Polypterus Ornatipinnis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xlnz
    • April 2007
    • 4

Polypterus Ornatipinnis

Hej, om någon har erfarenhet av denna fisk så tar jag gärna emot all info jag får. Även om de andra Polypterus arterna. Jag har en Ornatipinnis, och funderar på att skaffa även andra arter. Men då jag inte är guldmedlem så får jag inte fram info om någon av dessa.

Tack i förväg
    H: Jerry
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

Så här står det i zoopets beskrivning: Köttätare (fiskätare). Äter i akvarium fiskar och annat levande foder men oftast även kött och fryst foder.
    Dess naturliga miljö är lugnt vatten i floder och sumpmarker.
    Den spräckliga fengäddan har bara odlats ett fåtal gånger i akvarium. Enligt rapporter sker leken bland växter där äggen (ca. 200-300 st) sprids ut och de kläcks sedan efter ca. 4 dygn.
    Den är en rovfisk och den är speciellt aggressiv mot närbesläktade arter, den lämnar andra större fiskar ifred.
    Ett lämpligt akvarium skall inte vara alltför högt (max. 30-35 cm) men ha en stor yta. Tät plantering samt gott om simutrymme är att föredra, akvariet skall också innehålla många gömställen (stenar och rötter). Bottenmaterialet skall vara fin sand. Se till att ha tättslutande täckglas eftersom den annars lätt hoppar ur akvariet.
    Det finns inga säkra kända yttre könsskillnader men det antas att hanens analfena är större samt att honans huvud är bredare.

150 cm långt akvarie och minst 300 liter vill den ha.
    Always look at the bright side of life

Kommentar

• xlnz
      • April 2007
      • 4

Oj, tack så jätte mycket!
      Står det ungefär samma om de andra arterna, eller är det någon som har mycket skiljande info? Gärna också akvariets temperatur osv..

Kommentar

• Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

24 - 28 grader. Det stod i princip samma om alla, bara akvariestorleken (och firrens storlek) som skilde. Alla vill dock bo stort.
        Always look at the bright side of life

Kommentar

• xlnz
          • April 2007
          • 4

Okej, tack!

Kommentar

• Azeah
            • October 2005
            • 266

Jag har en P.Orniapinnis som är ca 17cm. Han blir tuffare och tuffare för varje cm han växer. Har bl.a. satt i sig en prupurhuvudsbarb som till och med var större än munnen, men han fick in den till slut. Brukar retas med malarna.

Tuff men fascinerande fisk...
            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

Kommentar

• Malcus
              • June 2006
              • 555

När en av mina ornates var ~8cm tog den 3 praktbotior på 3cm under loppet av 1 vecka. Riktigt Najsiga Firrar

Kommentar

• petecore
                • April 2006
                • 147

Jag håller min ornatipinis på ~30 cm tilsammans med en liten ormhuvudsfisk, fjärilsfiskar, kongotetror, tigerbotior, ansistrus och ett par röd ciklider. Största problemet är nog att man får handmata fengäddan. Den har dock haft ihjäl en ganska stor black ghost och ätit upp en ancistrus för nåt år sedan. Ska försöka hita mask å mata med så den blir större.

/Peter
                www.auroramusik.se

Kommentar

• Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

Jag tyckte min poly senegalus kunde få lite sällskap i form av en black ghost. Mat! Tyckte polyn :-) Numera går den ihop med tre stycken L001 och sju stycken mosaik guramis i ett 350 liters.Funkar kanon.
                  AKA: Lizardking

Kommentar

Arbetssätt...