle börja mögla och smitta av sig på dem andra. Första gången jag hittade ägg visste jag faktist inte hur man såg skillnad på befruktade och inte, jag hade ingen aning. Så det resulterade i att dem obefruktade äggen började mögla och smittade av sig på mina befruktade. Så dela den gången blev katastrof och jag var tvungen att kasta alla mina ägg, det var riktigt tråkigt.. Men som det ser ut nu så har jag kvar 4 stycken befruktade ägg, det visar sig imorgon om någon till möjligtvis blir vit!.

            Men nu till den 9 dagar gamla lilla dvärgkulfisken som simmar omkring.. Har precis börjat se hur han äter, jag matar honom med fryst cyclops.. Sen finns det lite små vatten djur som rör sig i tanken som han också försöker fånga, men han är inte så snabb ännu! Funderar faktist på att kläcka artemia åt honom, har ringt till olika zoo/akvarium affärer här runt i mitt område (Älvsjö-Stockholm).. Men det verkar inte vara så populärt att sälja det?. Någon som bor i närheten som vet vart man kan få tag i cystor till kläckning av artemia?. Och vilka är bäst, dem oskalade eller dom skalade?..
            • Mvh Madeleine

            Kommentar

            • esoxlucius74
              • October 2009
              • 493

              #7
              GRATTIS !!!
              Va roligt att du har så "glada" Dvärgkulfiskar!! Hoppas att du uppgraderar till Guldmedlem så att vi får se bilder också....

              Min ensamma Dvärgkulfisk lever som en kung i mitt Räk/Snäck akvarium h*n ser så nöjd ut när h*n surrar runt.....
              360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
              16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

              Kommentar

              • MadeleineThunholm
                • June 2011
                • 21

                #8
                Ursprungligen postat av esoxlucius74
                GRATTIS !!!
                Va roligt att du har så "glada" Dvärgkulfiskar!! Hoppas att du uppgraderar till Guldmedlem så att vi får se bilder också....

                Min ensamma Dvärgkulfisk lever som en kung i mitt Räk/Snäck akvarium h*n ser så nöjd ut när h*n surrar runt.....
                Tack!, det är verkligen superkul med små kulfisks bebisar.. Dem utvecklas varje dag! Ja det förstår jag, ett helt paradis för en liten dwarf puffer! E det en liten puffer? Med tanke på att du inte vet könet än?
                • Mvh Madeleine

                Kommentar

                • vitter
                  • August 2010
                  • 219

                  #9
                  Kulor är ju för underbara! Tufft att du fått lek på dem! Vad är det för sort du har?

                  Kommentar

                  • MadeleineThunholm
                    • June 2011
                    • 21

                    #10
                    Ursprungligen postat av vitter
                    Kulor är ju för underbara! Tufft att du fått lek på dem! Vad är det för sort du har?
                    Jag har Carinotetraodon travancoricus Jag har faktist inte gjort något speciellt för att dem ska leka, dem verkar rent utav trivas som det är.. Dem har lekt i flera månader nu, och det är alltid lika spännande att leta ägg!
                    • Mvh Madeleine

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Ursprungligen postat av MadeleineThunholm
                      Funderar faktist på att kläcka artemia åt honom, har ringt till olika zoo/akvarium affärer här runt i mitt område (Älvsjö-Stockholm).. Men det verkar inte vara så populärt att sälja det?. Någon som bor i närheten som vet vart man kan få tag i cystor till kläckning av artemia?. Och vilka är bäst, dem oskalade eller dom skalade?..
                      Prova skalad artemia, kan fungera ifall du inte hittar så du kan kläcka artemia.

                      Kommentar

                      • vitter
                        • August 2010
                        • 219

                        #12
                        Åh, de är ju för söta! Har en C. irrubesco själv, han är en av favoriterna. Vi försökte köpa en flickvän åt honom, men han spöade skiten ur henne, så det gick inte så bra... Svåra de där kulorna.

                        Kommentar

                        • esoxlucius74
                          • October 2009
                          • 493

                          #13
                          Ursprungligen postat av MadeleineThunholm
                          Tack!, det är verkligen superkul med små kulfisks bebisar.. Dem utvecklas varje dag! Ja det förstår jag, ett helt paradis för en liten dwarf puffer! E det en liten puffer? Med tanke på att du inte vet könet än?
                          Jag har en Carinotetraodon travancoricus (Ja jag kopierade rakt av från artbeskrivningen här på Zoopet!) fullständigt omöjligt att lära sig...
                          Det enda sättet att skilja honor från hanar som jag har lärt mig är ett "streck" på magen eller "rynkor" runt ögonen.. min har varken det ena eller andra tycker jag... (Kanske är en Babsan??)
                          360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                          16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                          Kommentar

                          • MadeleineThunholm
                            • June 2011
                            • 21

                            #14
                            Ursprungligen postat av vitter
                            Åh, de är ju för söta! Har en C. irrubesco själv, han är en av favoriterna. Vi försökte köpa en flickvän åt honom, men han spöade skiten ur henne, så det gick inte så bra... Svåra de där kulorna.
                            Nej vad tråkigt.. Ja dem är ju aggresiva av sig. Tråkigt att han inte ens funkar ihop med samma art som han själv :/ Googlade på den (är själv ingen expert på puffers).. Men han var supersöt! Tycker att alla puffers faktist har sin charm! Nyfikna, lekfulla och fulla av liv! Kulisarna är verkligen speciella
                            • Mvh Madeleine

                            Kommentar

                            • MadeleineThunholm
                              • June 2011
                              • 21

                              #15
                              Ursprungligen postat av esoxlucius74
                              Det enda sättet att skilja honor från hanar som jag har lärt mig är ett "streck" på magen eller "rynkor" runt ögonen.. min har varken det ena eller andra tycker jag... (Kanske är en Babsan??)
                              Det är killarna som har ett mörkt ''streck'' på magen och rynkor bakom ögonen. Men har den inget utav det, och den är minst ett halvår så är det nog med säkerhet en tjej. För tjejen har inget utan ovanstående, sen brukar tjejerna vara betydligt rundare en killarna.
                              • Mvh Madeleine

                              Kommentar

                              Arbetssätt...