Black Ghost

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

Black Ghost

Såg i en akvarieaffär en liten Black Ghost, under decimetern, och undrar hur små fiskar jag kan ha den med (den ser ut att ha liten mun). Antar att guldfisk är lugnt, då dom blir lika stora, silverhaj borde också vara rätt lugnt. Hur fungerar det med slöjstjärtar och andra fiskar med stora fenor? Kommer den käka mina eldstjärtar, metallpansarmalar eller ancistrusar?

Hur blir det med käk till den, kan den käka pellets och flingfoder, eller ska jag köra med Zoopets rekommedationer "Äter i akvarium levande foder, kan också eventuellt fås att ta fryst foder, små köttbitar, bitar av daggmask etc"?

Många frågor, men jag har varit sugen på en sådan här länge...
    Na klar!
  • ShadowDawn
    • August 2003
    • 313

Min black ghost som är 20cm drygt matar jag med räkor.
    Den äter inte flingfoder och dylikt.
    Jag har inte varit med om att den har bitit på fenorna på de andra fiskarna.
    Du skriver inte hur stora dina fiskar är, men i affären där jag handlar har de ibland black ghoster på dryga decimetern i samma akvarium som mollys, små ancistrusar och små regnbågslabeos.
    När de blir större trycker de väl dock i sig fiskar i guppy-storlek.

Tänk på att de behöver ett stort akvarium, för de blir stora!
    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

Kommentar

• nilssonnet
      • January 2004
      • 603

De minsta fiskarna är pansarmalarna, och de är väl en 5-6 cm. Ancistrusarna är lite längre, sen alla andra fiskar är åtminstone större än mollys.

Brukar du även mata din Black Ghost med levande fisk, affären som säljer fisken har ett specialerbjudande på Zebrafiskar (10 för något), är det lönt att köpa dom som käk?

Karet är 160 cm långt och på 400 liter, så det borde räcka hyfsat bra till firren.
      Na klar!

Kommentar

• ShadowDawn
        • August 2003
        • 313

En liten decimeter lång black ghost kommer inte att kunna ta en zebrafisk, fast du skulle kunna ge den yngel av tex guppys.

Pansarmalar i den storleken kommer den nog aldrig kunna äta upp så var lugn.

Jag är ganska så säker på att min kan ta fiskar i guppy-storlek, men har ännu inte hunnit testa.
        Har bara sätt hur den sväljer stora räkor i en enda tugga...
        Jag hade dock tänkt att starta en liten guppyodling framöver.
        Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

Kommentar

• Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

BH "nyper" ihjäl småfisk med munnen och låter dem dö för att äta dem som as (dött kött) sedan! Jag skulle inte ha fiskar som är mindre än BH! Min har ätit upp 2 visserligen döda kuhliiålar, men ändå...
          / Patrik /

Kommentar

• nilssonnet
            • January 2004
            • 603

ShadowDawn: Är det skalade räkor du ger den?

Patrik_växjö: Var det Black Ghosten som dödade kuhliiålarna, eller var dom självdöda?
            Na klar!

Kommentar

• ShadowDawn
              • August 2003
              • 313

Det är skalade räkor jag ger den.

Angående kuhliålarna så är dem ju ganska smala och kan jämföras med en mycket mindre fisk.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                • May 2003
                • 1831

Jag är ganska så säker på att min kan ta fiskar i guppy-storlek, men har ännu inte hunnit testa.
                Har bara sätt hur den sväljer stora räkor i en enda tugga...
                Jag hade dock tänkt att starta en liten guppyodling framöver.
                Jasså? Och ni som gnällde över att jag inte skulle mata mina diskusar med guppy-yngel på tråden "Guppy farm"?
                Med vänlig hälsning
                Alexander

Kommentar

• ShadowDawn
                  • August 2003
                  • 313

Nu ska vi inte bråka hajen.
                  Vi från Luleå ska hålla ihop

Dessutom, vem har sagt att jag ska mata black ghosten med guppys?
                  Jag skrev ju bara att jag hade tänkt starta en liten guppy-odling...

Kommentar

• cool
                    • October 2002
                    • 1869

Ja ska köpa black ghost menja undrar om dom går ihop 2 eller??

Hajen_89:ja vi gnällde för at diskusar e ju inga rovfiskar men det är black ghosten o då måste man ge den rätt kost
                    Tobbe
                    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                    NY MSN:t__skate@hotmail.com
                    Skorpion och amfibie fantast

Kommentar

• anli
                      • October 2002
                      • 654

Jag har precist skaffat en liten black ghost till mitt 400 L amazonaskar (2 chokldciklider, 1 scalare, 5 L-malar, 5 långsträckta pansarmalar och 9 corydoras). Tyvärr slank han in bakom korkbakgrunden...
                      http://www.lindersson.se/images/Akvarium/400_big_root.jpg
                      Han verkar trivas där bakom, tar sig obehindrat fram längs hela baksidan. Hoppas bara att jhan inte växer fast där!
                      Mest orolig för att han missar maten.
                      Anders Lindersson
                      Anders Akvariesida

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        • May 2003
                        • 1831

Nu ska vi inte bråka hajen.
                        Vi från Luleå ska hålla ihop
                        Nä, jag menade inget illa
                        Tobbe : Diskus är köttätare så dom är väl också rovfiskar
                        Med vänlig hälsning
                        Alexander

Kommentar

• Danne_Manne
                          • February 2004
                          • 34

Jag har haft Black Ghost i ca 6-7 mån. Min erfarenhet är att den är allätare och fruktansvärt glupsk, små fisk tar den men jag kan inte se nån anledning att mata den med det eftersom den tar all sorts torr och frysfoder. Tänk på att den växer fort, Min var ca 10cm när jag köpte den, nu är den över 20cm.

Kommentar

• anli
                            • October 2002
                            • 654

Ursprungligen skickat av Danne_Manne
                            Min erfarenhet är att den är allätare och fruktansvärt glupsk, små fisk tar den men jag kan inte se nån anledning att mata den med det eftersom den tar all sorts torr och frysfoder. Tänk på att den växer fort, Min var ca 10cm när jag köpte den, nu är den över 20cm.
                            Bra, vill att även min skall växa till sig fort! Vill ha få stora och personliga fiskar. Ingen idé att slänga ner småfisk i det karet, för då tar chokladcikliderna dom... å det är onödigt. Bra altså att de verkar ta vanligt foder.
                            Anders Lindersson
                            Anders Akvariesida

Kommentar

• nilssonnet
                              • January 2004
                              • 603

Lägesrapport: Har köpt firren nu! Den var runt en 6-8 cm, helsvart och fräck som !
                              Na klar!

Kommentar

Arbetssätt...