Elefantfisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Garv
    • February 2005
    • 24

Elefantfisk

Hallå hallå!!

Vet ej om denna ligger under rätt kategori?

Har ni någon erfarenhet av elefantfisk. Akvarieaffären har 5 st stora som jag tänkte införskaffa mig. 5 är väl inte för få, för de är väl en stimfisk?

Är de framme på dagarna nåt? Det gäller väl att ha mycket gömställen kan jag tro.

Dela gärna med er av era erfarenheter med just denna fisk. Jag tycker att de såg riktigt fräna ut
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

Kolla här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=381

Kanske är till lite hjälp om det är en sådan du har skaffat.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

Det är inte någon stimfisk. Det är en social, komplicerad och mycket "intelligent" fisk som inte är enkel att hålla. Försök få tag i en artikel av Bodil Carlsson i tidskriften Akvariet 1983, nummer 7, sidorna 374-377. Där får man tips om hur man undviker att dom skall dö av svält, mobbing eller leda!
      (Du kan få tag i tidningen via ditt lokala bibliotek eller via Örebro Akvarieklubb).

Jag hade ett minne av att det fanns en fortsättning på artikeln, men den hittar jag inte nu.

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Det är synd att denna fisk säljs överhuvudtaget till "vanliga" akvarister. Jag gissar att mer än 90% är döda inom ett halvår i normalakvariet. Om du inte har ett särskilt intresse för just denna fisken och kan ge dem ett eget kar så tycker jag inte att du skall köpa dem.
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• Snowflingsan
          • September 2006
          • 132

En kompis till mig hade elefantnosfiskar för många år sen. Minns att de var väldigt nattaktiva, och gillade att hoppa, så heltäckt glas är att rekommendera.

Kommentar

• Leijona
            • August 2005
            • 17

Jag köpte en sån av den lokala affären och den dog inom två dagar!

Kommentar

• Azeah
              • October 2005
              • 266

Jag har haft min Elefant i drygt ett år nu och han stormtrivs, tycker om att simma runt med mina stora silverhajar. Men Elvis som han heter, är nog en lite udda elefant, för han äter till och med ur min hand. Han är ca 15 cm och bor tillsammans med en Black Ghost som är 40cm utan några som helst problem. Dom bryr sig inte alls om varandra.

Elvis tycker att det är roligt att retas med Scalarparet, men han skadar dom aldrig. Verkligen en personlig liten filur. Den vi hade innan levde bara ett par månader. Så vi har nog haft tur med lilla Elvis.
              1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

Kommentar

• Nevinx
                • October 2006
                • 195

Jag har just blivit varse att det är en ganska känslig och "svår" fisk att ha i ett vanligt akvarium. Vi köpte två för ett par månader sedan, de var väldigt pigga och intressanta fiskar. De åt bra och verkade acklimatisera sig i mitt 250literskar, men efter ett tag fick vi nån bakterieinvasion i karet som satte hälften av fiskarna ur spel, bland annat båda elefantfiskarna. Bakterierna bekämpades med Faunamorpåsar, vitapricksjukan som kom på samma gång försvann då med. Därefter fick elefanterna svamp, blev helt gråa, men det löste sig med medicinering, tyvärr blev det för mycket för den ena och den dog när den precis fått tillbaka sin fina, friska färg.

Den andra har jag just tagit ur akvariet och fått slå ihjäl. Vi fick lite vita prickar på några av tetrorna igen, satte i Faunamor i lördags och idag var elefanten jättedålig. Han hade vita prickar på ena fenan, och låg som ett U på botten. Han åt dåligt sist, men var ändå pigg och nyfiken, så jag blev aldrig orolig då. Imorse var han framme vid glaset, kollade in varför jag stod där och for ikring och kollade läget...... Några timmar senare var han riktigt sjuk! Och nu är den död, den mådde så dåligt att det inte fanns annat att göra än att välja sätt att ta bort honom på.....

Nu ska jag läsa på ordentligt om dem, vi fick ingen vettig information alls när vi köpte dem, utan killen sa bara att det är en ganska känslig fisk för sjukdomar - men i övrigt var det bara att mata med mygglarver och sköta akvariet som vanligt! Vi ska ha såna igen, men den här gången ska jag handla dem av killen jag köper hos nu och inte hos den som jag anser lurade oss, eller åtminstonde inte sa som det var. Dessutom ska jag plugga på rejält innan vi köper nya, jag vill inte låta nästa fisk genomgå den pina den här kraken genomgick.....

ÖNSKEMALAR
                Pseudacanthicus leopardus
                Acanthicus adonis
                Baryancistrus sp. L85
                Hypancistrus zebra

COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

Kommentar

Arbetssätt...