Fengädda som saknar fenor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sheela
    • January 2008
    • 27

Fengädda som saknar fenor

Hej!

Var igår och köpte 2 stycken Polypterus Senegalus.
    När jag väl kom hem och koppade in dem ser jag att den ena saknar vissa fenor. Han/hon verkar klara sig bra ändå. Något obalanserad simning bara.

Har någon erfarenhet från detta? Vet inte riktigt hur jag skall göra, om jag borde byta till en ny.

Mvh Sheela
    Bifogade filer
    Mind the past - Learn the future
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

Då e d kanske bara en gädda du har...

http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

Kommentar

• Johanski
      • February 2007
      • 3044

Skulle defenitivt gå och byta in den om du inte har alltför långt till affären. Den lokala handlaren här har också en likadan utan fenor, och vad jag har sett så växer dem inte ut, kan vara någon sjukdom eller bara något fel på dem.

De verkar ju lite större i storlek så den lär ju klara sig. Kanske behöver lite extra ompyssling. Dem brukar bråka med varandra när dem blir lite större.

Upp till dig alltså

Kommentar

• Sheela
        • January 2008
        • 27

Ursprungligen postat av Johanski
        Skulle defenitivt gå och byta in den om du inte har alltför långt till affären. Den lokala handlaren här har också en likadan utan fenor, och vad jag har sett så växer dem inte ut, kan vara någon sjukdom eller bara något fel på dem.

De verkar ju lite större i storlek så den lär ju klara sig. Kanske behöver lite extra ompyssling. Dem brukar bråka med varandra när dem blir lite större.

Upp till dig alltså
        Jo läst en hel del och även kollat med folk som har flera ihop. Bråk osv beror på hur många du har. Så det finns en plan

Men till saken så har jag väldigt nära till affären så får kanske ta och göra så. De har öppet imorrn.
        Det ser ut som det är en missbildning "bara" och alltså ingen sjukdom men kan ju helt klart bli svårt för honom. Om han nu överlever, de är ju ganska små nu, skulle gissa på strax under tio cm.
        Han verkar äta bra och rör sig mycket trots sitt handikapp..

Offtop: Snyggt du gjort med rötterna i ditt stora!
        Senast redigerad av Sheela; 22 April 2009, 11:17.

Kommentar

• eriahl
          • April 2004
          • 5681

Ingen köper den medvetet så fråga om du inte lika bra kan behålla den även fast du får en "hel" fisk.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Johanski
            • February 2007
            • 3044

Ursprungligen postat av Sheela
            Jo läst en hel del och även kollat med folk som har flera ihop. Bråk osv beror på hur många du har. Så det finns en plan

Men till saken så har jag väldigt nära till affären så får kanske ta och göra så. De har öppet imorrn.
            Det ser ut som det är en missbildning "bara" och alltså ingen sjukdom men kan ju helt klart bli svårt för honom. Om han nu överlever, de är ju ganska små nu, skulle gissa på strax under tio cm.
            Han verkar äta bra och rör sig mycket trots sitt handikapp..

Offtop: Snyggt du gjort med rötterna i ditt stora!
            Mina senegalus bråkar jämt och ständigt. Har en som är mycket större och tjockare som mobbade mina andra två. Slutade med att den ena hoppade ur och jag har nu två kvar. Dock så bråkar mina större endlicheris aldrig med någon, de ligger mest på hög. Helt klart en 'bekvämare' och snyggare fisk.

Har även två ornatipinnis och de rör inte varandra. Hoppas inte min senegalus börjar mobba dem när den flyttar till stora karet.

Vad ska du ha med dina fengäddor?

Offtopic:

Tack, det har ändrats en hel del sen början vill jag lova. Kommer någon film på spektaklet i veckan

Kommentar

• Sheela
              • January 2008
              • 27

Ursprungligen postat av eriahl
              Ingen köper den medvetet så fråga om du inte lika bra kan behålla den även fast du får en "hel" fisk.
              Bra idé! Tackar...ska dit imorgon troligtvis.

Kommentar

• Sheela
                • January 2008
                • 27

Mina senegalus bråkar jämt och ständigt. Har en som är mycket större och tjockare som mobbade mina andra två. Slutade med att den ena hoppade ur och jag har nu två kvar. Dock så bråkar mina större endlicheris aldrig med någon, de ligger mest på hög. Helt klart en 'bekvämare' och snyggare fisk.

Har även två ornatipinnis och de rör inte varandra. Hoppas inte min senegalus börjar mobba dem när den flyttar till stora karet.

Vad ska du ha med dina fengäddor?

Offtopic:

Tack, det har ändrats en hel del sen början vill jag lova. Kommer någon film på spektaklet i veckan

Har faktiskt inte kommit längre än till fengäddorna Vill ha endlicheri med, de är ju helt klart snyggast. Kanske man vågar satsa på sådan i veckan med Hittat ett zoo som säljer dem nyligen. Just nu har jag Synodontis Eupterus men tror de 2 mindre av mina 3 ska få flytta till mina ciklider när fenisarna växer till sig. Får se. Även några praktbotior som jag inte bestämt mig om ännu. Sen är det lite småfisk däri som kommer bli mat så småningom.
                Vad har du för andra fiskar med dina?

Off: Ska kika på det då Letar efter någon större snygg rot men det är svårt att hitta någon bra.

