Min slamkrypare har slutat äta!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tilda86
    • January 2006
    • 6

Min slamkrypare har slutat äta!!!

Jag vet inte vad jag ska göra. Han bara slutade äta. Vi bytte akvarie på honom till ett större där han bott innan men han åt fortfarande ingenting. Så en dag när jag kom hem satt han med en guppy stickandes ut i munnen som han verkade ha haft där ett tag för när han spottade ut den var den död. Det var där alla gyppiesar tog vägen... Aja i vilket fall som helst så gav jag honom en bit röda mygglarver som han glatt åt upp. Men nästa gång jag skulle ge honom en bit så åt han inget igen. han bara hoppade fram och tittade på den och hoppade iväg! Sen dess har han inte ätit nånting! Och eftersom det fortfarande bara är 2 guppiesar kvar så har han ju inte ätit några av dem heller. Nu efter kanske 1,5 vecka så har han fortfarande inte ätit och han bara sitter där och dessutom börjar han bli mörkare i färgen.

Finns det nånting jag kan göra?!
  • mff
    • January 2006
    • 91

Kul att det finns fler än jag som har slamkrypare. Vad är det för en sort du har? Är den ensam?
    Slamkrypare slåss tyvärr ofta med varandra. Den som då får stryk blir till slut väldigt skygg och tappar aptiten/vågar inte ta sig fram till maten.

Är din ensam och matvägrar hade jag kollat förutsättningarna; vattenkvalitén, temperaturen...du kan pröva med att variera salthalten i vattnet lite...testa lite levandefoder - jaktinstinkten brukar få igång dem. De älskar insekter av alla de slag. Kanske svårt att få tag på insekter nu,men du kan ju köpa syrsor i zoo-butiker.

Kommentar

• Tilda86
      • January 2006
      • 6

Död

Tyvärr så dog slamkryparen efter 1 vecka. men då hade han inte ätit på säkert tre veckor. Han åt ju guppys som sagt och jag försökte mata honom med en massa men han åt inget tillslut i alla fall. Så en dag såg jag honom halväten på bottnen och sköldpaddan hade precis hittat honom. Tragiskt :'(

Och han var ensam slamkrypare i akvariet eftersom jag vet att de är aggressiva av sig. Stackarn..

Kommentar

• mff
        • January 2006
        • 91

Driver du med mig?
        Hade du slamkrypare ihop med en sköldpadda?

Kommentar

• mff
          • January 2006
          • 91

Jag menade inte att låta otrevlig ovan, men jag tror inte att livet för slamkryparen underlättats av att bo ihop med en sköldpadda.
          (Sköldpaddor + fisk = generellt negativt)
          Dessutom - har du haft något salt i vattnet överhuvudtaget? I längden tror jag inte att en slamkrypare mår bra av att bara röra sig i sötvatten.

Kommentar

• Amaro
            • January 2007
            • 1709

hmmmmmmm....tilda du vet väll iallafall hur man sköter en slamkrypare va ? om inte så har du info här :

Det krävs ett specialakvarium för denna fisk då akvariet måste ha en stor bottenyta och en landdel med fin sand, samt gömställen bland rötter. Akvariet skall vara väl täckt så att blir en hög luftfuktighet på landdelen. Bräckvatten (1-2% salt) är nödvändigt. Om den inte ges rätt förutsättningar är den rätt känslig.

om du redan visste detta så kan du bara himla med ögonen och strunta i det
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

Arbetssätt...