Rocka

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

Rocka

Hej, tänker framåt sommaren skaffa ett större akvarium och har sneglat länge på rockor. Undrar nu om jag skulle passa att vara "med rocka/rockor".

Har ett par frågor jag har försökt leta reda på i den andra rocktråden som går men inte haft några större framgångar.

Mina frågor är:

1.Jag tänkte köra på ett 560/720 kar, hur stor rocka skall man börja med i ett sånt kar och hur ser man när de är i behov av ett större?

2.Klarar sig en rocka på ett vattenbyte i veckan om man har en genomströmning på 3-4 gånger karets storlek?

3.Har ni era rockor försäkrade? Och isåfall vilken typ av försäkring har ni?

4.Finns det någon bra samling av arterna någonstans? Eller ska man alltid börja med typiska "nybörjar rockan"?

5.Hur funkar det när ni inte är hemma på ett par dagar/en vecka? (Någon annan får ju mata, men med det andra praktiska)

6.Hur länge är det dokumenterat att en rocka har levt?

7.Är samtliga rockor vildfångade?

Tack!
    Senast redigerad av Millmir; 14 April 2008, 18:41.
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

1.Jag tänkte köra på ett 560/720 kar, hur stor rocka skall man börja med i ett sånt kar och hur ser man när de är i behov av ett större?
    Jag började med ett 540 liters, med 2 st Potamotrygon reticulatus. Nu går dom i ett 720 liters. Som kommer att bytas till större. Du märker när dom blir större.

2.Klarar sig en rocka på ett vattenbyte i veckan om man har en genomströmning på 3-4 gånger karets storlek?
    Kör själv med 1VB/v i storlek 50%. Använder 2 st ytterfilter, 1 st eheim pro2 2028 och ett 2229 intervall. Hade gärna kört med sump men det får bli i det som kommer sen. Man kan inte överdriva filtermassan. Rockor äter mycket. Bara så du förstår. Hos mig går det 8-12 räkor med skal dagligen ska öka dosen mat då dom börjat ge sig på andra fiskar.

3.Har ni era rockor försäkrade? Och isåfall vilken typ av försäkring har ni?
    Nej ingen försäkring. Men om det någonsin blir flowerrays så ska jag kolla upp allt ang försäkring.

4.Finns det någon bra samling av arterna någonstans? Eller ska man alltid börja med typiska "nybörjar rockan"?
    Förstår inte riktigt? Men kan säga att P.reticulatus inte är en lätt rocka. Man har nog lättare med P.motoro eller dom andra. Men detta är dom vanligaste samt P. leopoldi.

5.Hur funkar det när ni inte är hemma på ett par dagar/en vecka? (Någon annan får ju mata, men med det andra praktiska)
    Hur brukar det funka i vanliga fall?? Med VB rensning gammal mat osv?

6.Hur länge är det dokumenterat att en rocka har levt?
    Dokumenterat vet jag inte men det snackas om 20-30år

7.Är samtliga rockor vildfångade?
    Nej, det finns odlade, men dessa brukar vara dyrare.

Tack!
    Varsågod

Och drutta gärna in i rocktråden.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Danne_K
      • February 2005
      • 1034

Något som är viktigt om du köper en rocka är att du kolla att den är i bra skick och att den äter läs gärna på lite innan. aqualog har en bra bok som heter "AQUALOG Special Freshwater Stingrays" dom har även en som heter "AQUALOG Freshwater Rays" men den är det inte lika mycket bra råd och tips i men mycke bilder och där tar dom upp väldigt mycke olika rockor. Dock är dessa på engelska eller tyska.

Motoro kan jag rekomendera för att dom brukar gå ganska bra att få att äta osv men man bör tänka på att den blir ganska stor. så du bör skaffa ett akvarium på åtminsone 1000l helst betydligt större detta redan efter 2-3år.

Kommentar

• Millmir
        • February 2008
        • 266

Verkar lite märkligt med så gigantiska kar. Enligt zoopets art beskrivning klarar sig motoron på 600L (givetviss bigger is better som alltid när det gäller akvarium.) Men att man skulle behöva nästan det dubbla verkar märkligt.

Har idag lagt ett bud på ett 720L, så förhoppningvis dyker den upp i projekt forumen inom några veckor.

Tack för boktipset! Har börjat leta efter bra böcker som jag kan läsa in mig på så jag vet vad jag ger mig in på. Ska införskaffa den snarast.