Kommentar

• Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

Har för tillfället dessa i mitt 540:

En 6-7cm Datnioides Polota
                  2 Polypterus Senegalus
                  3 Polypterus Endlicheri Endlicheri
                  1 30cm arowana

Och snart ska mina två polypterus ornatipinnis få flytta över från mitt 125L. Håller tummarna för att de inte ska bli uppätna.

Arowanan kan hugga till om någon fengädda bestämmer sig för att hämta luft just var den simmar då. Annars funkar akvariumet kanonbra

Kommentar

• Sheela
                    • January 2008
                    • 27

Har för tillfället dessa i mitt 540:

En 6-7cm Datnioides Polota
                    2 Polypterus Senegalus
                    3 Polypterus Endlicheri Endlicheri
                    1 30cm arowana

Och snart ska mina två polypterus ornatipinnis få flytta över från mitt 125L. Håller tummarna för att de inte ska bli uppätna.

Arowanan kan hugga till om någon fengädda bestämmer sig för att hämta luft just var den simmar då. Annars funkar akvariumet kanonbra

Fina fiskar! Datnioides kan man bara ha en av väl? De är fina.
                    Håller på och läsa om oscar och frontosa. Enda fiskarna min sambo någonsin tyckt är intressanta så vem vet, någon av dem kanske det blir slutligen om de passar bra. Får se vad jag kommer fram till

Ja då får du hålla tummarna Hur stora är de nu då? Ska bli skitkul att se mina fenisar växa upp!

Kommentar

• sjebbe
                      • March 2009
                      • 440

Har själv en Senegalus som jag köpte billigt då zoot trodde att han var missbildad. Nån kund hade byt in honom.

Nu lyssnar han till namnet Brutus, har fullt utväxta fenor och äter som om han var gjord för det.
                      Trolitvis så var det bara fenbett, ingen behandling bara mygglarver, räkor, mask och massvis med kärlek.

Går för övrigt med 5 påfåglar, funkar skit bra. Påffarna går och betar och Brutus luktar sig till det em missar.
                      450 L - Channa pulchra
                      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

Kommentar

• Sheela
                        • January 2008
                        • 27

Ursprungligen postat av sjebbe
                        Har själv en Senegalus som jag köpte billigt då zoot trodde att han var missbildad. Nån kund hade byt in honom.

Nu lyssnar han till namnet Brutus, har fullt utväxta fenor och äter som om han var gjord för det.
                        Trolitvis så var det bara fenbett, ingen behandling bara mygglarver, räkor, mask och massvis med kärlek.

Går för övrigt med 5 påfåglar, funkar skit bra. Påffarna går och betar och Brutus luktar sig till det em missar.
                        Det var ju lite lustigt! Märkte igår att det finns något som sticker ut så kanske är så även i detta fallet. Har du något hum om hur snabbt de växte ut?
                        Inte vart inne med honom ännu på zoot...
                        Men kanske borde gå dit och prata med mannen och se om jag kan avvakta med att kanske byta in honom. Se om de växer ut Håller tummarna!

Kommentar

• sjebbe
                          • March 2009
                          • 440

Hmm...Den ena fenan var nästan helt borta, bara en liten stump och den andra var det ett stort bett i så det blev nästan två fenor.

Har haft han i ca 3 veckor, han var drygt 10 cm när jag fick han och nu mäter han nästan 15. Fenorna är inte 100% utväxta men i stort sett. Det hjälper ju att jag matar mina påffar ca 4 ggr om dagen så han kan ju äta rester hela dagarna.

Varierad kost och 2 vattenbyten i veckan gjorde nog susen. Mycke gömställen tycker dem nog också, så blir dem inte stressade. Drog även ner belysningen något då jag såg att han/hon blev lite strirrig.

Är lite ny på det här med fengäddor så har inte riktigt full koll på allt, än. Vet inte hur vanligt det är med missbildningar på fengäddor. Guppys, platys och guldfiskar kan ju se ut hur som helst.
                          450 L - Channa pulchra

Kommentar

• Sheela
                            • January 2008
                            • 27

Ursprungligen postat av sjebbe
                            Hmm...Den ena fenan var nästan helt borta, bara en liten stump och den andra var det ett stort bett i så det blev nästan två fenor.

Har haft han i ca 3 veckor, han var drygt 10 cm när jag fick han och nu mäter han nästan 15. Fenorna är inte 100% utväxta men i stort sett. Det hjälper ju att jag matar mina påffar ca 4 ggr om dagen så han kan ju äta rester hela dagarna.

Varierad kost och 2 vattenbyten i veckan gjorde nog susen. Mycke gömställen tycker dem nog också, så blir dem inte stressade. Drog även ner belysningen något då jag såg att han/hon blev lite strirrig.

Är lite ny på det här med fengäddor så har inte riktigt full koll på allt, än. Vet inte hur vanligt det är med missbildningar på fengäddor. Guppys, platys och guldfiskar kan ju se ut hur som helst.

Jag matar max en gång om dagen men sett att båda min senegalus äter bra =) Kanske jag som har tur, min endlicheri är mer kinkig med mat. Men han är ju den nyaste så kanske behöver lite tid att installera sig.

Tog nya kort idag och tycker banne mig att jag ser delar av en fena där plötsligt. Hoppas!
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Sheela; 25 April 2009, 23:16.

Kommentar

• sjebbe
                              • March 2009
                              • 440

Min fengäddas ena fena, dem som nästan var helt borta, såg ut som den som är den nedre bilden.

Hur ser den ut nu?
                              450 L - Channa pulchra

Kommentar

Arbetssätt...