Black Ghost information

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

Black Ghost information

Hej, har sett namnet dyka upp här och var och sett dem i butik och så, men all information verkar gå isär när det gäller svårighet, aggressivitet och att ha den tillsammans med artfränder, är det någon som har något svar på varför det är så, är de bara väldigt individuella eller är det folk som gör något helt galet för att de ska bli sävliga eller aggressiva ?
    Och har även hört att det kan vara knepigt att få dem att äta, är det ofta pga att de tar ett tag att vänja in i ny bostad eller bara att de gillar att äta på ett speciellt sätt, typ jaga?

Och nej, kommer väl inte att ta allt som sägs här heller för 100% fakta om hur det är, men ju fler saker som går åt ett håll kanske ger en aning iaf
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

Det kan mycket väl vara så att olika akvarister har olika erfarenheter. Jag ser två möjliga skäl till det. Dels är det här troligen ganska intelligenta fiskar med ett komplicerat socialt system baserat huvudsakligen kommunikation med elektriska impulser snarare än syn, hörsel och doft. Det är alltså mycket svårare för oss att förstå vad som händer och det kan bli större individuella skillnader i beteende. Dels så går Black Ghost under ett enda vetenskapligt namn i handeln, nämligen Apteronotus albifrons. Det har under de senaste åren visat sig att det i själva verket rör sig om minst 10-talet arter och att flera arter kan vara importerade, kanske med helt olika beteenden.

Jag har sett revirstrider mellan ungdjur när jag har tänt belysningen mitt i natten. Tittar man i akvariet bara på dagen ser man inget bråk men dom verkar bli färre...

Fisken har såvitt jag vet odlats en gång vardera i Finland och Norge men inte i Sverige. Stora akvarier, 500 liter eller större, med mycket gömställen, och en god portion tålamod verkar vara ett sätt att få avkomma, men ynglen konkurrerar så det blir oftast bara enstaka yngel.

Dom påstår bo i hålor i strandbrinken, men jag har bara lyckats fånga dem bland rotsystemen i flytande öar av vatenhyacinther och gräs (camalotes) i större floder.

Det finns ganska mycket vetenskapligt skrivet om dem.

Kommentar

• oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

Min Black ghost, var en ungfisk, eller är en ung fisk inte min längre iaf. Den Tog kanske 24 timmar på sig att anpassa sig sen åt den artemia ur handen på mig, Otroligt nyfiken sak och inte så blyg. man fick alltså nästan "klappa" den och den blev helt tills sig när man stoppade ner hela armen, antagligen pga att den uppfattade de elektriska impulserna man skickar ut. min gömde sig bara mitt på dagen, på kvällen var den framme likaså på morgonen, undrar om detta är ett sammanträffande då jag inte behövde ändra ljuset för att den skulle komma fram, tror inte att den kan ha kännt av att de var folk i Rummet.

Rekommenderar att iaf ha en ifall du har tillräckligt stort akvarium.
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• SandraPandra
        • June 2008
        • 142

jag undrar om man skulle kunna ha black ghost med andra fiskar? och vilka då? har länge tänkt på att skaffa en. men skulle även vilja ha andra fiskar i. jag lite levande födare och tetror, funkar de?

Kommentar

• Mobster
          • June 2008
          • 506

Hmm, ok, så man får pröva sig fram lite och skaffa egen erfarenhet med andras erfarenheter som lite vädledning då antar jag. när det blir dags för en sån dvs

Sitter och läser igenom det mesta som skrivits på forumet nu när jag och sambon skaffat ett akvarium, mycket mer än när jag hade kar förut...Bodde i Härnösand som kanske inte hade världens bästa utbud på fisk och jag var ju ung och så så vi satsade väl inte så mycket att vi åkte någonstans där det fanns mer att välja på. Bor nu i sthlm och då blev det direkt lite mer att titta på

Kommentar

• Mobster
            • June 2008
            • 506

Ursprungligen postat av oskarwallin
            Min Black ghost, var en ungfisk, eller är en ung fisk inte min längre iaf. Den Tog kanske 24 timmar på sig att anpassa sig sen åt den artemia ur handen på mig, Otroligt nyfiken sak och inte så blyg. man fick alltså nästan "klappa" den och den blev helt tills sig när man stoppade ner hela armen, antagligen pga att den uppfattade de elektriska impulserna man skickar ut. min gömde sig bara mitt på dagen, på kvällen var den framme likaså på morgonen, undrar om detta är ett sammanträffande då jag inte behövde ändra ljuset för att den skulle komma fram, tror inte att den kan ha kännt av att de var folk i Rummet.

