Lite större snälla fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

Lite större snälla fiskar

När jag varit i zoobutiker och frågat efter stora fiskar så har de oftast varit elaka mot andra fiskar, alltså huggit efter osv. Jag skulle vilja ha snälla fiskar!
    Har ni några bra exempel på snälla stora fiskar ca 10-15 cm som ser fina ut?
    Tack =)
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

kan tyvärr itne komma på någon.......det bästa är om du kollar på zoopets artbeskrivning och kolla där
    MVH macke_fisk

Kommentar

• scalar
      • June 2007
      • 9

Det bästa är att köpa små fiskar som sen växer då brukar det funka tycker jag. jag köpte 2 skalarer som va ca:3-4cm nu är dom 7-8cm och jätte snälla. jag tycker skalarer är hur fina som hälst.

Kommentar

• Tuda
        • July 2006
        • 21

Synodontis Eupterus blir ca 20cm, de går på mindre fisk som tex de minsta tertrorna men annan fisk bör gå bra.

Kommentar

• Rambo
          • February 2004
          • 672

Chokladciklid skulle kunna passa om du har ett någorlunda stort kar. De blir något större än 15cm (mina är ca10cm efter 2år) men är inte lika aggresiva som många andra ciklider, inte ens när de leker skadar de andra fiskar även om de jagar dem en del då.
          Enda nackdelen jag har upptäckt är att de är enormt glupska vilket kan göra att lite blygare fiskar kan få svårt att hinna äta, å andra sidan så är det lite kul med fiskar som försöker ta fodret redan innan du har stoppat ner det i vattnet.
          Andra fiskar jag kan komma att tänka på är gurami, blir kankske något mindre än vad du ville ha. Harneskmalar, finns gott om snälla jättar där. Jordätar ciklider verkar trevliga och det finns några som håller sig kring 20cm.
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• Katina
            • January 2006
            • 163

Mosaikgurami blir ganska stora och är snälla och snygga. Även månskensgurami är snälla och blir stora (15 cm), men de kan gå lite hårt åt vissa växter när de bygger bo.
            Senast redigerad av Katina; 12 July 2007, 11:09.

Kommentar

• abbimicke
              • May 2007
              • 599

Blåguramis och Guldguramis går utmärkt med småfiskarna som neontetror, endlers guppy, m.m. Men för säkerhetskull köp mindre fiskar och låt de växa så bör det inte vara något problem.
              http://kiwi.msun.se <- blogg

Kommentar

• mmm
                • June 2004
                • 901

I storleken 10-15 cm finns det ju massor av snälla fiskar, t.ex. guramis, regnbågsfiskar och även en del ciklider. Är det några speciella sorter du är intresserad av, eller vissa fiskar de ska passa ihop med?
                /Mattias

Kommentar

• Guest

Silverhajen är snygg, blir stor och är supersnäll!!
                  (kan dock bli lite större än 15cm)

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

Det finns en malawi eller tanganyika

som jag alltid kallade Delfin, jag har för mig att de heter någonting sådant.. De är en stimfisk som simmar i övre delen av karet till skillnad från sina artfränder... De är fint blåa och när de blir äldre får de en puckel på pannan så de ser ännu mer ut som små delfiner..

De var en av mina favoriter men tyvärr för snälla för mina monster som jag hade då..

Någon här kanske vet vad de heter och hur de går i ett kar med vanliga firrar
                    Senast redigerad av Katharina; 12 July 2007, 22:58.
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Raskens
                      • April 2006
                      • 933

Nyckelhålsciklid är en snäll ciklid som går bra i ett sälskapskar. Dom blir 15 cm och är charmiga att se på. Jag tycker den är vacker fast den saknar starka färger.
                      Agneta.
                      Agneta

Kommentar

• Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

praktbotier blir stora och fina. Silverhajar också. de är riktigt fredliga och fina fiskar.

det e svårt att köpa stora fiskar eftersom det för det mesta i butiker endast finns små exemplar. Privat kan du hitta större
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Tossan
                          • May 2006
                          • 138

Slöjstjärtar!! Har du ett stort avarium kan du ha sådana bjässar. Jag älskar mina!
                          Spana in min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=512836

Kommentar

Arbetssätt...