Läste i den andra tråden om en marmor-rocka, denna verkade lite mindre men de kanske är ovanligt svårskötta alternativt väldigt dyra?

Känner verkligen att det är stressa långsamt som är nycklen till framgång med ett så pass stort kar och en eventuell rocka. Blir till att läsa på MYCKET innan jag kan bestämma mig helt. Men hjärtat känns ju redan sålt.
        Mvh Calle
        720 SA 170 T 54 A

Kommentar

• Danne_K
          • February 2005
          • 1034

Motoron kan få en disk som är 60cm i diameter och en svans som är ungefär lika lång. Då blir en tank på 600l som i regel har ett djup på 60cm väldigt väldigt litet. men det är ju klart om du har 600liter och special byger denna tank för en rockas krav dvs så stor botten yta som möjligt och har extremt bra filtrering så kan det väll funka. Men det finns ju sorter som blir mindre än motoron men dessa brukar iregel vara lite jobbigare att få igång med mat osv.

Måste avrunda med att säga att rockor kräver ganska mycket men dom är verkligen något alldels extra och jag rekomenderar dom starkt om man har möjlighet att ta hand om dom.

Kommentar

• Millmir
            • February 2008
            • 266

Min tanke är väl att jag inte får plats med ett större kar så länge jag bor kvar i lägenhet (läs två år) och när jag sedan flyttar kommer jag att köpa ett akvarium på med mer vattenvolym. Får väl ta mig en funderare. Vill ju inte ha ett djur som jag inte tror mår bra. Man kan ju kanske börja med en liten rocka så får akvariet helt enkelt växa med rockan.

Jag fick inget svar gällande marmor rockorna dock =), ingen som vet? Lyckas faktiskt inte hitta några pris-uppgifter alls på dem i någon butik. Kan man gissa att de ligger som leopoldi?

Jag har vidare läst om att rockor gärna har en vattenhöjd på ca 40cm och undrar varför rockor trivs bäst med så låga vattennivåer och vad som händer om man har standard höjden 60cm istället.
            Mvh Calle
            720 SA 170 T 54 A

Kommentar

• Danne_K
              • February 2005
              • 1034

du kan ha hur djup du vill. Var för ett litet tag sen i väg på en fångst resa till uruguay där jag hade en liten förhopning om att få se någon motoro men våran guide sa att den chansen var minimal pga att dom iregel går på så djupt vatten.

Kan tyvär inte svara på frågan gällande marmor rocka pga att jag vet inte vilken rocka det är som menas och jag är inte guld medlem så kan inte kolla länken heller tyvär. Får inte heller upp något när jag googlar på marmor rocka så tyvär kan jag inte hjälpa dig.

Kommentar

• tessilago
                • July 2007
                • 373

Jag är också helt såld på rockor. De är helt i en klass för sig och jag kan inte rekommendera dem nog. Däremot bör du vara medveten om att de ställer väldigt höga krav på vattenkvalitet, dvs duktigt med vattenbyten och bra filtrering osv. De äter också väldigt mycket. Det blir mycket mat och mycket skit.

Jag har två små rockapojkar i ett 540 för tillfället, en reticulata och en motoro. Jag kollar upp ett specialbyggt rockakar som jag beställer någon gång efter jag flyttar i höst. Då blir det nog en eller två till. De behöver bra med utrymme när de blir stora så räkna med att du måste uppgradera eller sälja till någon som har större. Men jag kan lova dig att du kommer bli så kär att du med glädje vill köpa större när det väl är dags.

Rockor är löjligt speciella, jag tycker du ska köra på rockor om du är villig att lägga ner pengarna och tiden som de kräver.
                Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

Kommentar

• Millmir
                  • February 2008
                  • 266

Jo, jag förstår att de är sjukt speciella. =) Känner ju samtidigt att det är ett stort ansvar att skaffa en som snarast kan liknas med att skaffa katt (man slipper ju gå ut med den som en hund). Och det är ju ett levande djur.

Men jag vet att jag har den lusten och intresset för att ta hand om den på ett bra sätt.

Tessilago: Vill du veta en hemlighet? Ditt kar är det snygagste akvariet jag har sett. Och det var faktiskt det som inspirera mig att göra det blivande rock karet.
                  Mvh Calle
                  720 SA 170 T 54 A

Kommentar

• Tenkare
                    • May 2005
                    • 2519

Jo det hon har gjort är skitsnyggt.
                    Skulle gärna gjort något liknande men jag hade fått ha ett högt kar, Mina Altum måste ha höjden. Sen har jag inte det hon har i sina fingrar.

