Darrål - Electrophorus electricus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas.E
    • February 2009
    • 10

Darrål - Electrophorus electricus

Hejsan!

Jag har börjat fundera på att skaffa mig en Darrål, Electrophorus electricus, eller två.
    Har hittat mycket matnyttig information utom i princip det viktigaste, storleken på akvariet. Någon som vet? Antar att 1000-1500liter skulle vara lagom. Men vill inte gissa mig fram i den frågan.

Nån som vet?
    //Niklas Eriksson
  • Maria - Sjöjungfru
    • January 2004
    • 4236

Läs om den här.
    Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• Niklas.E
      • February 2009
      • 10

Tack för länken, men jag lärde mig inte speciellt mycket nytt då jag läst det på andra sidor. Finns inte så mycket information verkar det som.

Jag vill först och främst veta akvariets storlek så jag kan mäta lite om jag verkligen har plats för det.
      //Niklas Eriksson

Kommentar

• Shepard
        • March 2003
        • 13992

Blir ett par meter lång, och och om jag har fattat rätt så har den "sting" nog att bedöva en häst. Lämplig akvariefisk? Tveksam Är också tveksam till att den ens går att få tag i, för andra än ägare av stora offentliga akvarier.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
          • January 2004
          • 4236

Ursprungligen postat av Niklas.E
          Tack för länken, men jag lärde mig inte speciellt mycket nytt då jag läst det på andra sidor. Finns inte så mycket information verkar det som.

Jag vill först och främst veta akvariets storlek så jag kan mäta lite om jag verkligen har plats för det.
          Ja, eftersom den blir över 2 meter lång och ett 1000-1500 liters akvarium inte är särskilt mycket varken längre eller bredare än 2 meter så blir det på tok för litet.
          Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• JojjeN
            • June 2008
            • 3567

Usch, jag skulle aldrig vågat ha en sån fisk, tänk vad hemskt om man lutar sig över och ner i akvariet och fixar grejer, och får en så rejäl stöt så man blir bedövad och åker ner i karet och blir tuggad på. *Brrr*

Kanske föga troligt, men skulle inte vara så kul att få en stöt och ramla baklänges heller.
            Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Niklas.E
              • February 2009
              • 10

De kan bli 2-2,5m långa och väga uppåt 40kg. Elstöten kan uppnå en 500 volt och 1 ampere. Så ja man ska inte bli zappad.

Funderar på ett akvarium på ca 300x70x60cm. Men ändå osäker.

Har man rätt kontakter så kan man fixa det mesta.
              //Niklas Eriksson

Kommentar

• Bowman
                • December 2008
                • 1318

Tycker du verkligen det skulle vara intressant?

Kanske om man har ett kar på flera kubik, men annars har du bara en stor köttklump som ligger och önskar att den var död..
                Ok att dom flesta firrarna egentligen inte borde vara i en glaslåda hos en människa, men det känns som det är skillnad på en guppi på 5cm i 150L eller en Darrål på 200cm i 1000L..
                Vad skall du göra med den? Du kommer ju knappast kunna se något direkt verkligt beteende om du inte har ett gigantiskt kar.

Men jag dömer ingen, bara undrar hur du tänker?

Kommentar

• Niklas.E
                  • February 2009
                  • 10

Den kommer få ett stort kar givetvis. Och det är inget jag kommer skaffa i morgon. Blir nångång i framtiden.

Tja, jag har alltid varit fascinerad av darrålar. Det är så jag tänker.
                  //Niklas Eriksson

Kommentar

• Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

Okaj.

Kommentar

• Shepard
                      • March 2003
                      • 13992

De är nog betydligt mer fascinerande i naturdokumentärer och hos stora offentliga akvarier, än hemma i ett akvarium där den med nöd och näppe får plats

Och som sagt, den är inte ofarlig...
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

Kommentar

• Niklas.E
                        • February 2009
                        • 10

Givetvis inser jag riskerna, det är ju ingen guppie precis. Har man ett djur hemma som kan döda en så ska man givetvis hantera det därefter.

Jag har sett darrål på zoon och akvarier och har inte alltid världens största tank (givetvis beroende på ålens storlek) och de är förvånansvärt aktiva. Nu är inte darrålar världens sportigaste djur från början visserligen...

Tack för svaren.
                        //Niklas Eriksson

Kommentar

• Vandal
                          • January 2006
                          • 1655

jag hade en elektrisk mal vid namn surren, fick nån kyss ibland, men tristare fisk har jag inte varit med om, en simmande falukorv som ligger gömd större delen av tiden, vid matning var han framme och skrämde bort fiskarna och snodde all mat han fick tag i...

En darrål är häftig, i naturen, på ett zoo, eller ett publikt akvarium... hade du den hemma tror jag att du skulle bli lovligt trött på den inom ett ganska kort tag... betänk också att det knappt existerar nån andrahandsmarknad för dessa fiskar, hur ska du kunna avyttra den när den vuxit ur dina 1500 liter där du inte kan ha något annat överhuvudtaget... har för mig att de dessutom kan bli uppåt 50 år, ha så kul om du bestämmer dig för en elektrisk ål...
                          over and out /Petter
                          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• Malcus
                            • June 2006
                            • 555

Imazo hade dessa inne minns jag... Och man kan och får ha dem hemma i privata akvariumet. De såldes i Göteborg för inte mer än ett halvår sedan? Jag kommer inte ihåg exakt, men men...

Du skulle kunna ha en pool som man köper på toysrus till den.

Finkornig sand på bottnen o någon rot... sen ljusarmaturer som hänger ovanför och GOD filtrering.... värme måste också lösas på någon väntser.

Var en kille på MFK som hade en i en sån pool.

Kommentar

Arbetssätt...