Afrikansk lungfisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wonko
    • September 2005
    • 20

Afrikansk lungfisk

Ska hämta mitt nya 540L akvarium imorgon. Med följer bla en Afrikansk lungfisk (Protopterus annectens). Då jag ska ha mest fredliga sydamerikaner så vet jag inte vad jag ska göra av den. Finns det folk som är intresserade av dessa? Den kan stanna tills jag börjar köpa de dyrare fiskarna men sen måste den nog ut.
    Den är i dagsläget runt 35 cm lång, kanske tom 40 cm.
    Vad är andras erfarenheter av denna fisk? Går den att ha med lugna sydamerikaner (tetror, dvärgciklider och större fredliga ciklider)?
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

verkar inte vara någon höjdare att ha den med andra fiskar när den blir så stor och fiskätare.

// SeanChai
    Min Zon

Kommentar

• ShadowDawn
      • August 2003
      • 313

Lungfiskar har ett enormt bett i käkarna och är kapabla att skada de flesta fiskar. De är utpräglade rovdjur och småfiskarna lär leva väldigt osäkert.
      Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

Kommentar

• Wonko
        • September 2005
        • 20

Tack

Jo jag misstänker att det är så jag med. Bara hoppas man kan hitta nån som är intresserad av att ha en 40cm lungfisk då.

Det hade varit intressant att ha den ett tag men jag är helt inställd på att skaffa ett gäng sydamerikaner så snart som möjligt.

Men tack för era svar.

Kommentar

• Wonko
          • September 2005
          • 20

Stor rackare

När jag nu fått hem akvarie och lungfisken så visade det sig att den är 54 cm
          Ett riktigt litet sjömonster. Den promenerar omkring på botten med sina sprötliknande fenor/ben. Den tycker speciellt mycket om att sandavsnitten i akvariet där den tycks leta efter föda i sanden genom att suga in den och sila ut den genom gälöppningarna.
          Men grejen är att den inte riktigt passar in i mitt "lilla" 540L akvarium, där en någorlunda noggrann sydamerikansk biotop skall bildas med dvärgciklider och fredliga större ciklider. Men jag vill ju inte bara nacka den heller. Det är ingen med ett lämpligt akvarium som kan tänka sig att ta sig an den? Den är en spännande fisk som tyvärr inte passar in i mina planer nu. Hör av er till mig om ni har en plats för den. Den kostar inget. Den kräver bara räkor eller annat gott.
          Bilder finns på www.wonko.org/fiskar/index.htm

Kommentar

• Wonko
            • September 2005
            • 20

Afrikansk Lungfisk

Ingen som vill ha min lungfisk. Den är 54cm stor och äter räkor ur handen. Ta en biltur till hudiksvall och plocka upp "skönheten"
            Den skänkes till den intresserade akvaristen

Kommentar

• Zybeer
              • July 2002
              • 699

Bara nyfiken, hur gick det med lungfisken?

MVH
              /Jens
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

Kommentar

• EMIL_EMPO
                • October 2006
                • 72

jag är tyyyyypp gryyyyyyyymt sugen men senaste inlägget är 2005 så de är nog försent nu =(

Kommentar

• Cold
                  • March 2006
                  • 1127

kan de va denna som e på blocket http://www.blocket.se/vi/11504857.htm?ca=4_s
                  han heter Magnus å är de kanske Wonko som e han?
                  Senast redigerad av Cold; 10 April 2007, 22:43.
                  540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

Kommentar

• Cold
                    • March 2006
                    • 1127

Ursprungligen postat av EMIL_EMPO
                    jag är tyyyyypp gryyyyyyyymt sugen men senaste inlägget är 2005 så de är nog försent nu =(
                    chansen e nog kvar att du kan köpa den nu..
                    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

Kommentar

• Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

Dom bör gå ensamma och man bör passa sig för att själv bli biten. Tänderna knipsar inte, dom krossar. Det lär gå att mata med vuxna cichlider men pellets duger gått. Dom kan bli minst 50 år i akvarium om man sköter dem. Det är stillsamma djur (utom vid matning eller om man skrämmer dem), 300-400 liter kan räcka till en Protopterus på 50 cm om det kniper.

Kommentar

• THE_DUDE
                        • February 2004
                        • 764

Ursprungligen postat av Cold
                        kan de va denna som e på blocket http://www.blocket.se/vi/11504857.htm?ca=4_s
                        han heter Magnus å är de kanske Wonko som e han?
                        OMG! vilket MONSTER! …tyvärr bor jag för långt bort

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Dom bör gå ensamma och man bör passa sig för att själv bli biten. Tänderna knipsar inte, dom krossar. Det lär gå att mata med vuxna cichlider __MEN PELLETS DUGER GÅTT__. Dom kan bli minst 50 år i akvarium om man sköter dem. Det är stillsamma djur (utom vid matning eller om man skrämmer dem), 300-400 liter kan räcka till en Protopterus på 50 cm om det kniper.
                        eller varför inte sniglar.

(såg tråden just när jag satt och ladda upp filmen hehe)

i övrigt jätte bra inlägg, håller med dig helt !
                        http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                        ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

Kommentar

• EMIL_EMPO
                          • October 2006
                          • 72

jag hadde en lungfisk förut på 40-50 cm men då gick den i en 400 liters så jag gav bort den till en djuraffär för den blev för stor... nu har jag ett 800l med en arowana i ! så jag tänkte skaffa en lungfisk ochså =)... dom lär väll inte göra nått mot varran?lungfisken ligger typ bara still på botten elr nått ( gjorde min förra iaf) och arowana simmar bara runt vid ytan :P nån som vet nånannanstans man kan köpa en lungfisk ?? ( inte den på blocket kostar ju förfan 3500 ! )

Kommentar

• Azeah
                            • October 2005
                            • 266

Ursprungligen postat av EMIL_EMPO
                            jag hadde en lungfisk förut på 40-50 cm men då gick den i en 400 liters så jag gav bort den till en djuraffär för den blev för stor... nu har jag ett 800l med en arowana i ! så jag tänkte skaffa en lungfisk ochså =)... dom lär väll inte göra nått mot varran?lungfisken ligger typ bara still på botten elr nått ( gjorde min förra iaf) och arowana simmar bara runt vid ytan :P nån som vet nånannanstans man kan köpa en lungfisk ?? ( inte den på blocket kostar ju förfan 3500 ! )

GLOBEFISH har haft en till salu, den kanske finns kvar.
                            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

Kommentar

• EMIL_EMPO
                              • October 2006
                              • 72

hur söker man på en person ? XD

Kommentar

Arbetssätt...