Hur ser man att tänderna är för långa på en kulfisk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

Hur ser man att tänderna är för långa på en kulfisk?

Jag har ett gäng amerikanska kulfiskar varav en är lite slö idag och ligger vid botten, simmar iväg dock om man knackar lätt på glaset. De senaste veckorna har han tunnat av lite och jag har märkt de senaste dagarna att han äter dåligt, igår och idag inte alls. Han/hon är bara 4 cm lång så det är svårt att se hur tänderna ser ut genom glaset, det lilla jag ser ser inte konstigt ut dock, inga tänder som "står ut" eller så. Å andra sidan verkar ju tänderna växa rakt upp/ned så det som händer till slut kanske bara är att munnen täpps igen??

Funderar nu på att ta upp den och klippa tänderna på den med en liten nagelsax men innan jag gör det skulle jag vilja ha lite information om hur det ska se ut på nära håll. Hur långa bör tänderna vara och hur stort bör "hålet" in i munnen vara?
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

Hej! Antar att det är amazonas kulfisk? asellus? som du har? Just denna och Modustus som jag tror den heter har stort behov av att äta snäckor för att tänderna ska slipas ner.

Man kan se att tänderna är för långa när fiskar spottar ut maten igen, försökar tugga men det går bara inte... En del säger att man nästan måste klippa tänderna på dom 2 ggr om året men jag har haft mina i kanske 8 månader och har aldrig gjort med. En från Usa Använder Clove oil och söver ner fiskarna innan hon klipper dom.
    Vet dock inte om detta är så säkert att göra men jag ska leta upp länken till dig sen.
    Mvh Patrik

Kommentar

• patriksg
      • May 2007
      • 1705

http://www.thepufferforum.com/forum/...tal/dentistry/ Här har du en länk till den sidan. Finns en här på zoopet som har klippt en Grön kulfisk utan att den var sövd, kommer dock inte ihåg vad hon hette
      Mvh Patrik

Kommentar

• Cyphera
        • January 2007
        • 245

Ja, jag glömde lägga till "syd". =)

Mina får snäckor någon gång i veckan och räkor och musslor emellanåt, men jag tycker mest de är intresserade av innehållet så så värst mkt tandslipning får de nog inte av maten tyvärr.

Ingen fisk har spottat ut maten, så frågan är om det är tänderna då ... ska mata med lite mygglarver om en stund, det har alltid gått ner tidigare.

Har haft mina i runt 6 månader, nåt sånt.

Ser fram emot länken!

Kommentar

• patriksg
          • May 2007
          • 1705

Vart får du tag på musslor? Jag har ett par gånger försökt odla snäckor men sslarvat och det gick inte så bra då Tänk på att inte mata dom med dom snäckorna som ser ut som en glass :P Komemr inte ihåg namnet nu,, Någon???

Har sett att mina kommer in i små perioder då dom äter dåligt. då matar jag inte så mycket ett tag och sen är dom som vanligt igen.. vad har du mer i karet? hur många har du och hur stort?
          Mvh Patrik

Kommentar

• Cyphera
            • January 2007
            • 245

Jag har tagit vanliga blåmusslor (en gång) som jag har köpt i fiskaffären (bor på västkusten) som jag har slagit sönder o skickat i. Fast det var inte så populärt bland nån av fiskarna. Vanliga snäckor som har kommit med växter är det populäraste, det käkar även praktbarberna t.ex. Mina snäckor bor i filtret i de två akvarierna som jag har så jag "skördar" ett tiotal i veckan härifrån.

Jag har 240 l. Andra invånare: scalarer, tigerbarber, anicstrus, kardinaltetror, fjärilsciklider, palettciklider, sorgmanteltetror

Kollade noga och länge på fiskarna nu när jag matade. Nu spottade 3 ut maten... så det blir nog till att klippa tänder... Tack för länken!

Kommentar

• patriksg
              • May 2007
              • 1705

Om du har tid och lust sen så kan du ju skicka till mig om hur det gick och hur du gjorde det? Skulle vara kul att veta om jag nu skulle behöva göra det själv... har sett att mina spottar ut med, men dom får ju i sig en del, det ser man ju lätt på deras magar
              Jag hade tvekat en del på att söva ner fisken då jag tror att det kan vara rätt så farligt.

Lycka till!!!
              Mvh Patrik

Kommentar

• Cyphera
                • January 2007
                • 245

Funderar på jag ska prova redan ikväll, utan bedövningsmedel, den ena ser som sagt lite svag ut. Den behöver nog snabb hjälp och klarar kanske inte heller nedsövningen, funderar jag på. Har lite småttig mat som ska prova med först, om den kan käka det kanske jag väntar tills imorgon. Det är ju kväll och mörkt nu, blir nervös över att jag ska klippa den i läppen. =/

Kommentar

• Cyphera
                  • January 2007
                  • 245

Idag på morgonen var den smala rätt seg så jag bestämde mig för att ta upp och titta på den. När jag skulle fånga den med håven så piggnade den till lite, ser egentligen inte jättedålig ut, det är bara det att den är smal och helst ligger på botten.

MEN, när jag tittade på tänderna så blev jag väldigt konfunderad. De är nämligen max 0.5 mm långa, och det när jag drar undan läpparna. Så det finns absolut ingenting att klippa bort! När jag drog lite i läpparna så öppnades munnen oxå så jag tycker att fisken borde kunna få in en larv... ska mata med lite småttigare mat och se hur det funkar åtminstone (fast de har ätit t.ex. röda (stora) larver tidigare...).

För övrigt var det väldigt lätt att hålla fisken i position, följde råden i länken. Har inte bedövat men den här firren kanske är lite slö å andra sidan.

Ska mata på duktigt med frysmaten nu, är det enda jag kan komma på att göra. När jag började mata dem för nåt halvår sedan så fick de frysta larver av olika slag varannan dag och torrfoder varannan. Torrfodret bestod varannan gång av flingor och varannan gång av granulat. De åt granulatet men inte flingorna. En dag i veckan matas det inte alls. När granulatet tog slut efter ett par månader så ersatte jag det med flingor och kanske har det då blivit för lite mat till kulisarna? Dvs. de har fått frysta larver varannan dag och utöver detta snäckor en dag/vecka (en flingdag). Vad tror ni?

Nån som har något annat förslag?

Kommentar

• patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

Nunär du säger det så kom jag på att mina också hade ganska små tänder, såg inte ut som tänder riktigt... Kan bara säga vad jag matar mina med, frysta mygg som dom älskar. sen mysis, krill, oxhjärta.. det dom är piggast på att äta är helt klart mygglarver. matar med fryst varge dag...

När mina är hungriga så är dom nästan alltid på och biter på andra fiskar, gör dina det?
                    Mvh Patrik

Kommentar

• Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

Glöm ej att rovfiskar bör bli hungriga innan man matar dem (förutom då de är yngel) Matar du varje dag så kan dem tappa intresse vad jag förstått. Ute i naturen så äter dem ju inte varje dag, inte säkert att de lyckas fånga föda.

Jag matar mina monster varrannan dag
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

När tänderna blivit så långa att de inte kan stänga munnen längre bör de trimmas ned...före jag började odla snäckor till mina såg de lite ut som Nosferatu...
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

Arbetssätt...