Blåser amazonas kulfisk Colomesus asellusupp sig när den blir rädd eller hotad???
Blåser amazonas kulfsik upp sig?
Kollaps
X
-
Jag funderar oxå på det där. Jag har nämligen 4 st sådana och har aldrig sett det. Tycker att de skulle blivit lite stressade i samband med transporten hem och vid bytet från karantänsakvariet till vårt stora akvarium, men inte. Över huvud taget är jag förvånad över hur tåliga mina små kulfiskar är, hade hört att de skulle vara känsliga.Kommentar
-
Vad jag sett av kulfiskar så blåser de bara upp sig i yttersta nödfall. T.ex. om en rovfisk hugger dem eller nån tar upp dem ur vattnet och knäpper på dem med fingrarna.
Det är deras försvar mot att bli svalda av rovfisk, så jag tror det skall till fysiska skador & vild panik innan de gör det, inte bara allmän stress.
Enligt obekräftad uppgift skall det dessutom vara riskfyllt för blåsfisk att blåsa upp sig (fast förstås inte lika riskfyllt som att bli uppäten) och om det är sant är det ytterligare en anledning varför de så ogärna blåser upp sig.Senast redigerad av Azur; 27 September 2007, 10:44.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
Kommentar