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Millmir
                      • February 2008
                      • 266

Leta efter bilder på dina kar tenkare, men jag hittar ingen helhets bild , får väl ta mig till dig efter jobbet någon dag (snacka om att bjuda in sig :P) och titta på dem i verkligheten. En liten fråga, minsta rockan? Den du har fingret under, hur stor är den? Kan tänka mig att det är en lagom storlek att börja med.
                      Mvh Calle
                      720 SA 170 T 54 A

Kommentar

• Danne_K
                        • February 2005
                        • 1034

Ursprungligen postat av tessilago
                        Jag är också helt såld på rockor. De är helt i en klass för sig och jag kan inte rekommendera dem nog. Däremot bör du vara medveten om att de ställer väldigt höga krav på vattenkvalitet, dvs duktigt med vattenbyten och bra filtrering osv. De äter också väldigt mycket. Det blir mycket mat och mycket skit.

Jag har två små rockapojkar i ett 540 för tillfället, en reticulata och en motoro. Jag kollar upp ett specialbyggt rockakar som jag beställer någon gång efter jag flyttar i höst. Då blir det nog en eller två till. De behöver bra med utrymme när de blir stora så räkna med att du måste uppgradera eller sälja till någon som har större. Men jag kan lova dig att du kommer bli så kär att du med glädje vill köpa större när det väl är dags.

Rockor är löjligt speciella, jag tycker du ska köra på rockor om du är villig att lägga ner pengarna och tiden som de kräver.

Att skaffa en rocka och sen sälja dom när dom blir för stora känns inte som någon specielt bra ide. Det är inte många som vill/kan köpa stora rockor. Om man gör något sådant bör man nog ha någon som man vet sedan tidigare har stora rockor och gärna tar emot en till. Annars är nog risken att man får som akvaristen (som brukade vara här tidigare) blir ståendes med dom utan att få dom sålt. nog för att han skulle börja plugga och inte hade möjlighet att ha kvar dom så det var ju lite andra skäl till att han var tvungen att göra sig av med dom.

Kommentar

• Millmir
                          • February 2008
                          • 266

Ursprungligen postat av Danne_K
                          Att skaffa en rocka och sen sälja dom när dom blir för stora känns inte som någon specielt bra ide. Det är inte många som vill/kan köpa stora rockor. Om man gör något sådant bör man nog ha någon som man vet sedan tidigare har stora rockor och gärna tar emot en till. Annars är nog risken att man får som akvaristen (som brukade vara här tidigare) blir ståendes med dom utan att få dom sålt. nog för att han skulle börja plugga och inte hade möjlighet att ha kvar dom så det var ju lite andra skäl till att han var tvungen att göra sig av med dom.
                          Jag kan hålla med dig om att det kan vara svårt att göra sig av med stora rockor, och det är givetvis viktigt att lägga vikt på en så viktig fråga.

Min tanke är ju att låta karet växa med rockorna, det får väl bli lite som när man flyttar till hus för att barnen ska få ta mer plats.
                          Man kan vidare aldrig förutspå framtiden och växer rockorna snabbare måste jag kanske göra mig av med dem tidigare än förutspått. Man kan ju bara hoppas att om det tillfället uppstår så kanske någon större djuräffar i stan har intresse för dem och kan tänka sig ta hand om dem.

Något mer att tänka på?

Jag har kollat lite med hemförsäkringen om den täcker större akvarium och det verkar den göra.

Min lokala affär rådde mig idag att skaffa en PDM(?)-skiva att ha under akvariet så det inte börjar svikta då jag har sandgolv (så som hus byggdes under 50-talet).
                          Det borde inte vara något problem för golvet att hålla vikten men någon annan kanske har andra erfarenheter? Bor på andra våningen över en tandläkar-mottagning så de blir nog inte vidare glada om det rasar in ett akvarium genom taket.
                          Mvh Calle
                          720 SA 170 T 54 A

Kommentar

• Tenkare
                            • May 2005
                            • 2519

MDF kanske?

Jag ska ta några bilder, men inte idag.
                            Gud vad små dom var på den bilden. Det är ungefär den storleken dom har i affären.
                            Inte större än en Sony ericsson w800i. Idag så går det en del telefoner på hanen och fler på honan.

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Millmir
                              • February 2008
                              • 266

Hur längesen är bilden tagen?
                              Mvh Calle
                              720 SA 170 T 54 A

Kommentar

Arbetssätt...