Var kan man köpa maneter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manetletarn
    • January 2009
    • 4

Var kan man köpa maneter?

Hej, jag har varit sjukligt sugen på att köpa maneter ett bra tag nu. Då jag inte har någon aning vart man kan göra det. (Om man nu äns kan göra det?) Vart finner man då maneter? Några tips tack! (Funnit vart man specialbeställer akvarium till maneter, dock endast om man bor i Kalifornien - USA.

Tack hej på förhand!
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

Finns det till sötvatten menar du? ELler syftar du på bräck/saltvatten?
    Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Manetletarn
      • January 2009
      • 4

Förstår inte riktigt vad du menar då som jag är införstådd så lever maneter endast i saltvatten. Sen så kommer jag även till frågan vad din fråga hade någonting alls med min fråga och göra?
      Tack Hej
      Senast redigerad av Manetletarn; 16 January 2009, 19:25.

Kommentar

• Bowman
        • December 2008
        • 1318

Det finns allt arter i sötvatten, så hans fråga är ganska befogad.
        Dra ett googlesök så finner du massor.

Kommentar

• Markus1984
          • November 2008
          • 2606

Samla in några slemmisar själv när dom dyker upp vid våra svenska kuster.
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• JojjeN
            • June 2008
            • 3567

Ursprungligen postat av Manetletarn
            Förstår inte riktigt vad du menar då som jag är införstådd så lever maneter endast i saltvatten. Sen så kommer jag även till frågan vad din fråga hade någonting alls med min fråga och göra?
            Tack Hej
            Förstår om du vill ha din tråd ifred till din fråga, men är van vid att vi i detta forumet brukar ställa andra frågor i varandras trådar sålänge det rör ämnet. Jag frågade dig om det fanns i sötvatten, och om det isåfall var en sådan du ville ha?
            Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Manetletarn
              • January 2009
              • 4

Cyanea lamarckii, en blå manet är det jag är ute efter, helst om det är möjligt en som lyser i uv ljus, då det finns i min vetskap att det finns maneter som gör detta. tack!

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

Ursprungligen postat av Bowman
                Det finns allt arter i sötvatten, så hans fråga är ganska befogad.
                Dra ett googlesök så finner du massor.
                Är det här massor?:
                Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

Ursprungligen postat av erikthur
                  Jag menade att det åtminstånde finns en art i sötvatten, sen är det ny mening som hänvisar till att det finns massor om maneter på google, inte massor av sötvattensarter.. Men jag kanske var lite otydlig..

Kommentar

• Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

Ursprungligen postat av erikthur

Kommentar

• Manetletarn
                      • January 2009
                      • 4

Jag hade visserligen fel angående saltvatten/söt vatten ration av maneter, men bara för det behöver vi inte förändra hela tråden till ett öppet forum för diskussionen. Ni som känner för att diskutera vidare på vare sig det finns "massor" av söt vattens maneter eller inte kan väll slå upp en ny tråd? Något liknande "Finns det massor av söt vattens maneter?"

Tillbaka till trådens riktiga fråga, tips om plats att inhandla maneter?

Tackar på förhand!

Kommentar

• Vandal
                        • January 2006
                        • 1655

de enda levande maneter jag sett i affärer är Cassoipeia andromeda, som kallas upside down jellyfish... ligger på botten och fladdrar men inte så mkt mer...

det ska nog till att köpa specialbeställt från USA eller Japan om du ska ha något sånt...
                        over and out /Petter
                        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

Ursprungligen postat av Vandal
                          de enda levande maneter jag sett i affärer är Cassoipeia andromeda, som kallas upside down jellyfish... ligger på botten och fladdrar men inte så mkt mer...

det ska nog till att köpa specialbeställt från USA eller Japan om du ska ha något sånt...
                          Läste om dessa tor jag, anledningen till att dom du såg låg på botten, var att dom krävde uppåtström har jag för mig att jag läste.

Sorry igen för att jag förstör din tråd trådskaparen...

Kommentar

• Azur
                            • March 2003
                            • 12946

Cyanea lamarcki, blå brännmanet, är mindre vanlig i Sverige, har bara sett den på vintern i norra bohuslän. När den väl dyker upp kan den dock vara vanlig, och just nu är nog en bra tid att leta efter den.

Vanlig öronmanet finns annars längs i stort sett hela sveriges kust, och tål varmvatten - arten finns i alla hav över hela jorden.

Cassiopeia behöver INTE uppåtströmmande vatten, det är en fotosyntetiserande manet som ligger uppochned på botten för att få ljus på tentaklerna, ungefär som en havsanemon.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...