Tänkte eventuellt framöver försöka starta ett akvarium med någon haj-art. Dock har jag lite problem med att hitta information om arter osv. Nån som kan hjälpa?
Om du tänker dig sötvatten finns det så vitt jag vet inga hajjar i handeln. Däremot finns det en del fiskar som kallas hajjar för att deliknar hajjar. Kolla tex:
Hej,
Som Olof skriver så finns det inga sötvattenshajar och de saltvattenshajar som finns måste ha akvarier på uppemot 10 kubik.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej,
Som Olof skriver så finns det inga sötvattenshajar och de saltvattenshajar som finns måste ha akvarier på uppemot 10 kubik.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Nu är det jag som säljer lägenheten och köper hus på landet så man får lite nytta av kompisen med glasmästeri :-)
Här är en vanlig "liten akvarie" fisk. Som Kjell säger är de flesta av dessa "hajar" stora monster som snabbt växer ur akvariet.
http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/fisk/hajmal1.htm
Jag kan rekomendera Paroonhajen om du har ett tillräkligt stort akvarium!
Det är ingen haj uten en mal, men heter det för att den är väldigt lik en riktig haj!
Jag har många års erfarenhet av paroonhajar och dom blir ca 50-60cm stora, äter det mesta inkl. mindre fiskar!
Sak hälst gå i stim på minst ett par stycken!
Jag har haft Parooner i snart 5år och mina har aldrig varit på inredningen, så det tror jag inte ska va någon fara!
MVH Magnus
Den 25e far jag och hämtar mitt nya 530liters akvarium och ska införskaffa paroon hajar till det. Nu undrar jag om det finns nån sida där det står viktig information om den arten, har försökt hitta men utan lycka. Om nån känner till nån sida eller känner sig manad att ge mig goda råd angående skötsel odyl skulle jag vara mycket tacksam.
Paroonhajar är tråkiga. Jag hade fyra stycken små parooner (10cm), det enda de gjorde hela dagarna var att simma runt i en cirkel på 15cm i diameter i ena hörnet av karet...
Enda nöjet med dem var att de blev lite till sig när man matade dem, i övrigt var de stentråkiga. De är dessutom nästan helt blinda så de är både lättskrämda för allt som händer utanför karet och extremt oresponsiva till ägaren.
Jag hade mina i ca 2 månader sedan lessnade jag och bytte in dem och jag har aldrig ens tänkt tanken att skaffa något liknande igen, stentråkiga fiskar.
Satsa på stora ciklider i stället, de är både roligare att mata och roligare att äga pga att de lätt blir tama och alltid hälsar på en när man kommer fram till karet.
jag menade inte att dom äter växter osv. utan snarare att när dom blir stora så kan dom köra över det mesta och dra upp växter i farten,det är då min erfarenhet.
Simma Lungt!
-jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...
Ciklider har jag redan och har sett paroon hajar på olika ställen och tycker att de blir så vackra då de blir lite större. De går tydligen bra med andra fiskar? vad jag fått höra är att de kan ta och käka mindre fiskar.
Det jag skulle vilja veta om dem är hur jag ska inreda akvariet, bör jag ha några växter? vilka fiskar kan jag ha med dem, hur många bör jag skaffa, vad för algätare bör jag skaffa odyl.
Hej Chrillo !
Först en fråga till någon som vet, Paroon haj och Hajmal är väl inte samma sak!
Jag hade tidigare en Paroonhaj, från att den var ca 10cm till att efter ca 2år vara 60 cm !! I början var det rent ut sagt skittråkig, men efter ett tag när den vart hemmastadd blev den "tam". Jag matade den med strömmingsbitar, laxbitar, småfisk mm. På slutet så kom den när jag knackade på glaset och ställde sig med huvudet upp ur vattnet när det var matdags och så var bara att släppa ner strömmingsfilee´r i gapet på den! Det trillade tårar när jag var tvungen att sälja den pga platsbrist.
Hej,
Som någon nämner ovan så blir paroonhajen (Pangasius sanitswongei) oerhört stor och den hör enbart hemma i extremt stora akvarier (min.längd 250 cm men helst ännu större), "småakvarier" på 700-800 liter är inte att tänka på för en djurvän.
En del info om denna bjässe hittar du på denna sida http://www.svein.no/author/paroon.htm
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Om du tänker dig sötvatten finns det så vitt jag vet inga hajjar i handeln. Däremot finns det en del fiskar som kallas hajjar för att deliknar hajjar. Kolla tex:
olof
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Har fyra stycken stora silverhajar tillsammans med mina malawi, jag var jättenöjd ända tills lillebror hälsade på och frågade om jag hade kastat i mörtar i akvariet hehe. Var och köpte mig en liten,liten paroon idag, han kommer att få växa genom alla mina akvarium, vet inte hur snabbt de växer men i värsta fall får man väl lämna tillbaka honom om han lyckas växa ur 1200l som borde vara klart när han blir större.
Kommentar