Dvärg kulfisk - lite frågor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Dvärg kulfisk - lite frågor

Vad har dvärgkulfisken för latinskt artnamn? Jag skulle gärna vilja veta lite om arten.

Hur ser deras naturliga mijlö ut? Vilka andra fiskar lever i samma miljö? Är de bara agressiva mot artfränder eller trackar de även andra fiskar?

All information är välkommen
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

kan du beskriva den det finns ingen med det namnet dvärgkulfisk testa med--TETRAODONTIDAE--kulfiskar blåser upp sig vid fara väldig aggresiv fisk som bör hållas avskilda från andra kulfiskar och helst andra fiskar
    Mvh.Patrik

Kommentar

• batski
      • October 2004
      • 8891

På engelska heter den just dwarf puffer fish. Den är den minsta av kulfiskarna och lever i sötvatten.

Kommentar

• Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

Carinotetraodon travancoricus är det latinska namnet. Här kommer några bra länkar, minst en av sidorna har ett forum bara för dvärgkulor:

Jag har haft mina fyra kulor (1,5-2 cm) i en par veckor nu, så jag har inte extrem erfarenhet av dem. Hade alla fyra i ett 70 l i början, men det blev krig... så nu går två st i ett kar (tror att det är ett par, för de är kompisar) men de andra två fick varsin balja, för de var inte överens... Snäckorna minskar markant och jag har inte sett att antalet guppy eller ancistrusyngel minskat ... men det kan ju bero på att det forfarande finns snäckor kvar.

De är rovfiskar och kniper dom som är större än sig själva tydligen, så man bör nog ha ett eget akvarium till dem som de kan gå i när snäcktillgången är liten i de andra karen.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

Kommentar

• Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

I sådant fall heter den TETRAODON LEIURUS BREVITROSTRIS. Den blir 12 cm stor kan bara hållas i ett ex,kommer från thailand
          Mvh.Patrik

Kommentar

• Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

Det blev nog fel fisk jag kom med jag kollade i en bok den minsta var 12 cm men du fick en bra länk av ev annan så det löste sig
            Mvh.Patrik

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Tack så mycket för era svar och för länkarna!

Synd att de är så aggro. Jag hade hoppats på att jag skulle kunna ha ett par stycken i mitt Asien-akvarium, men jag förstår nu att det inte skulle funka.

Kommentar

• Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

Varför skulle inte det funka? De kostar inte så mycket. Köp två och se vad som händer. Det kan inte bli värre än att du får dela på dem. (om du håller koll på dem vill säga)
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

• figo
                  • October 2004
                  • 480

Ursprungligen postat av batski
                  Tack så mycket för era svar och för länkarna!

Synd att de är så aggro. Jag hade hoppats på att jag skulle kunna ha ett par stycken i mitt Asien-akvarium, men jag förstår nu att det inte skulle funka.
                  Fridhems akvarier(här i Stockholm) har runt 10 Dvärgkulfiskar i samma akvarium, så man tycker att det borde funka. Dvärgkulfiskarna blir bar ca 2.5 cm långa.
                  Jag var där idag o handlade lite fisk så jag passade på att skaffa lite info om dem, lite sugen själv faktiskt.

Lycka till
                  m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                    Varför skulle inte det funka? De kostar inte så mycket. Köp två och se vad som händer. Det kan inte bli värre än att du får dela på dem. (om du håller koll på dem vill säga)
                    Nej men enligt vad jag har läst skulle de tracka guramisarna och de andra fiskarna.

Kommentar

• qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

Ja inte är de då kända för att vara snälla å goa iaf
                      Jag har 2 st som kommer mkt bra överens, lämnar knappt varandras sida, i ett 60 l.
                      De går där ensamma och de snäckor och överblivna yngel kommer att bli deras föda. Ja tillsammans med lite mygglarver och annat köttfoder.
                      Mina är nu ca1 cm långa och om man letar ca 5 min så kan man sedan avnjuta deras otroliga gullighet en stund.
                      Då de inte simmar lägger de "svansen" vid sidan om kroppen, som en hund eller katt som kurar ihop sig i favoritfåtöljen
                      I nr 1, 2006 av Sarftidningen finns en kortare beskrivning av dwarf puffers.
                      Forumet på http://www.dwarfpuffers.com/intro2.htm är att rekomendera om ni vill veta mer. Jag ångrar inte att jag köpte denna fisk, även om jag nu bara haft dom ca 1 dygn *s*
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Har nån av er odlat dem? De lär vara hyfsat lättodlade (för att vara blåsfiskar).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

Mina verkar vara lite romantiska av sig men jag har inte gjort nåt försök till att separera dom i ett eget kar. Jag skulle inte tro att dom skulle göra nåt åt guramis men det är bara en gissning, mina är absolut inte agressiva dom e bara väldigt glupska.

Kommentar

• papi
                            • May 2006
                            • 122

Jag har nyligen skaffat två små. I början var de alltid tillsammans men rätt snart simmade de för sig själva. Aggression visar de bara mot varandra ännu så länge, men inget alvarligt. Mina äter röda mygg och små frysta kräftdjur men inte svarta, loppor eller flingor. Verkligt roliga att titta på! En komplex miljö är nog viktigt för att hålla nere aggressionen. De gilllar att simma i tätplanterade buskage.
                            I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.

Kommentar

• batski
                              • October 2004
                              • 8891

Ursprungligen postat av papi
                              Jag har nyligen skaffat två små. I början var de alltid tillsammans men rätt snart simmade de för sig själva. Aggression visar de bara mot varandra ännu så länge, men inget alvarligt. Mina äter röda mygg och små frysta kräftdjur men inte svarta, loppor eller flingor. Verkligt roliga att titta på! En komplex miljö är nog viktigt för att hålla nere aggressionen. De gilllar att simma i tätplanterade buskage.
                              Vilka andra fiskar har du i samma akvarium?

Kommentar

Arbetssätt...