Hajar.. Men inte silverhaj

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poolparty
    • December 2004
    • 1

Hajar.. Men inte silverhaj

Hej..
    Jag har länge velat ha ett akvarium med hajar i. Fick en broshyr i brevlådan nu i veckan om billiga akvarium så sagt och gjort åkte jag till djuraffären idag och titta på akvarium och fiskar. Jag hitta ett akvarium på ca 80 liter som verkade bra och började leta fiskar att stoppa i de.. Där hade dom jättefina paroonhajar i 6 cm storleken. Frågade lite och letade lite på internet om dem och nu insett att parooner inte är rätt fisk för mig pga av storleken. Men vill fortafarande ha hajar.. Har sett att de finns silverhajar men tycker inte dom liknar "riktiga" hajar så mycke..
    Finns de någon där ute som vet fler hajarter man kan ha i ett akvarium??

Ps. Har inte köpt något akvarium ännu.

/Thomas
  • ch1mpy
    • March 2004
    • 151

Eldstjärt, regnbågslabeo och liknande är de arter jag kommer att tänka på, men dessa kräver också mer än 80 liter.

Kommentar

• Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

paroonhajar är inga hajar. det är malar.
      det finns inga sötvattenshajar, och således inga hajararter man kan ha i ett akvarium.

slå ett öga på pictusmalarna. de behöver lite störe plats än 80 liter, men det är ändå lättare att sköta ett större kar.
      titta helst om dom har dom i någon affär, man måste se dem "in action" jag lovar att du kommer bli helt förälskad.
      222 liter Malawi

Kommentar

• plizken
        • April 2004
        • 1293

citat
        <hr noshade size="1">
        Men vill fortafarande ha hajar
        <hr noshade size="1">

Jag har en del åsikter om det där men jag är kanske inte rätt persom att uttala mig då jag avskyr att se paroonhaj och dylikt på djuraffär.

1: Hajar är saltvattensdjur och kan inte hållas i färskvatten.

2: paroonhaj och silverhaj är malar eller catfish som det tydligen heter.

3om är på tok för stora för att kunna passa i ett "normalt" akvarie. (Det finns obekräftade uppgifter på parooner på tre
        meter)

4: i typ 90% av fallen då folk har dessa i akvarium så dör den av skader som den fått pga att den inte haft nog med utrymme. Ytterst få har hjärta att avliva dom då dom växt ur akvariet.

Synd att dom ska vara så fina. Där är ett djur som får lida för sitt utseende.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• Royal Theed
          • June 2004
          • 105

Jag skulle då inte vilja träffa på en paroon på tre meter...
          Ska man ha hajar och sk hajar så ska man ha riktigta stora akvarier...
          750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

Kommentar

• nilssonnet
            • January 2004
            • 603

plizken: Du tänker på silverhajmal, silverhaj tillhör karpliknande fiskar och behöver inget gigantiskt akvarium (dock större än 80 liter).
            Na klar!

Kommentar

• plizken
              • April 2004
              • 1293

citat
              <hr noshade size="1">
              plizken: Du tänker på silverhajmal,
              <hr noshade size="1">

Mycket möjligt.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• MichaelE
                • June 2002
                • 903

Unga tjurhajar lever ofta i sött vatten och dom vuxna klarar sig bra ett par år i sötvatten.
                Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

Nu med både salt och sött .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

Kommentar

• Royal Theed
                  • June 2004
                  • 105

Tjurhajar är coola... men lite läskigare. de är oxå mycket mer agressiva än övriga hajarter som attackerar människor,,
                  750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

Kommentar

• Robot
                    • February 2004
                    • 1174

Många malar (såsom pleco) har liknande fenuppsättning som hajar, kolla underifrån / ovanifrån på malen när den simmar så ser ni..

Kommentar

• plizken
                      • April 2004
                      • 1293

citat:
                      <hr noshade size="1">
                      Unga tjurhajar lever ofta i sött vatten och dom vuxna klarar sig bra ett par år i sötvatten.
                      <hr noshade size="1">

Ingen regel utan undantag. Jo jag vet att den stundvis går upp i varma floder och sjöar och eftersom den är vivipar så skulle det inte förvåna mig om den kan föda i sötvatten också.

Men om man kollar lite på hur tjurhajens fettceller t,ex är uppbyggda så kan man nog konstatera att det handlar om ett djur som är byggt för ett liv i saltvatten.

Finfina djur det där. Tråkigt att glupskhet och nyfikenhet blandas ihop med aggresivitet när det gäller hajar.

Kommentar

• Royal Theed
                        • June 2004
                        • 105

Jo jag håller med hajar är fina djur, jag tycker om att arbeta med dem. Men som sagt, iaf vad jag har fått lära mig så är faktikst tjurhajar agressiva, tillskilland från många hajarter, som som tidigare sagt är mer eller mindre nyfikna och glupska och de är tråkigt att det blandas. Chansen att dö i hajattack är ju minimal, större chans att avlida genom att få en tex kokosnöt i huvudet...

Kommentar

• plizken
                          • April 2004
                          • 1293

citat
                          <hr noshade size="1">
                          Chansen att dö i hajattack är ju minimal,
                          <hr noshade size="1">

Om man dessutom bor i sverige så tror jag man kan kalla det en obefintlig risk. =)

Kommentar

• Royal Theed
                            • June 2004
                            • 105

Skulle väl vara pigghaj isåfall hahahaha

Kommentar

• figo
                              • October 2004
                              • 480

Tja! Jag sitter här med den här boken "Hajar i närbild"
                              Och om du verkligen vill ha en haj(alltså om du skaffar saltvatten
                              så finns det en haj som heter "Pygmepigghajen" den kanske man kan i
                              akvarium för den blir bara 20 cm! Den får du nog specialbeställa från ett annat land!
                              m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

Kommentar

Arbetssätt...