Rekommenderar att iaf ha en ifall du har tillräckligt stort akvarium.
            Har just nu ca 220 liters så är ju inte tillräckligt för när den vuxit till sig men det blir ju absolut en kick i riktningen att uppgradera storleken, antingen det eller om situationen inte är lämplig för det får man ju skänka/sälja vidare till någon som har mer lämpat hem åt den. har haft akvarium relativt mycket förut, (kanske inte mycket om man jämför med många här men vanliga människor skulle nog tycka det var rätt mycket) så har aldrig tappat intresset och även om det är vårt första tillsammans är det inget vi kommer tröttna på.
            Men sen så måste jag ju kolla vidare på resten av vad vi funderar på att ha i om det skulle passa, det vi funderat lite på nu är typ kuhli, dvärgklogrodor ett par stycken och en halvnäbb, den har jag funderat lite på också om hur den fungerar...som ni kanske hör har vi inte tänkt igenom allt än så det är därför jag frågar här istället för på en zooaffär som bara vill sälja saker

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Jag hade en Black Ghost för ett antal år se´n, som var fredlig mot andra fiskar, och den kom fram vid matningarna. Den växte lite grann vad jag kunde se. Tyvärr dog den, för den tålde inte vita prickmedicin, nå´t att tänka på.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• Mobster
                • June 2008
                • 506

Hur vanligt är Vita prickarna? kommer ihåg när vi hade black molly så var det prat om det och fick för mig att det var extra vanligt hos dem.

(heh, märker att jag börjar glida runt lite bland olika ämnen när folk nämner något som jag är intresserad av)
                Vet inte om jag kanske skulle ha tagit det här i nybörjar forumet men trodde inte det skulle flyta ut som det gjort ;>
                Senast redigerad av Mobster; 03 June 2008, 22:38.

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

Vissa fiskar är mer mottagliga mot vita prick än andra, och kan nog ligga latent, och dyka upp om fiskarna stressas, t.ex vid flyttar, och så. Praktbotian är en art som är känslig mot vita prick. Black Molly är rätt känsliga rent allmänt, och vissa stammar verkar föredra salt i vattnet.

Tror inte Black Ghost är särskilt känsliga mot vita prick, däremot verkar de inte tåla medicinen, min fick en vit beläggning över kroppen, och dog. Har hört att fjällösa fiskar har svårt att tåla vita prickmedicin, och Black Ghost är fjällös, om jag minns rätt.

Black Ghost är nog inte så lämpliga att ha med småfiskar, eftersom de nog äter upp dem.
                  Senast redigerad av Shepard; 03 June 2008, 22:49.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

• durgnas
                    • June 2007
                    • 232

jag hade en black ghost och den klarade 2 omgångar med vita prickmedicin utan problem. Men jag fick lämna ifrån mig den för den åt upp alla guppyhannar, men den lämnade honorna orörda.

Kommentar

• Shepard
                      • March 2003
                      • 13992

Ursprungligen postat av durgnas
                      jag hade en black ghost och den klarade 2 omgångar med vita prickmedicin utan problem. Men jag fick lämna ifrån mig den för den åt upp alla guppyhannar, men den lämnade honorna orörda.
                      Att den inte rörde honorna, beror kanske på att de är lite större, men också att de nog är snabbare, och inte utstrålar lika mycket skadad fisk som hanarna, om det nu var slöjguppy du hade.
                      Min profil
                      Mitt galleri

Kommentar

• Mobster
                        • June 2008
                        • 506

Hur stor var den när den slukade guppys durgnas? Antar att de bara ville sälja men var någon säljare som sa att de inte tog så stora fiskar alls, men ja, det är ju klart att vad som är stora fiskar är relativt.

Kommentar

• oskarwallin
                          • February 2008
                          • 1080

Om du vill ha yngel av andra fiskar är INTE black ghost bra, de kan nämligen hitta yngel i de tätaste växterna med hjälp av sitt elektriska organ ;P
                          60,58 liter
                          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• Mobster
                            • June 2008
                            • 506

Ja nej det har jag redan tänkt på om jag i framtiden skulle vilja ha yngel skulle jag isf starta upp ett eget och antingen odla lite rolig fisk eller kanske odla lite som den skulle kunna äta om det är en bra idé
                            Jag har 2 mindre akvarium som står och samlar damm (och duvskit så blir lite jobb att få dem iordning igen) ifall det skulle komma till det

Kommentar

• Mobster
                              • June 2008
                              • 506

Problemet är väl nästan Kuhli mot Black Ghost då, iom att kuhlis drar runt på botten medans halvnäbb är vid ytan?
                              vet iofs inte ifall jag ska vara oroliga för dvärgkloisarna också ifall det skulle bli en Black Ghost. I värsta fall får man ta Black Ghost senare när man skaffar större från början och kanske skaffa lite annat som växer tillsammans med den så den inte drar ifrån så farligt

Kommentar

Arbetssätt...